Priča zbog koje ćete još više zavoleti kultni film „Clueless“

Srećan 30. rođendan!

autor BURO.
Clueless

Clueless, film koji je premijerno prikazan pre 30 godina, još uvek važi za kultnu tinejdžersku komediju – onu koja momentalno i neizbrisivo ostavlja trag u kulturi. „Labava“ adaptacija romana Emma iz 1815. godine, koji je napisala Jane Austen, udahnula je novi život tada posustaloj tinejdžerskoj kinematografiji, koja je potom cvetala do kraja decenije.

Filmovi poput 10 Things I Hate About You, Mean Girls i Easy A – klasici izašli krajem 2000-ih – postoje u senci Clueless, koji se i dalje redovno prikazuje na barem jednom kablovskom kanalu.

„Vrlo je malo filmova u istoriji koji su opstali 30 godina s takvom snagom i s tako širokom privlačnošću za različite generacije“, rekla je za The Guardian Mona May, kostimografkinja filma.

Ona je sa kolegama iz filma podelila svoje uspomene o nastanku ovog ostvarenja.

Clueless: Priča o nastanku kultnog filma

Početkom 1990-ih, scenaristkinja i rediteljka Amy Heckerling prolazila je kroz težak period. Na sceni se pojavila desetak godina ranije filmom Fast Times at Ridgemont High, revolucionarnom omladinskom komedijom o razuzdanim tinejdžerima, a zatim je postigla neočekivan uspeh na blagajnama s filmom Look Who’s Talking iz 1989. godine.

Ipak, borila se da se uklopi u holivudske standarde i zahteve.

„Mislila sam: ‘Nikada neću snimiti film onakav kakav ja želim, jer ne možeš imati protagonistkinje, moraš da radiš glupe komedije, a ima samo nekoliko glumaca koje u tim ulogama prihvataju, i ne možeš da radiš s njima ako si žena,’“ rekla je Heckerling britanskom listu.

Bez prevelikog interesa da udovolji tadašnjim ukusima publike, Heckerling se vratila osnovnom pitanju: šta ona zapravo želi da napiše?

clueless
instagram primevideo

Kao prava Njujorčanka, Heckerling je uvek naginjala filmovima o gangsterima i Davidu Lynchu. Ipak, najviše su je zabavljali ljudi koji su „veoma optimistični i srećni“: kao glavni lik u filmu Ed Wood iz 1994, koji je neprestano oduševljen sopstvenim osrednjim radom, ili junakinja iz romana Gentlemen Prefer Blondes, koja sama sebi šalje cveće da bi izazvala ljubomoru muškaraca oko sebe.

U njenoj glavi počela je da se oblikuje slika žene u „velikom, ružičastom balonu koji ne može da pukne“, uverena da je centar sveta, a opet simpatična, neumoljivo pozitivna i naivna. Neko poput Cher Horowitz, najsavršenije obučene šesnaestogodišnjakinje u Americi, glavne junakinje filma Clueless.

Heckerling je prvobitno razvijala ono što je mislila da će biti TV serija u okviru studija 20th Century Fox, uz podršku izvršne producentkinje Elizabeth Gabler. Uz gotov scenario za igrani film, Foxu je poslala i VHS kasetu na kojoj je bio snimljen spot za pesmu Cryin’ grupe Aerosmith, koji je preuzela sa MTV-ja, a u kojem je glumila mlada Alicia Silverstone. Studio je odbio projekat.

Zatim je njen agent, Ken Stovitz, uporno pokušavao da proda ideju drugim produkcijskim kućama, ali bez uspeha. Glavni likovi su bile žene; naziv Clueless zvučao je previše slično neuspešnim filmovima o mladim lenjivcima.

Ukratko: svi su je odbili, osim Scotta Rudina, filmskog i pozorišnog producenta Paramounta, čija je podrška izazvala pravu trku za pravima.

Uz podršku Paramounta, Heckerling i direktorka kastinga Marcia Ross započele su potragu za glumcima koji će igrati najelegantnije srednjoškolce u Americi. Između ostalog, išle su i na neuspešne „istraživačke“ posete stvarnim školama u Beverly Hillsu, prateći đake u svakodnevici.

Heckerling se prvi put sastala sa Aliciom Silverstone u jednom kafiću i osvojila ju je, od svih stvari, njena navika da se nagne celim telom ka čaši kako bi koristila slamčicu, umesto da je podigne, što ju je podsetilo na njenu osmogodišnju ćerku. U Silverstone je prepoznala svoju viziju Cher, devojke koja „misli da je zrela i da sve zna, ali je u sebi i dalje dete“.

Snimanje je počelo u novembru 1994. i trajalo je 40 dana u Los Anđelesu. Kostimografkinja Mone May je za film osmislila kompletnu garderobu: 63 dizajnerska autfita za Aliciu Silverstone, 45 promena odeće za druge glavne likove, plus sve kombinacije za statiste – sve to za budžet od oko 200.000 dolara (oko 413.000 dolara u današnjoj vrednosti).

Te 1994. svi su nosili grunge, a ne Alaïu, pariskog dizajnera kojeg je May morala lično da moli, preko prevodioca s francuskog, za kultnu crvenu haljinu za žurku, jer više nisu imali novca. Dizajner ju je pozajmio, May je uz nju osmislila jaknu s paunovim perjem, a Alaïa je zauzvrat pomenut u scenariju.

May je inspiraciju crpela s modnih pista, iz robnih kuća, starih kataloga i magazina. Likovi su, kako kaže, „imali tatine kartice i mogli su da kupuju direktno s revija u Parizu ili Milanu ili gde god“. Zanimljivo je da je žuti karirani sako Jean-Paula Gaultiera, koji je May pronašla na polici robne kuće, bio njen treći izbor, iza plave i crvene verzije školskih uniformi.

„Ljudi mi prilaze i kažu: ‘Tvoji kostimi su mi promenili život. Čuti to dok si još živa, znati da je nešto što si stvorila ostavilo uticaj na druge . to je neverovatno“, rekla je Mona May.

Snimanje je završeno krajem 1994, a Clueless je u bioskope stigao sedam meseci kasnije – i odmah postao hit među ciljnom publikom. Amy Heckerling, međutim, nije odmah shvatila razmere uspeha.

„Nisam imala osećaj da je to neki ogroman hit u tom trenutku. Imam prijatelje koji su filmski reditelji i koji prave ogromne hitove. Mislim, Animal House, Beverly Hills Cop, Ghostbusters – to su filmovi koji prave ogroman novac. A Clueless nije napravio baš toliko. Bio je uspešan, ali nije bio svuda u bioskopima kao ti filmovi“, rekla je.

U pravom holivudskom maniru, Clueless je postao dragocen intelektualni kapital – poslužio je kao osnova za TV spin-off sa likovima Dionne (Dash) i Amber (Donovan) koji se emitovao od 1996. do 1997, za mjuzikl na West Endu, kao i za nadolazeću, još uvek neodređenu adaptaciju za Peacock, iza koje stoje tvorci serija The OC i Gossip Girl, Josh Schwartz i Stephanie Savage, a u kojoj bi se Alicia Silverstone trebalo da vrati u ulozi Cher.

Amy Heckerling, koja je izvršna producentkinja, odbila je da otkrije bilo kakve detalje, pozivajući se na to da je još rano i na opravdani holivudski sujeverni oprez kada je razvoj projekta u pitanju.

Foto: United Archives/Impress / United Archives / Profimedia; instagram
primevideo