Mi plačemo iza tamnih naočara

Kako je Baden Baden obradio kultnu pesmu Dobrog Isaka

autor Božica Luković
dobri isak

Prvi put sam naletela na niški bend Dobri Isak kao srednjoškolka, negde u beskrajnim prostranstvima interneta, a odmah mi je bilo jasno da u Srbiji nije postojalo – niti će postojati – ništa slično. Tada sam već duboko „ugazila“ u post-pank i srodne mu žanrove, pa sam njihov jedini i kultni album Mi plačemo iza tamnih naočara slušala opsesivno.

Bariton Predraga Cvetičanina, koji mi se obraćao kroz grozničavi, ali neodoljivo melodični ritam i napukli, sirovi zvuk, pevao je o maglovitim zimskim jutrima, zadimljenim barovima, mračnim uglovima, autodestrukciji – što se tako dobro uklapalo u atmosferu malog grada u kom sam odrasla.

Kada sam nedavno čula obradu naslovne numere sa albuma na Radio Aparatu, u izvođenju zagrebačkog benda Baden Baden, odmah sam poželela da saznam kako su oni otkrili Dobri Isak – i doživeli njihovu muziku.

Inače, niški bend je bio aktivan samo četiri godine, a album Mi plačemo iza tamnih naočara objavili su 1986. na kaseti za niški Studentski kulturni centar (SKC). Album je doživeo reizdanje 2009, na disku za nezavisnu diskografsku kuću Pušmajkar (PMK) rekords. Potom je izašao i tribute album I mi plačemo iza tamnih naočara gde 17 bendova iz Srbije i Hrvatske sviralo pesme Dobrog Isaka.

Sada, njima se pridužuju i momci iz Baden Baden, benda koji ponovo slušamo posle duže pauze. Iza sebe imaju tri izdanja – Baden-Baden S/T EP (2013.), La Drogue (2016.) i Baden 2.0 (2020.) – a vraćaju se upravo obradom kultne pesme.

Hrvoje Malić je na vokalu i pratećim vokalima, Luka Presl na bubnjevima, perkusijama i pratećim vokalima, Franjo Mateković na klavijaturama, Goran Đurić na bas gitari, dok je Borna Maksan, koji je odsvirao gitaru i bas, a ujedno snimio, miksao, masterirao i producirao pesmu u zagrebačkom studiju Rattus Rattus.

Sa bendom Baden Baden smo kratko razgovarali o otkriću Dobrog Isaka, njihovom povratku na scenu, ali i omiljenim obradama.

Intervju: Kako je Baden Baden obradio kultnu pesmu benda Dobri Isak

BURO: Iznenadio nas je vaš prvi singl posle dužeg vremena (čuli smo ga na radiju), posebno zato što je u pitanju obrada pesme koju obožavamo. Kako je došlo do obrade i šta vas je motivisalo da se vratite u studio?

Baden Baden: Netko je spontano počeo svirati tu pjesmu, a onda smo poslušali i original – koju, iskreno, većina benda do tada nikad nije čula. I odmah smo se poistovjetili. Tjeskoba i beznađe koji prožimaju tu snimku su neuhvatljivi i neponovljivi, ali dali smo sve od sebe da kroz svoju verziju prenesemo iste emocije. Nadamo se da se to i osjeti. Godinama smo je svirali uživo, pa smo konačno odlučili – vrijeme je da je i snimimo.

Baden Baden 3

BURO: Pročitali smo da je pesma dobila „blagoslov“ Predraga Cvetičanina – možete li nam otkriti nešto više o tome?

Baden Baden: Zamolili smo autora za blagoslov. Rječit kakav jest – poslao nam je jedan veliki „LIKE“.

BURO: Nakon tri albuma, dugo nismo imali prilike da vas čujemo – hoće li ovaj singl biti uvod u predstojeći album ili turneju?

Baden Baden: Album se već neko vrijeme tiho taloži, ali u ovom trenutku naši resursi i fokus usmjereni su na objavu singlova i dogovaranje termina za mini turneje. Bit će to mračni pop album.

Baden Baden 2

BURO: Može li svaki član benda da odabere svoju omiljenu obradu za koju misli da je čak bolja od originala?

Malić: Bare (Majke) – Sjaj u tami, izvedba u nekoj besmislenoj HRT emisiji. Najtužnija i najiskrenija obrada pjesme ikad. Bakice-statistkinje plješću u publici, a on se pred njima raspada – predivno!

Luka: Scooter – White Christmas

Ljubo: Thin Lizzy / Smashing Pumpkins – potpuno drugačija emocija.