Intenzivna filmska priča sa vrhunskom glumačkom postavom, Léon: The Professional (1994), Luc Bessona je i trideset godina kasnije ozbiljna stilska referenca.
Jean Reno tumači lik Léona, čoveka koji je naučio da potiskuje emocije kako bi obavljao posao plaćenog ubice. Njegov povučen svet biva uništen kada mu se mlada devojčica po imenu Mathilda obrati za pomoć. Léon kroz nju uči šta znači živeti normalan život, iako su okolnosti koje ih povezuju daleko od normalnih.
Izvedba tada dvanaestogodišnje Natalie Portman kao Mathilde je zaista briljantna. Njena sposobnost da se poveže sa drugima kroz pokrete tela i izraze lica je retko viđena; donosi sirove emocije i uverljivost u veoma zahtevnoj ulozi. Mathilda i Léon se neočekivano povezuju, ali kroz svoj susret uče koliko je život dragocen i koliko jedno prijateljstvo može biti vredno.
Léon je ozbiljan i proračunat lik koji usmerava svu energiju na svoje zadatke, dok mu se ne pruži nešto drugo o čemu treba da brine. Mathilda mu postaje ćerka koju nikada nije imao, dok on postaje njen otac i prijatelj.
Ovaj film je podsetnik na stil i manire iz 90-ih, koji su poslednjih godina toliko puta referisani u modi, a ovde ih na autentičan i opasan način prikazuje dvanaestogodišnja Natalie Portman.
Léon Montana- less is more stil
Za 30 godina, koliko je prošlo od kada je film premijerno prikazan u bioskopima širom sveta, nijedan fiktivni plaćeni ubica nije usavršio hipsterski stil kao Léon Montana.
Léona odlikuje jednostavan i relativno neupadljiv izgled, što je i očekivano, s obzirom na njegovu profesiju. Njegov estetski pristup zasniva se na paleti sivih nijansi, a da nije reč o velikim i pretencioznim siluetama.
Ovu autentičnu hitman pojavu čine bejzik komadi garderobe – sa izuzetkom torbe, koja doprinosi stvaranju misterioznog izgleda plaćenog ubice. Ostatak outfita: dugi vuneni kaput, kapa, okrugle naočare —doprinose potpunom efektu.
Kostimografski izazovi i balansiranje
Za kostimografkinju Magali Guidasci osmišljavanje outfita za jedan složeni premladi ženski lik je bio pravi izazov, koji se očigledno isplatio. O tome svedoči činjenica da je i nakon trideset godina nakon premijere, uticaj na trendove još uvek snažno prisutan. Međutim, tih devedesetih godina, Magali je bila svesna da rad na ovom projektu zahteva oprez.
Obuhvatajući krhkost adolescencije, želju za ljubavlju i snagu očinskog instinkta, status filma među kultnim klasicima oslanja se na složenost njegovih likova: 45-godišnjeg Léona i 12-godišnje Mathilde.
Natalie je na kastingu imala samo 11 godina, a komisiju je tada pridobila iskrenom interpretacijom granice između detinjstva i odraslog doba, između devojčice i žene, jednostavno: pogodila je sve koji su je videli. Odjednom, Magali se suočila sa ogromnom odgovornošću da to pretoči u odeću.
Zahtevan zadatak kostimografkinje bio je da zaštiti tu nevinost i lepotu mlade devojke, a da ne sklizne u vulgarnost.
Ova delikatna ravnoteža je ono što čini ceo film uspešnim, ali je proces bio težak i dodatno komplikovan nedostatkom filmskih referenci za inspiraciju. Trebalo je izbeći budjenje asocijacije na Lolitu jer je priroda odnosa Leona i Mathilde jednostavno bila drugačija.
Iako je film bio dobro prihvaćen u Evropi, bio je nesumnjivo kontroverzan. Besson se suočio sa kritikama zbog impliciranja tako mladog lika u središte fabule.
Osvetnica vs devojčica
Kostimografski tim je s pravom bio oprezan i činili su sve što je moguće da odvedu narativ dalje od predatora. Reno je svesno odlučio da igra Léona kao emocionalno zatvorenog kako bi eliminisao osećaj pretnje, a Magali Guidasci je oblikovala Mathildinu estetiku s najvećom pažnjom.
Gledajući film 30 godina kasnije, Mathildin lik je nesumnjivo trodimenzionalan, stalno oscilirajući između trenutaka moći i bespomoćnosti. A najmajstorskiji aspekt dizajna kostima je usmeravanje na prostor između surove žene ubice i krhkog mladog deteta, pri čemu njena uticajna estetika služi kao referentna tačka za celu jednu eru.
Magali Guidasci je na ovom projektu izrazila neverovatno sposobnost da nas odvrati od vrlo izraženih i mladalačkih crta lica Natali Portman, pažljivo odabranim i ručno izrađenim kostimom, koji Mathildu predstavlja kao samouverenu, stilizovanu mladu ženu, a ne kao ranjivo, traumatizovano dvanaestogodišnje dete, kakva zapravo jeste. Na taj način nam omogućava da na trenutak zaboravimo da je Mathilda zapravo dete, te njena pozicija kao Léonove učenice izgleda manje neprimereno i uznemirujuće.
Kako je Mathilda postala modna ikona ?
Iako je film snimljen tokom 90-ih, Magali postavlja temelje za trendove koji će se ponovo pojaviti dvadesetak godina kasnije, ne samo u Mathildinom, već i u Léonovom jednostavnom kostimu. Prvi put upoznajemo Matildu dok sedi na stepeništu zgrade, noseći pleteni beli kardigan, crni plisani chocker, prugasti top, kratku teksas suknju i combat čizme . Tokom ostatka filma, Matilda se pojavljuje u zelenoj fajerci, koja je doživela veliki fashion povratak pre nekih desetak godina. Isto tako prugasti i patchwork crop topovi koje nosi, poslužili su kao inspiracija trendovima proteklih sezona.
Foto: Pinterest