Povezano
Balaklava, nekada poznata kao jednostavni i funkcionalni aksesoar za glavu, danas je statement fashion komad. Njena evolucija od praktične zaštite od hladnoće do statusnog simbola na modnim pistama i ulicama priča je o ponovnom definisanju identiteta kroz stil i o umetnosti rebrandinga.
HOW IT STARTED..
Naziv balaklava potiče iz Krimskog rata (1853–1856), tačnije iz bitke kod luke Balaklava u današnjoj Ukrajini. Britanske trupe, suočene sa nemilosrdnim zimama i nedostatkom adekvatne opreme, bile su prinuđene da se bore u letnjim uniformama. Kao odgovor na teške uslove, britanske žene su počele da pletu vunene kape koje su pokrivale glavu, uši i vrat vojnika, pružajući im preko potrebnu zaštitu od hladnoće.
BUNT I IDENTITET
Tokom 20. veka, balaklava je prešla iz vojne u civilnu upotrebu. Postala je zaštitni znak demonstracija i pobuna širom sveta. Najpoznatiji primeri uključuju punk kolektiv Pussy Riot, koji je koristio raznobojne balaklave kao simbol feminističke borbe i otpora u Rusiji. U ovom kontekstu, balaklava nije samo štitila identitet, već je i slala snažnu političku poruku.
MAKE IT FASHION
Modna renesansa balaklave započela je krajem 2010-ih i doživela je vrhunac tokom pandemije, kada je pokrivanje lica postalo deo svakodnevice. Dizajneri poput Raf Simonsa, Gvasalia braće (Balenciaga, VETEMENTS), i Marine Serre prepoznali su njen potencijal i integrisali je u svoje kolekcije.
- Raf Simons u svojoj kolekciji Calvin Klein FW18 reinterpretirao je balaklavu u kontekstu američke radničke estetike i postapokaliptičnih vizija.
- Demna Gvasalia je balaklavi dodao post-sovjetski šarm, koristeći cvetne printove inspirisane maramama koje su nosile bake u Istočnoj Evropi.
- Virgil Abloh (Louis Vuitton) i Miuccia Prada (Miu Miu) eksperimentisali su sa različitim materijalima i bojama, čineći balaklavu modnim komadom koji izaziva pažnju.
STREETFASHION
Balaklava je brzo postala deo svakodnevne mode zahvaljujući TikToku i kulturi „uradi sam.“ Generacija Z prihvatila ju je kao izraz individualnosti i bekstvo od stalnog nadzora društvenih mreža. Njen praktični dizajn, koji kombinuje funkciju kape i šala, idealan je za zimu, dok njena povezanost s anonimnošću odražava rastuću anksioznost zbog izloženosti na internetu.
POSTPANDEMIJA
Ipak, njena popularnost na ulicama ne pripisuje se samo dizajnerskim potpisima. Njena konstrukcija nudi praktično rešenje, spajajući šal i kapu u jedno, a pritom greje i druge delove lica tokom hladnih zimskih sezona.
Balaklava takođe funkcioniše kao maska, što objašnjava njenu popularnost među kriminalcima. Naravno, skrivanje nije rezervisano samo za ilegalne aktivnosti, jer je strah od „biti viđen” postao rastući problem za našu generaciju. Strah od opažanja, poznat i kao skopofobija, ima smisla za našu generaciju opsednutu ekranima.
Strah od opažanja svodi se na strah od osude, što je nešto što deli svaka generacija, iako je kod naše generacije taj strah pojačan društvenim mrežama. Osuda i kritika, od toga kako izgledate do toga kako se ponašate, nikada nisu bili dostupniji nego sada, sa komentarima koji otvaraju vrata za mišljenja svih i svakoga.
Neko vreme živeli smo u određenoj anonimnosti, sa hirurškim maskama kao obaveznim uslovom za izlazak napolje. Na neki čudan način, bilo je oslobađajuće biti pokriven – niko nije mogao da sudi o vašem licu bez šminke ili bubuljici na obrazu jer se nisu videli. Za one koji su uživali u toj udobnosti tokom pandemije, balaklava nudi postpandemijski ekvivalent prikrivanja.
..HOW IT‘S GOING
Danas balaklava simbolizuje spoj funkcionalnosti, mode i socijalne svesti. Dizajneri poput Simone Roche dodaju joj nežnost pomoću bisera i kristala, dok Givenchy koristi kožu kako bi joj dao utilitarni izgled. Bilo da je deo luksuznih kolekcija ili urbane mode, balaklava ostaje prilagodljiv komad koji reflektuje kulturne i modne promene.
Iz ratnih rovova u Sevastopolju do glamura Met Gale, balaklava je dokaz da moda neprestano transformiše simbole praktičnosti u ikone stila.
Foto: Instagram