Pre tačno tri decenije, zlosrećnog 1. maja 1994. u Imoli poginuo je Ayrton Senna, po mnogima najbolji F1 vozač ikada. Svet je tugovao, Brazil je bio i ostao neutešan. Bila je to nacionalna tragedija bez presedana, proglašena je i trodnevna žalost. Milioni su izašli na ulice Sao Paula da odaju poslednju počast najveštijem i najhrabrijem od svih.
Odlazak „Kišnog čoveka“ koji je na vlažnom asfaltu bio apsolutno neprikosnoven obeležio je devedesete, inspirisao generacije vozača ali i producente kompanije Netflix koji su za 2024. najavili novu ekrenizovanu biografiju.
Trideset godina bez Ayrtona nije propustila da obeleži ni kompanija Lego, koja je za velike dečake napravila malu Formulu 1, repliku one koju je bez zadrške, do koske i prvog šampionata vozio Senna.
Neustrašivi Senna je u F1 karijeri trijumfovao u 41 trci, osvojio je i 65 pol-pozicija. Važnije od svega, briljirao je gde god da je nastupao i kad god da je vozio. Uvek je nastupao bez kompromisa, na točak od rivala i katastrofe.
Prisećamo se Ayrtona Senne
Ayrton Senna da Silva rođen je 21. marta 1960. u imućnoj brazilskoj porodici. Na prašnjavoj ulici, Ayrton je bio dečak sa najskupljim i najlepšim igračkama. Dok su vršnjaci sanjali o običnoj lopti krpenjači Senna je za četvrti rođendan od oca dobio minijaturni karting. Dovoljno da Ayrton postane fanatik, dečak opsednut brzinom. U danima kada su startne pozicije zapisivane na papirićima, te bi se potom izvlačile iz kacige broj koji je mladi Senna izvukao na svojoj prvoj trci bio je 1. Sudbina, reći će mnogi. I neće pogrešiti.
Kada je fudbalska reprezentacija Brazila te istorijske 1994. godine osvojila Svetsko prvenstvo, pehar je posvećen besmrtnom Ayrtonu.
Nakon brušenja veštine i karaktera u Južnoj Americi Senna je samouvereno prešao u Evropu. Usledili su uspesi koji su ga doveli do predvorja F1. U Formuli 1 je debitovao kao deo ne preterano perspektivne ekipe Toleman Motorsport 1984.
Nakon vozačke bravure u Monaku Senna je u kratkom periodu postao dečko koji obećava. Hrabrim nastupima je potvrdio talenat i hrabrost, pa je usledilo unapređenje. Put do vrha vodio je Sennu do Lotusa, tima u kojem je stekao afirmaciju. U sezoni 1988. prelazi u slavni McLaren, tim u kojem je osvojio sve što se osvojiti može. Pobede i titule su se ređale, a Senna je konačno na velikoj sceni pokazao sve ono što je mogao. A na gridu je mogao sve.
The Master of Monaco – Senna je osvojio Veliku nagradu Monaka šest puta u karijeri.
Na kraju sezone 1993. Senna je procenio da je vreme za novi izazov, napušta McLaren i prelazi u Williams-Renault. Iako je na papiru bolid bio veoma konkurentan Senna nije imao dovoljno vremena da upozna novu mašinu koja je zbog promene pravila ostala bez aktivnog ogibljenja iz prošle godine. Između ostalog, žalio se da mu je volan kratak što je uticalo i na borbu sa rivalima i štopericom.
Na trećoj trci sezone inženjeri su za njega pripremili modifikovanu letvu volana, koja je trebalo da reši problem. Senna je i pred ovu trku, gotovo po navici, osvojio pol-poziciju. Delovalo je da Brazilca čeka rutinski vikend u San Marinu. Sudbina je imala drugačije planove.
Na početku sezone dominirao je Benetton, za koji je vozio i tada perspektivni Michael Schumacher. A onda je došla i trka za VN San Marina i dan koji će promeniti sve.
