Moda u Helsinkiju: Kada hrabar dizajn susretne zabavan i jedinstven pristup održivosti
Moda iz nordijskih zemalja sve više privlači pažnju na nove trendove i prakse održivosti, a događaj Fashion in Helsinki nije izuzetak zahvaljujući svojim beskompromisnim dizajnerima i ključnim liderima mišljenja koji se ne boje da postave nova pravila za industriju.
Lidia Ageeva, modna dopisnica za Buro Global, izveštava iz Finske.
HELSINKI – Održivost na prvom mestu
Kada je reč o održivosti, niko to ne radi bolje od dizajnera iz nordijskih zemalja. Uzeti za primer Copenhagen Fashion Week, koji je zbog svojih briga o održivosti i strogih pravila za učesnike, uključujući 19 minimalnih standarda koje brendovi moraju ispuniti da bi se našli na kalendaru, dobio nadimak “najzeleniji”. Finska kreativna agencija Juni Communication odlučila je da pristupi na drugačiji način. Šta ako je moguće organizovati događaj koji će biti drugačiji od bilo kojeg drugog modnog okupljanja? Preusmeravanje pažnje na kulturu i zanate umesto na tradicionalne modne revije?
Više kao modni forum nego klasična modna nedelja, Fashion in Helsinki je novi događaj na kalendaru koji okuplja zajedničku modnu pistu, gde sva najpoznatija lokalna imena prikazuju najbolje komade iz svojih nedavnih kolekcija (ništa ne mora biti novo, većina komada je već viđena na Copenhagen FW), i kolekcije diplomaca modne škole Aalto Näytös. Tu su i posete showroom-ima, ceremonija dodele nagrada za najbolje talente u Finskoj i obilazak najboljih iskustava u gradu – zamislite ručak/modnu reviju kod najstarijeg finskog proizvođača nakita Kalevala, večeru u fabrici Marimekko (ikona finske mode ove godine slavi 60 godina njihovog prepoznatljivog cvetnog printa), i drag bingo noć sa lokalnom legendom Anna Kondom (scensko ime dizajnera Ervina Latimera iz brenda Latimmier).
Šest modnih imena iz Finske koje treba pratiti
Glavna modna revija, sa 100 look-ova, održana je u brodogradilištu u Helsinkiju, gde je jedan od zidova ikoničnog industrijskog prostora zapravo zadržavao vode Baltika. Kažu da je producentkinji revije i umetničkoj direktorki Minttu Vessali – ili Minttu, najbolje poznatoj po svojoj ulozi muze Balenciaga brenda pod vođstvom Demne, bilo potrebno više od sedam godina da ubedi vlasti da održe reviju ovde. Gosti su bili dočekani na dnu suvog doka (koristi se za smeštaj velikih ledolomaca i kruzera) od strane tehničkih radnika obučenih besprekorno u kobalt plave kombinezone i odgovarajuće plastične kape.
Prvi koji je predstavio svoje radove, Rolf Ekroth povezuje tradicionalne motive i zanate sa suvenirima iz svog detinjstva, uličnom modom i praktičnom odećom. Održavajući se vernim nacionalnom omiljenom hobiju, svi njegovi dizajni od pletenina dostupni su i kao DIY kompleti za njegove fanove koji mogu da pletu kod kuće. Kod Ekrotha se uvek oseća nostalgija, zbog čega su njegovi soundtrackovi puni hitova iz ‘80-ih i ‘90-ih. Za pistu Fashion in Helsinki, odabrao je pesmu Niin Aikaisin muzičarke, glumice i ikone finske lepote Anki Lindqvist: jednom kada čujete ovu moćnu baladu, nikada vam neće izaći iz slušalica.
Hedwig, koji su osnovali kreativni duo Sofia Järnefelt i Taru Lahti, predstavio je svoje elegantne dizajne u prirodnoj paleti boja po prvi put na pisti. Sofia Ilmonen, dobitnica nagrade Hyères Mercedes-Benz Sustainability Award 2021, fokusira se na transformabilne i modularne odevne predmete, i udružila se sa Spinnova, finskim proizvođačem tekstila recikliranog od drvene pulpe i otpada. Sofijini šareni dizajni izrađeni su od kvadratnih panela koji se mogu spajati dugmadima i inkluzivni su za sve veličine prema principu „jedna veličina odgovara svima“.
