Printique.me: Moda iz budućnosti u dijalogu sa neshvaćenim umetnicama prošlosti

autor Dubravka Kovačević
1 3 2

Dok mnogi modni brendovi teže brzini i masovnosti, Milena Đukanović ide suprotnim putem – stvara unikatne, tehnološki napredne komade koji pričaju priče. Njen brend Printique.me, nastao kao evolucija prethodnog imena Midju_Accessories, ne bavi se samo dizajnom nakita i odeće već i istraživanjem umetničkog nasleđa žena koje su kroz istoriju bile ignorisane, neshvaćene ili marginalizovane.

Prva među njima je legendarna Yayoi Kusama, čije je vizuelno nasleđe Milena pretočila u novu kolekciju – spoj recikliranih materijala, 3D štampe i psihodeličnih boja koje brišu granice između umetnosti i svakodnevnog života. Printique.me tako postaje više od brenda – platforma za održivu modu koja u fokusu ima žene koje su stvarale da bi preživele sopstvenu istinu.

OD NAKITA DO NARATIVA

U novoj fazi, dizajnerka je odlučila da rebrendira svoj rad pod novim imenom i sa znatno širim umetničkim zamahom. Printique.me je, kako kaže, vizija koja objedinjuje ne samo 3D štampani nakit i odeću, već i zero-waste tekstile i kompletan „look“ koji komunicira sa publikom kroz višeslojne narative. Prva priča u toj petogodišnjoj umetničkoj misiji je omaž Yayoi Kusami, ali i mnogo više od toga – to je reinterpretacija borbe, opsesije i vizije žene koja je preživela svet umetnosti koji nije znao šta da radi sa njom.

prinitque.me

Kusamina priča je oblikovala i umetnički pravac Printique.me – od borbe sa mentalnim zdravljem do ignorisanja u umetničkim krugovima, sve do kasnog globalnog priznanja. „Nisu je priznavali jer je bila Japanka, žena i ‘drugačija’, a čuveni muški umetnici prisvajali su njene ideje,“ kaže dizajnerka, dodajući da je Kusamina hipnotička estetika sa tačkicama i ogledalima, kao i njen život, inspirisala novu kolekciju koja će biti predstavljena na Montenegro Fashion Week-u ovog oktobra.

DIZAJN IZ KUSAMINOG UNIVERZUMA

PHOTO 2025 07 26 16 44 04 4

Prvi rezultati ove saradnje sa Kusaminim nasleđem su 3D štampane vaze „Dots of Heritage: Montenegro x Kusama“, izrađene od reciklirane plastike i u bojama crnogorskog pejzaža – plava, zelena i narandžasta. Vaze su ukrašene Kusaminim tačkicama, ali u neon narandžastoj – boji koja, po mišljenju dizajnerke, najbolje opisuje Kusamin lik i delo.

Sledeći korak je modna revija inspirisana Japanom, Kusamom i njihovim vizuelnim kodovima: oversized siluete, kimona, cvetne i „bundevaste“ torbe dominiraće kolekcijom, dok će boje biti crna, neon narandžasta i zlatna. Na taj način, Kusamina beskonačnost i repetitivnost se pretaču u nosive komade – ali ne svakodnevne, već one koji pripadaju, kako kaže dizajnerka, „paralelnom svetu“.

NESHVAĆENE UMETNICE KAO MISIJA

printique.me

Printique.me ne staje na Kusami. Plan je da narednih pet godina budu posvećene opusu pet neshvaćenih umetnica – žena koje nisu stvarale da bi bile voljene, već da bi preživele. Sledeća na spisku je Frida Kahlo, čija će dela, snaga i ranjivost biti inspiracija za 2026. godinu, dok je već u planu putovanje u Meksiko. Treća umetnica biće Niki de Saint Phalle, čije šarene skulpture kriju težak život. „Sve one su bile ispred svog vremena i iz različitih kultura, pa je i moje istraživanje globalno i kosmopolitsko,“ objašnjava dizajnerka.

BALANS UMETNOST-NOSIVOST

PHOTO 2025 07 26 16 41 07 1

Njeni skulpturalni komadi često izgledaju kao iz nekog paralelnog univerzuma – daleko od svakodnevne mode. I upravo je to poenta. „Svakodnevica me podseća na dosadu, zato želim da moji komadi prelaze granice aktuelnih trendova,“ ističe. Balans između nosivosti i umetničkog izraza postiže se pažljivim 3D modelovanjem, izborom materijala i bojama koje pričaju priču.

Naracija je, kako kaže, ključni deo procesa. Zato uživa u multidisciplinarnim projektima, kao što je bila revija „Alisa u zemlji čuda / Sjutra je sada“, koja je uključivala 3D štampani nakit, vaze i druge predmete inspirisane bajkom – ali i savremenom tehnologijom.

BUDUĆNOST MODE JE 3D I AI

PHOTO 2025 07 26 16 41 07 3

Za razliku od industrije koja koristi 3D štampu za brzinu i masovnost, Printique.me se njome služi da bi stvorila unikatne, emotivne komade. „Verujem da će za 10 godina svako kod kuće imati 3D štampač za odeću, nakit, pa čak i hranu,“ kaže, dodajući da će naručivanje garderobe biti automatizovano uz pomoć AI asistenta.

Veštačka inteligencija je već prisutna u njenom radu – od AI generisanih tekstova u stilu Bridgertona, do vizuala koji su najavljivali pomenutu „Alisu“. „U toj reviji AI je bio nevidljiv lik, ali presudan,“ ističe.

SLEDEĆI IZAZOVI: INTERAKTIVNA ODEĆA I 3D OBUĆA

PHOTO 2025 07 26 16 41 07 2

Najveći izazovi za budućnost su kreacije koje spajaju tekstil, 3D štampu i senzore – odeća koja reaguje na dodir i zvuk. U planu je i rad sa fleksibilnim materijalima kao što su TPU i TPE, koji bi omogućili razvoj 3D štampane obuće.

Najuzbudljiviji deo procesa? „Cela ta priča – od ideje do trenutka kada neko nosi moj komad. Često me ideje bude iz sna, pa su mi podočnjaci stalni aksesoar,“ kaže kroz smeh.

POGLED UNAPRED

PHOTO 2025 07 26 16 35 52

Za pet do deset godina, Milena vidi Printique.me kao prostor slobode, inovacije i saradnje sa umetnicima širom sveta. Planira interaktivni vebsajt na kom će kupci moći da kreiraju sopstveni nakit, ali i nova prikazivanja u inostranstvu i nastavak osvajanja nagrada. „Želim da i dalje sa lakoćom stvaram, bez pritisaka, i da putujem – jer me putovanja inspirišu da pišem nove priče.“

U njenom univerzumu, moda nije samo odeća – to je priča, eksperiment, vizija budućnosti. A sve počinje jednom tačkom. I ponavlja se – beskonačno.

Fotografije: Eklektik studio