Jasno je da je izgradnja ličnog stila jedna velika avantura koja traje čitavog života, a “kuću” ne treba graditi na temeljima nesigurnosti
Nebrojano puta smo od različitih stilista i modnih stručnjaka čuli da je vlastiti pečat ključna stvar kod dobrog odevanja. On nam daje kredibilitet, dodeljuje komplimente, ali takođe doprinosi i našem samopouzdanju. Kome ne ulepša dan kad mu neko pohvali autfit?
Ipak, sa rastom popularnosti društvenih mreža, pre svega TikToka i Instagrama, brzina smenjivanja modnih trendova gotovo da se izjednačila sa brzinom svetlosti. Algoritmi ovih platformi zaljubljenicima u modu skoro svaki dan predlažu nove načine da nose dugu, kratku, pa zatim suknju srednje dužine. Da stvar bude gora (ili bolja, zavisi kako na to gledate), sada imate i video snimke koji preporučuju idealan nakit, cipele, patike i tašne. A zatim tu su i jakne, sakoi, naočare… Mogućnosti su beskrajne otkako se razvio koncept mikro trendova.
Dobar primer ove pojave su takozvani core trendovi – normcore, gorpcore, eurocore. Autorka knjige Big Dress Energy, Shakaila Forbes-Bell, ukazala je na to da je još od 2013. (kada je Instagram doživeo svoj vrhunac) nastala pojava mode koja privlači određenu demografsku grupu. Tako je navela primer normcore stila koji je propagirajući udobnost i komfor zahvatio skandinavce, predstavljajući početak ere mikro trendova.
Mikro trend je modna tendencija koja se razvila kao kratkotrajna pojava i obično je rezervisana samo za jedan segment modne industrije. Na primer, naočare za sunce inspirisane vanzemaljcima, kakve smo videli na Balenciaga reviji, ili sve češća pojava crop-topova u oblačenju muškaraca. Obično je lansira neki brend, a vezana je za određenu boju – čitaj Valentino pink koji je pokrenuo lavinu Barbiecore mode, ili detalji kakvi su MiuMiu oversize džepovi koji su otpočeli trend poznatiji kao Battlecore.
Kada se ovakva tendencija pojavi na pisti, samo je pitanje vremena kada će je poznate ličnosti i influenseri predstaviti na svojim društvenim mrežama. Kako je #FashionTok još od 2019. počeo da dominira popularnom video platformom, smenjivanje, kreiranje i reinterpretiranje različitih mikro trendova je doživelo svoj vrhunac. Koliko vas je poželelo da kupi neki komad samo zato što je izgledao kul na nečijem reels-u? Slobodno priznajte, svi smo to uradili barem jednom u proteklih godinu dana.
Da li ste se do sada zapitali kako ovo ubija lični stil i ko je za to kriv?
Odgovorni su niko drugi, no pripadnici Generacije Z. Ko bi drugi? Opsednutost društvenim mrežama, imitiranjem ili takozvanim dupovanjem trendova uzela je maha. Ako se pitate zašto smo njih okrivili, to je zato što su prolaznost i brzo zasićenje neke od njihovih glavnih karakteristika. Kada su se ovakvi trendovi inicijalno kreirali, trajali su određeni vremenski period od recimo par meseci. Međutim, konstantnom potrebom za novinom, dolazimo do toga da se trendovi smenjuju na nedeljnom nivou i traju onoliko koliko i popularnost određenog TikTok sound-a.
Nekada su core trendovi služili identifikaciji određene grupe, i na taj način su ljubitelji tenisa, svojim tenniscore oblačenjem razvijali lični stil. Ipak, sa porastom viralnog deljenja klipova, jasna granica između zaljubljenika u beli sport i onog ko je video nekog influensera da nosi Lacoste majicu kako bi ilustrovao old money stil, potpuno je izbrisana.
Kristalno je jasno da se modna industrija od pamtiveka igrala sa ljudskim nesigurnostima i potrebom za dopadnjem drugima, a udružena sa taštinom koju propagiraju društvene mreže, bilo je samo pitanje trenutka kada će pojedinci početi da rade određene stvari, u ovom slučaju da isprobavaju modne trendove, samo kako bi se svideli drugim, uglavnom nepoznatim pratiocima. Bezuslovno kopiranje, imitiranje i prisvajanje, su ključne karike koja su oslabile lanacličnog stila i dovele ga do pucanja.
Izgradnja ličnog stila je jedna velika avantura koja traje čitavog života, a ,,kuću” ne treba graditi na temeljima nesigurnosti. A tek ne na imitaciji osobe koja skakuće na TikToku u najnovijim žutim Asics Tiger patikama, i to baš onakvim kakve je Uma Turman nosila u filmu Kill Bill.
Dodajte svoj lični pečat, i nemojte biti još jedan snimak u metadati neke onlajn platforme. Ne treba zaboraviti da najveću prihvaćenost dobija autentičnost, a za isprobavanje modnih trendova lako ćemo.