Multidisciplinarni umetnički projekat Vain by Jimi Vain ima jedinstveni identitet zasnovan na gotičkoj estetici, izboru najboljih tkanina sa zaliha i humoru. Prikazao je niz svojih najikoničnijih i vanvremenskih dizajna, stilizovanih za tu priliku sa mišolovkama. Na kraju, Jenny Hytönen, dobitnica glavne nagrade Hyères 2022, predstavila je izbor svojih senzualnih i glamuroznih providnih komada kombinovanih tradicionalnim ručnim pletenjem i kožnim zanatom sa novim eksperimentalnim tehnikama koje uključuju perle, metalne trnje, vijke i igle.
Ervin Latimer, kreativni um iza brenda Latimmier, prikazaće svoju petu kolekciju u avgustu u Kopenhagenu, pa je iskoristio Fashion in Helsinki kao priliku da objasni svoj kreativni proces i sve inspiracije iza svojih budućih recikliranih dizajna. Pozvao je goste na jedno od svojih omiljenih mesta u gradu, kuću i atelje ikoničnog dizajnera nameštaja Yrjö Kukkapuro, izgrađenih od betona, stakla i čelika, na samo korak od centra grada. Dizajner uvek duboko istražuje seksualne identitete, istražujući mušku ranjivost i granicu između polova – u svojoj petoj kolekciji, fokusira se na metroseksualce i naučno-fantastične stripove i filmove iz ‘60-ih. Ostanite uz nas za više informacija na CPHFW…
Bliži pogled na Aalto Univerzitet
Modni programi Univerziteta Aalto često su rangirani među najboljima na svetu. Primer: svi lokalni dizajneri poznati širom sveta ovde su stekli svoje veštine (Rolf Ekrouth je ipak napustio studije) pod najstrožim nadzorom industrijskog insajdera Tuomasa Laitinena (ko-osnivač i modni direktor časopisa SSAW, studirao je kod legende CSM-a Louise Wilson, a sada je baziran u Parizu, gde predaje na Parsons-u). Neki od njih osećaju potrebu da prenesu svoje jedinstveno znanje novoj generaciji finskih dizajnera: Sofia Järnefelt i Ervin Latimer takođe drže časove na Aaltu.
Ove godine, kolekcije diplomaca proslavljaju zabavu i haos u modi, što je dobar znak da industrija i dalje može da nas inspiriše. Nova generacija je spremna da preuzme kormilo. Jere Vilo je dobio nagradu Marimekko za svoj humoristički pristup kulturi konzumerizma, dok je glavnu nagradu Näytös dobila Petra Lehtinen za svoju modnu šetnju kroz supermarket napravljenu od najzanimljivijih gotovih materijala.
Briga i popravka
Biti održiv danas takođe znači “POPRAK: Briga i Popravka”. Tokom pregleda nove istoimene izložbe u Finskom muzeju dizajna (izložba je otvorena do 5. januara 2025), Sofia Ilmonen, čija je živo zelena haljina izrađena od 11 modula deo izložbe, objasnila je: “Moj modularni transformabilni koncept je kao snaga koja može produžiti život vašim odevnim predmetima. Moduli su uvek iste veličine i imaju istu strukturu sa petljama i 3D štampanim dugmadima za sklapanje. Ako se oštete, možete lako izvaditi jedan modul i popraviti ga. Isto važi i za čišćenje. Ova struktura vam takođe daje slobodu da ponovo izgradite svoje odevne predmete.” Dizajnerka razmišlja o Ikea-inspirisanim uputstvima za integraciju u svoju prodajnu strategiju, jer DIY pristup čini da se još emotivnije vezujete za svoju odeću.
Obično ono što vidimo u muzejima su besprekorni predmeti u odličnom stanju, ali ova jedinstvena izložba stavlja u fokus novi pristup kuriranju. Ovde ništa nije savršeno: tu su polomljene šolje, popravljeni odevni predmeti i patina na kožnim čizmama. “POPRAK: Briga i Popravka” dokazuje da se lepota može pronaći i u oštećenim predmetima, i na najzabavniji i najpraktičniji način pokazuje kako da svi vaši dragi predmeti traju duže.
Piše: Lidia Ageeva
Fotografije: Atlas Woo, Guillaume Roujas, Mark Sergeev, David Poulesen, Karim Awad, Fashion Awards, Kristian Presnal, Instagram