Uvertira u klasiku: Impresionizam, doba kad zvuk dobija boju

Sve ono što smo propustili, a želimo da naučimo.

autor Dunja Savić
impresionizam

„Klasiku voli onaj ko razume“, pevao je Bajaga. U tome ima istine: činjenica je da mnogo nas još uvek nije otkrilo bogati, veliki i čarobni svet klasične muzike, baš zbog toga što jednostavno nismo imali neophodnu edukaciju, koja bi nam pomogla da otkrijemo lepotu skrivenu u kompozicijama minulih vekova.

Zato vam BURO. u saradnji sa muzikološkinjom i muzičkom kritičarkom, Dunjom Savić, donosi serijal tekstova o istoriji i svim zanimljivostima klasične muzike, koji će vam pomoći da otkrijete jedan čitav novi svet vrhunske umetnosti – ali i da istinski uživate u njemu.

Dunja Savić (1995) je diplomirala i masterirala muzikologiju na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu gde je zaposlena kao istraživačica pripravnica na istom odseku. Na Drugom programu Radio Beograda angažovana je kao muzička kritičarka, voditeljka i urednica. Prve stručne radove predstavila je tokom studija, izlažući na FESTUM-u (2015) i Međunarodnoj konferenciji Contextuality in musicology – What, How, Why and Because (2018), pisala je i za onlajn časopise Kuš i Musicum impressum, a pedagoško iskustvo sticala je kao profesorka teorijskih predmeta u Školi za muzičke talente u Ćupriji i Srednjoj muzičkoj školi Josip Slavenski u Beogradu. Jedna je od članica projekta Wiki Popular, koji je u saradnji sa Centrom za istraživanje popularne muzike i Wikimedia Serbia proglašen najboljim projektom 2024. godine. Piše poeziju, komponuje pesme, voli muziku, slikarstvo, podkaste, osmehe i espreso.

Uz svaki tekst, Dunja priprema i Spotify plejlistu na BURO. kanalu, u kojoj ćete moći i da čujete sve o čemu je pisala.

Impresionizam: Kada zvuk dobija boju

Jedna od prvih asocijacija na impresionizam svakako je serija od osam monumentalnih slika Vodenih ljiljana Kloda Monea, danas trajno postavljena u Muzeju Oranžeri u Parizu. Stefan Malarme i Pol Verlen. Svetska izložba u Parizu 1889. godine bila je mesto gde je Klod Debisi prvi put čuo gamelan orkestar.

Dugi 19. vek protezao se sve do Prvog svetskog rata, a na njegovom kraju nastalo je ključno delo muzičkog impresionizma – Prelid za popodne jednog fauna (1894) Kloda Debisija, simfonijsko delo komponovano na stihove Malarmeove ekloge pod nazivom Popodne jednog fauna.

IMG 2676

Prema periodizaciji Bojda Pameroja (Boyd Pomeroy), vezuje se za middle-period Debisijevog stvaralaštva. Ova mitološka tema, kao i mnoge druge u impresionizmu, poziva na tumačenje odnosa prirode, mita, poezije i muzike. U slikarstvu, Katedrala u Ruanu (1890) postaje simbol nove poetike i estetike, dok je, takođe prema Moneovoj slici Impresija – rađanje Sunca (1872), nazvan novi pravac u likovnoj umetnosti – impresionizam.

“Stil impresionizma se u muzici”, kako ga objašnjava kompozitor, muzički pisac i autor udžbenika, Dejan Despić, “razvija tokom poslednje decenije 19. veka, dakle naporedo s još uvek vladajućom poznom romantikom, prvenstveno nemačkih autora (M. Regera, H. Volfa i Riharda Štrausa), stvaralaštvom preostalih velikana nacionalnog romantizma (A. Dvoržaka, E. Griga, N. Rimskog-Korsakova), poznim Verdijevim godinama i razvojem verističkog smera na operskoj sceni.”

Gustu i zasićenu poznoromantičarsku fakturu sve učestalije u impresionizmu zamenjuje prozračnija u kojoj svaki sloj služi stvaranju jedinstvene zvučne impresije.

Dominiraju akordi od po pet ili više tonova (dobar primer je Preludijum br. 10, sveska I, Potopljena katedrala Debisija).

U tonalitet uplivava upotreba modusa i celostepenih lestvica usled čije se upotrebe zamagljuju tonalni centri (balet Jeux Debisija). Sve ovo, ali i disonantna zasvučja bez razrešenja ili emancipacija disonance (poznati i u ostvarenjima poznih romantičara, ali u drugačijoj ulozi), elementi su nove funkcije harmonije – kolorističke. Harmonija se pojavljuje kao fon ili zvučna podloga i ne utiče na muzički tok oblikotvorno, kao što je to činila u klasicizmu.

