Festival autorskog filma (FAF), jedan od najuglednijih i najuticajnijih filmskih festivala u regionu, biće
održan od 21. do 28. novembra u Beogradu i gradovima širom Srbije. Ovogodišnji FAF donosi raznovrstan program koji spaja pobednike svetskih filmskih festivala, nove filmove autora koje publika voli i prepoznaje, kao i ostvarenja koja pomeraju granice i otkrivaju nove tokove u savremenom autorskom filmu.
FAF i ove godine potvrđuje status kultne manifestacije posvećene autorskom filmu, mestu gde se slavi sloboda izraza, promišlja o stvarnosti i podstiče dijalog između stvaralaca i publike
FESTIVAL OTVARA FILM NIKOLE LEŽAIĆA
Festival će biti otvoren u petak, 21. novembra u 19 časova u Velikoj sali mts Dvorane projekcijom filma
„Kako je ovde tako zeleno?“, Nikole Ležaića. Radnja filma prati Nikolu, reditelja koji je zaglavljen u svetu reklama. U želji da unese promenu u svoj život, on kupuje stari kombi kako bi ga preuredio u kamper i započeo porodična putovanja sa suprugom i ćerkom koja uskoro treba da se rodi. Kada sazna da bi posmrtni ostaci njegove pokojne bake, izbeglice iz rata, mogli da budu vraćeni u njeno rodno selo u Dalmaciji, kreće na put sa ocem, Mirkom, koji se nakon 25 godina vraća u porodičnu kuću. Tokom putovanja, Nikola stiče neočekivane uvide o roditeljstvu, porodici, prolaznosti vremena i maglovitoj prirodi sećanja. Uloge u filmu tumače: Filip Đurić, Izudin Bajrović, Stojan Matavulj.

OTKRIVAMO KAKO JE NASTAO PLAKAT FESTIVALA
Autorke vizuelnog rešenja ovogodišnjeg izdanja Festivala autorskog filma su Selena Kučević i Katarina
Stanojlović, koje završavaju studije Digitalnih umetnosti na Fakultetu za medije i komunikacije, sa fokusom na grafički dizajn. Zajedno rade u Istraživačkoj stanici „Petnica“, u organizaciji seminara dizajna za srednjoškolce, kao neformalni dizajn studio SKKS.

Govoreći o ideji koja stoji iza dizajna, autorke ističu: „Identitet 31. Festivala autorskog filma teži da komunicira na emotivnom nivou. Jutro, odnosno svetlo koje iznova ispunjava tamni prostor, noseći je element idejnog koncepta. Odnos između ova dva prostora mesto je napetosti, ali i promene. Svetlo, predstavljeno belom bojom, stvara uslove za film, za autorstvo, za događaj, dok linije služe kao nagoveštaj kretanja i susreta. Identitet festivala zamišljen je kao poziv na poverenje u proces, u pokret i u svetlo koje uvek pronalazi način da istraje“.
Pri dizajniranju vizuelnog rešenja za FAF krenule su od činjenice da ovogodišnji festival nije posvećen nijednom filmu, niti ijednom autoru.
– FAF je ove godine prekinuo svoju uobičajenu praksu, a to je da nije posvećen nijednom filmu ili autoru, već je ideja bila da pažnja ostane na samom festivalu i autorima koji će na njemu biti predstavljeni. Takođe je postojala ideja dominantne bele boje od strane festivala, koju smo nadogradile ključnim pojmovima, na koje smo se kasnije oslonile pri oblikovanju identiteta.
OTPOR — UPORNOST
SVETLO — PROJEKCIJA — PRAŠINA — GRADIJENT
ZORA — PROMENA — NOVO
OAZA — MESTO SUSRETA — ZAJEDNICA
NEŽNO — ALI SNAŽNO
JEDNOSTAVNO — ISKRENO
A najizazovnije je bilo postići univerzalnost samog plakata, odnosno jezik koji svako razume.
– Kako da korišćenjem vrlo jednostavnih vizuelnih elemenata postignemo nešto što bi se univerzalno razumelo, jer apstraktna slika komunicira najviše emotivno. To je zahtevalo više varijacija plakata, nekoliko varijanti u kvalitetu linija i njihovom međusobnom odnosu, kako bi svi elementi zajedno preneli željeni utisak.
Autorke plakata otkrile su nam i šta i ko im je poslužio kao uzor u dizajniranju vizuelnog rešenja Festivala autorskog filma.
– Jedan od prvih uzora bio je projekat umetnika Šo Šibuje (Sho Shibuya), New York Times Sunrise, koje je radio u toku pandemije. Kasnije smo se oslonile na slikara Vladimira Veličkovića, pokušavajući da pronađemo adekvatan tretman linija na plakatu. Pored vizuelnog uzora, kroz ceo proces rada su se provlačila dva citata „Na horizontu se ukazuju kao poslednja nada. Oblaci puni ptica i budućeg bilja“ Branka Miljkovića, kao i Cobijev stih:
Na horizontu vidim zora sviće.
Festival autorskog filma podržali su: Potprogram MEDIA programa Kreativne Evrope, Erste Banka, Ambasada Francuske i Francuski institut u Srbiji. Ulaznice za otvaranje 31. FAF-a mogu se kupiti od srede, 5. novembra na blagajni mts Dvorane, kao i preko sajta – OVDE.
Fotografije: FAF Promo
