Marko Feher x Curious X: Kako je 700 iqos uređaja postalo modna skulptura

Pojmovi “reciklaža”, “održivost” i “re-dizajn” se sve češće pojavljuju kao marketinški mamci. Ipak, dizajner Marko Feher je dokaz da istinski angažovan umetnički rad ne zahteva natpise da bi poslao poruku. Njegova saradnja sa platformom Curious X by Iqos pretočila je tehnološki otpad u modnu skulpturu, a stotine starih uređaja u avangardne revijske komade.
NEOČEKIVANI SPOJ

Iako saradnja nije bila planirana unapred, Feher priznaje da mu je logika kolaboracije postala jasna tek kasnije. “Zapravo, bio sam siguran da želim da se bavim recikliranjem, ali na način koji će mi biti izazov – ne nešto što već radim svakodnevno. Kada sam saznao da ćemo raditi sa starim Iqos uređajima i da imamo dozvolu da ih pretvorimo u nešto novo, znao sam da ne želim da idem putem ‘gadžeta’, već sam želeo da ih pretvorim u nešto gotovo couture, nešto što ima fizičku prisutnost i izražajnu formu.”
OD HLADNOG TEHNO-OTPADA DO RUČNO SKLOPLJENOG DIZAJNA

U projektu koji spaja tehnologiju, inženjering i modu, korišćeno je 700 recikliranih uređaja, 2800 ručno probušenih rupica i 3000 metalnih alkica. Umesto šivenja, dizajner se odlučio za konstruisanje – svaki uređaj je postao element koji se precizno uklapa u siluetu odeće. “Htio sam da materijalu dam novu narav – ljudskiju, mekšu, ali i dalje snažnu. Izazov je bio kako nešto uniformno i tehničko pretvoriti u emocionalni i funkcionalni oblik.”
Sam proces bio je mukotrpan: svaki uređaj je morao biti ručno bušen, često pod vodom da ne bi pukao, a zatim precizno povezan. “U nekom trenutku sam se osećao više kao konstruktor nego kao dizajner. Obeležavanje, bušenje, sastavljanje – sve je moralo da bude savršeno precizno, ali i dovoljno fleksibilno da stvori funkcionalnu formu.”
ODRŽIVO KAO NORMA, NE KAO TREND

Feher već godinama radi sa recikliranim materijalima, iako to, kako kaže, dugo nije bilo prepoznato: “Još prva kolekcija ‘Virdžina’ bila je od ostataka tekstilne industrije, a ‘Jugoslavija’ od industrijskog otpada nameštaja. Ljudi tada nisu toliko razmišljali o održivosti. Danas je drugačije – publika zna da prepozna iskrenu poruku, a ne samo greenwashing.”
Upravo zato ga raduje što ljudi nisu mogli da prepoznaju da su korišćeni reciklirani materijali. “To je i poenta – da ne izgleda kao nešto što je bilo otpad. Jedna devojka je čak pitala da li može da nosi srebrnu haljinu od uređaja kao kuma na venčanju. To mi je bio znak da sam uspeo da stvorim nešto novo, a ne samo da poruku serviram na tacni.”
DIZAJN KOJI MENJA SVE(S)T

Feher ne skriva da mu je reciklaža opsesija i da planira da nastavi u tom pravcu. “Dizajn ima moć da menja svest, ali i svet. Fascinira me ideja da nešto što je namenjeno da bude odbačeno dobije novu svrhu. To nije samo umetnički čin, već i društveni komentar.”
Njegov “oklop” od 700 uređaja nosi dodatnu simboliku: svaki deo, iako zaseban i možda naizgled bezvredan, kada se pažljivo poveže sa drugima – stvara celinu. Kao što i sami gradimo sopstvene oklope od iskustava, rana i promašaja, da bi na kraju iz njih izraslo nešto novo, hrabro i moćno.
U svetu hiperprodukcije, Feherov projekat je tihi ali snažan podsetnik da moda ne mora da bude samo lepa – može da bude i svesna. Njegova saradnja sa Curious X by Iqos nije samo još jedan “eco collab”, već dokument jednog rada u kojem je svaki šraf, svaka alkica i svaka rupa imala svoje mesto. Doslovno.
Fotografije Iqos