Akcenat se stavlja na specifičnu orkestraciju, isticanje boja duvačkih instrumenata, ali i harfe i klavira. Muzičke forme u impresionizmu oslanjaju se na već ustaljene romantičarske, posebno kada je reč o klavirskoj muzici, sledeći i ideju o sonatnom obliku, rondu, oblicima pesme, kao i baroknim igrama (rigodon, francuski barokni ples iz Kuprenovog Groba Ravela), ali se granice rastaču i proširuju, ili bolje rečeno – zamućuju.

impresionizam

Izraziti predstavnik impresionizma u muzici je Klod Debisi, ali se kroz istoriju muzike ističe još jedan Francuz – Moris Ravel. Iako različite, njihove estetike oslanjaju se na snažan senzibilitet prema boji, teksturi i nijansama zvuka. Kao što ističe Jan Pesler, “kao i impresionistički slikari i kasnije simbolisti u poeziji, Debisi je želeo ne samo da muzika predstavlja prirodu, već da reflektuje ‘misterioznu povezanost između prirode i imaginacije’”.

Tako se u opusima ovih muzičkih stvaralaca nalaze solistička, vokalna, kao i kamerna i orkestarska dela, ali i baleti i opera nadahnuti latinskim svetom, svetom vode (More, Barka na okeanu) i morskih vila (Gaspar noći). Pored toga, jezik impresionista oslanja se i na folklor (tradicionalne pesme i plesove), veoma često španskog porekla (Španska rapsodija).

U širem kontekstu, odlike ovog muzičkog pravca evidentirane su i u opusu Španca Manuela de Falje, ali i u stvaralaštvu italijanskih kompozitora među kojima je Otorino Respigi.

IMG 2675

Muzika Morisa Ravela otkriva snažnu sklonost ka preciznosti, jasnoći i strukturalnoj logici, ali i prema svetu mehanizama i satova koji ga je gotovo opsesivno privlačio. Ta mehanička fascinacija – osećaj za ritmičku regularnost, ponavljanje, preciznu artikulaciju – prisutna je u mnogim njegovim delima i često rezultira zahtevnim izvođačkim izazovima. Takva jedna ideja ovaploćena je u monolitno orkestarsko delo Bolero (1928), jednostavne, jednosmerno razvijene forme zasnovane na svega dva muzička motiva (najkraća muzička misao i osnovni gradivni element muzike). Mehanički puls, stalna repetitivnost i postepeno “sklapanje” orkestarskog aparata kroz orkestracione varijante idealno odražavaju Ravelovo interesovanje za precizne i pravilne procese.

Sadržaj, boju, impresiju, teksturu i kolorit slikari prenose na platno, dok muzički stvaraoci ove elemente pretaču u zvučni medij.

Upravo u tom “prevođenju” osećaja i prizora iz vizuelnog ili poetskog u auditivno leži jedna od najvažnijih veza impresionizma sa drugim umetnostima.

Na sličan način, i poezija simbolizma – sa svojom naglašenom sugestivnošću, metaforičnošću i težnjom ka unutrašnjim stanjima – dobija svoju muzičku ekstenziju. Kod Debisija ta se veza najjasnije ogleda u ostvarenjima nastalim tokom njegovih poslednjih godina, poput ciklusa Tri pesme Stefana Malarmea, u kojima zvuk postaje supstitucija za verbalnu aluziju i senku značenja svojstvenu simbolističkoj poeziji.

Ravel, sa druge strane, razvija sopstven pristup poetici simbolizma kroz vokalna dela nastala u istom periodu. Uz ciklus Pesme sa Madagaskara, posebno važan je i njegov ciklus Tri Malarmeove pesme, u kojem se delikatna zvučna tkanja prepliću sa hermetičnom poetskom strukturom, potvrđujući da impresionistički senzibilitet može biti jednako snažan i na polju vokalne lirike.

IMG 2679

U operskom žanru, impresionizam je ostavio daleko manji trag nego u orkestarskoj ili klavirskoj muzici. Osim Debisijeve opere Peleas i Melisanda kao reprezentativnog ostvarenja, najbliže ovoj estetici približava se opera Pola Dika Arijana i Plavobradi i pojedine simbolističke opere francuskih autora s kraja 19. veka, premda one ostaju na raskršću impresionizma, simbolizma i poznoromantičarske tradicije.

Impresionizam u periodu fin de siècle (s kraja 19. veka) dolazi do završetka jedne i najave druge epohe – kompleksnog, razuđenog 20. veka u kojem će se pojaviti sasvim nova estetika neoklasicizma (doduše, u tragovima prisutna i kod Ravela), serijalizma, avangarde i eksperimentalne muzike.

Sve potonje prakse nosiće u sebi tragove impresionističkog pomeranja ka zvuku, teksturi i oslobođenoj harmoniji, i upravo zato impresionizam i danas stoji kao jedna od prelomnih tačaka u muzičkoj istoriji.

Ilustracije: Anđela Ognjenović