Moda (opet) nije za svakoga: Šta je nedostajalo svakoj reviji prošlog meseca?

autor Božica Luković
moda

Moda je oduvek bila ekskluzivna i izopštavajuća u svojoj suštini: ukoliko se posmatra kao umetnost lepe odeće, nikada nije bila dostupna svima. Oko sebe ima zidove iza kojih mogu zavriti samo oni koji imaju dovoljnu količinu novca, „srećno“ mesto rođenja, dragoceni talenat, ili jasno definisan izgled lica i tela.

U doba recesije i ozempika, to je tačnije nego ikad: moda se ponovo vraća u doba kada jasno šalje poruku da nije za svakoga. Gotovo svakoj reviji koju smo gledali prošlog meseca nedostajali su ne samo plus-size, već i mid-size modeli.

Nakon kratkog uzleta inkluzivnosti na modnim pistama, Nedelja mode u Parizu se odavno vratila starim obrazcima. Revijama dominiraju modeli veličine 0 (US) / veličina 4 (UK), ili manje. Davno uspostavljeni, industrijski ustaljeni ideal lepote i dalje opstaje, jači nego ikad – čak i među brendovima koji su nekada prikazivali veću raznolikost.

moda
instagram ysl

Ultra-mršava tela ponovo su „trend“ koji dominira. Influenserka i model Felicity Hayward počela je pratiti tačan broj plus-size modela koji se angažuju svake sezone 2019. godine, kroz svoj izveštaj o raznolikosti pod nazivom Including The Curve.

U sezoni jesen/zima 2025. izračunala je da je u Njujorku, od 3640 modela, 23 smatrano plus-size (50% manje nego prošle sezone), dok je u Londonu bilo 26 od 1600 (68% manje nego prošle sezone). Milano i Pariz, koji obično imaju problema sa inkluzivnošću čak i u najboljim vremenima, imali su 10, odnosno 22 plus-size modela ove sezone.

Nisu sva tela više dobrodošla na pistama, a razlozi su očigledni: s jedne strane, na to je uticao uzlet ozempika i sličnih tableta za mršavljenje, dok je druge strane moda „pokošena“ recesijom.

MODA VIŠE NIJE INKLUZIVNA – ZAŠTO?

Prema proračunima Goldman Sachsa, GLP-1 agonisti (lekovi koji targetiraju mršavljenje i dijabetes) mogli bi biti korišćeni od strane čak 70 miliona potrošača širom sveta do 2028. godine, jer će postati jeftiniji i lakše dostupni. Moda će se promeniti iz korana zbog toga.

Luksuzni brendovi su dugo bili protiv plus-size odeće, osim povremenih „izleta“, dok su premium i masovni brendovi obično lakše ulagali u inkluzivnije veličine. Sada je situacija još gora.

Već se dešava da brojne maloprodajne kompanije i high street brendovi beleže povećanu potražnju za manjim veličinama odeće i opadajuću potražnju za većim veličinama, navodi The Wall Street Journal.

Nije samo ozempik kriv za kraj inkluzivnosti. Finansijski, vremena su teška, a moda je izrazito pogođena. Globalno tržište luksuza izgubilo je oko 50 miliona kupaca 2024. godine, a rast će i dalje usporavati narednih nekoliko godina, prema istraživanju McKinseyja.

Mnoge modne kuće oslanjaju se na nostalgiju kao način da garantuju prodaju: Louis Vuitton je oživeo partnerstvo s Murakamijem, Chloé Paddington torbu, dok je Dior prikazao ‘J’adore Dior’ majice, a McQueen ponovo uveo šal sa printom lobanje.

Kaže se da se trendovi obično ponavljaju svakih 20 godina, što znači da je period ranih 2000-ih sada u punom zamahu – a veliki deo estetike tog perioda bila je mršavost.

Kada je u pitanju luksuzna moda, brzina za ostvarivanje profita ne ostavlja vremena za testiranje različitih oblika, krojeva i veličina: lakše je zadržati ljude u manjoj odeći nego kreirati inkluzivnije.

Takođe živimo u politički napetim vremenima; konzervativizam je u porastu, a ženska tela su kroz istoriju bila predmet mnogih debata, zabrana i ograničenja: posebno kada je u pitanju to kako ih koristimo i kako ih oblačimo. Nažalost, veliki deo modne industrije dolazi kroz mušku vizuru, jer su muškarci i dalje u većini: bilo kao kreativni ili izvršni direktori.

A većina potrošača u modnoj industriji su žene. Odeća koja je ove sezone predstavljena na ultra-mršavim modelima neće odgovarati većini naših tela, jer nije dizajnirana s njima na umu. Šta je onda namera – da se moda zadrži dalekim, nedostižnim idealom – ili da se svi okrenemo hemijskim rešenjima za mršavljenje po svaku cenu?

Dominacija vitkih tela je tu da ostane kao vodeći modni ideal, što je signal luksuzne industrije koja se sve više prikazuje kao ekskluzivni paralelni svet.

Dok Shein prednjači na tržištu ultra-brze mode, a polovna odeća postaje uobičajena za mnoge kupce, luksuzni brendovi sve više fokusiraju na diferencijaciju kako bi opravdali svoju ekskluzivnost. Osim jasnih stvari po kojima se izdvajaju, kao što su dizajn i tkanine, možda je najvažnija razlika od svih veličina i oblik tela koje oblače. Dobrodošli u ozempic-chic!

Fotografije: instagram ysl