Bio je to najtragičniji, ne samo dan, već i vikend u istoriji Formule 1. Po mnogima vrlo verovatno i profesionalnog sporta.
Crni vikend imao je uvertiru već u petak, kada je nakon popodnevnih kvalifikacija, Sennin sunarodnik i „gušter“ u Formuli 1 Rubens Barricchelo doživeo udes. Senna je posetio neiskusnog Brazilca u bolnici kada je definitivno postao uveren u to da su sigurnosni standardi neprihvatljivo niski.
Na njegovu žalost to je bio tek početak tragičnih događaja. Trkački vikend se nastavio smrću Austrijanca Rolanda Ratzenbergera na slobodnom treningu. Ironijom sudbine, svoje poslednje jutro Senna proveo je na sastanku kolega vozača s ciljem uvođenja novih standarda bezbednosti.
Atipično za takvog šampiona, prema svedočenjima tadašnje verenice, Senna je pred trku imao loš predosećaj. Uprkos tome, vodio je od starta, snažni bolid Benettona kojim je upravljao Schumacher tog dana nije uspevao da mu se približi. Međutim, u sedmom krugu, Senna je izleteo sa staze u krivini Tamburello udarivši u zid brzinom većom od 200 kilometara na čas. Helikopterom prebačen u kliniku Maggiore u Bologni ali mu nije bilo spasa. Simbolično, u olupini njegovog bolida je nađena austrijska zastava, koju je nakon trke planirao da razvije u čast Rolanda Ratzenbergera.
O uzroku se i danas spekuliše a glavna sumnja je usmerena na sporni stub upravljača. U trenutku pogibije, Senna je imao 34 godine i tri titule svetskog prvaka u džepu trkačkog kombinezona.
Nasleđe šampiona: Kao što je tokom života harizmom i hrabrim nastupima zauvek promenio svet Formule 1 njegova smrt je bila velika prekretnica na polju sigurnosti vozača.
Da li ste spremni za bindžovanje: Jubilej kroz Netflixov objektiv
Dokumentarna serija o legendi Formule 1 jedan je od najznačajnijih Netflixovih projekata u sezoni 2024. U planu je šest epizoda, a priča će pratiti Sennin život od ranih trkačkih dana, selidbe u Veliku Britaniju pa sve do tragične nesreće u Imoli. Režiju će potpisati Vicente Amorim, dok je glavna uloga pripala talentovanom brazilskom glumcu Gabrielu Leoneu. Kredibilitet projektu će dati i porodica Ayrtona Senne, koja je savetima obogatila scenario. Veliki doprinos dala je sestra Viviane, koja veruje da će Leone glavnom rolom verno prikazati Sennu.
Senna je poput većine sunarodnika bio veoma religiozan. Na njegovom grobu i danas piše: Nada pode me separar do amor de Deus – Ništa me ne može da me razdvoji od ljubavi prema Bogu!
Lego McLaren MP4/4 & Ayrton Senna – Boys will be boys
U susret majskoj godišnjici iz kuhinje danske kompanije Lego stiže kolekcionarski set linije Icons. U pitanju je mitski McLaren MP4/4 iz 1988. koji je do današnjih dana ostao najuspješniji F1 bolid, s procentom pobede od 93,8%.
Lego je ponovo uradio domaći, jer McLaren MP4/4pomera granice detaljne izrade. Poznati brend je amaterskim konstruktorima ovom prilikom ponudio funkcionalno upravljanje, podesivu aerodinamiku, glatke gume i filigranski V6 motor s turbopunjačem. Nakon sastavljanja 693 kockica F1 bolid u voljenoj beloj livreji biće savršena kućna dekoracija jer Lego set uključuje i prezentaciono postolje.
Novi set prati i poseban začin – minifigura Ayrtona Senne s peharom.
Mini figuru Ayrtona Senne s fotografijom prati legendarni citat brazilskog asa: No matter what your dream is, you have to dedicate yourself entirely to it.
Foto: Pinterest