Počinje 31. FAF: Šta obavezno gledamo?
10 filmova koji su se našli na našoj listi.

Od 21. do 28. novembra, na 31. Festivalu autorskog filma (FAF), publika će moći da pogleda filmove koji otkrivaju unutrašnje svetove likova, njihove uspomene, traume i pitanja identiteta.
U našoj selekciji našle su se intimne priče, filmovi sa istorijskim i društvenim temama, nostalgični i poetski tonovi, kao i eksperimentalni pristupi koji nas podstiču da razmišljamo o pripadnosti, slobodi i složenosti međuljudskih odnosa.
FAF: 10 FILMOVA KOJE GLEDAMO
FANTOMI JULA, JULIJAN RADLMAJER

Film prati Ursulu, istočnonemačku konobaricu slomljenog srca, i Nedu, iransku YouTuberku sa povređenom rukom – dve žene koje žive u svojevrsnom egzilu i usamljenosti svakodnevice. Jedne letnje večeri, Ursula se zaljubljuje u misterioznog gradskog muzičara, dok Neda veruje da je u enigmatičnom čistaču ulica prepoznala starog prijatelja iz Teherana. Njihovi putevi ukrštaju se nizom slučajnosti i vode ih u neočekivanu potragu za „duhovima“ u planinama. Struktura filma je podeljena u poglavlja, a Radlmajer spaja realistički pristup sa elementima magičnog realizma, stvarajući jedinstvenu poetiku koja preispituje istorijske i društvene mitove.
Reditelj filma, Julijan Radlmajer, biće specijalni gost ovogodišnjeg FAF festivala.
POSETILAC, VITAUTAS KATKUS

Kraj je leta i tridesetogodišnji Danielijus vraća se u rodni grad da proda roditeljski stan. Ponovo se povezuje sa ljudima i mestom kom više ne oseća da pripada, suočavajući se sa usamljenošću koja uz to dolazi. Snimljen na 16 mm filmu, film dobija nostalgičnu, taktilnu i analognu teksturu koja posebno ističe pejzaže i unutrašnje prostore. Vitautas Katkus je za ostvarenje “Posetialc” osvojio Nagradu za najboljeg reditelja na Karlovy Vary International Film Festivalu 2025.
NESTANAK JOZEFA MENGELEA, KIRIL SEREBRENIKOV

Film „Nestanak Jozefa Mengelea“ prati Josefa Mengelea, bivšeg nacističkog lekara iz Aušvica, tokom njegovih godina u bekstvu — od Paragvaja do brazilske džungle. Kroz perspektivu sina koji ga pronalazi, Mengele se suočava s prošlošću dok putuje od Buenos Ajresa do Paragvaja preko Brazila i metodično planira svoj nestanak kako bi izbegao pravdu.
Film je adaptacija istoimene knjige Olivijea Geza, a u glavnoj ulozi Mengelea je August Diehl.
Kiril Serebrenikov ističe da ideologije koje su dovele do pojave Mengelea mogu opstati i u savremenim društvima. Film je osvojio Veliku nagradu za filmsku adaptaciju na festivalu Cinelibri, posvećenom adaptacijama književnih dela, i uvršten je u glavnu selekciju Kanskog filmskog festivala, na kome je autor ove godine odlikovan Legijom časti („Legion of Honour“).
KRISTI, BRENDAN KENTI
Kristi je priča o sedamnaestogodišnjem Kristiju koji se nalazi na životnoj prekretnici. Upravo je izbačen iz hraniteljskog doma i preselio se kod starijeg brata Šejna. Nakon godina razdvojenosti, braća moraju da se pomire sa turbulentnom prošlošću i odluče kako će izgledati njihova budućnost.
Film je osvojio Grand Prix međunarodnog žirija u sekciji Generation 14plus na Berlinaleu 2025.
Trejler: https://www.youtube.com/watch?v=lSuV71AdEBw
MAČJI KRIK, SANJA ŽIVKOVIĆ

Rađen po poslednjem scenariju Gordana Paskaljevića film prati Stamena, penzionisani radnik iz nekada industrijskog gradića u Srbiji, nakon što mu nestane ćerka mora da se izbori s nefunkcionalnim sistemom kako bi dobio starateljstvo nad unukom koja boluje od oboljenja poznatog kao Sindrom mačjeg plača. Film je osvojio specijalnu nagradu žirija na 29. Međunarodnom filmskom festivalu u Sofiji i specijalno priznanje ovacije na Vankuver internacionalnom filmskom festivalu (VIFF).
DA!, NADAV LAPID
Y. džez muzičar i njegova supruga Jasmin, plesačica, zarađuju izvodeći ponižavajuće nastupe za bogatu izraelsku elitu. Nakon traumatičnih događaja od 7. oktobra 2023, njihov život postaje još mračniji. Kada Y. dobije zadatak da komponuje novu nacionalnu himnu, suočava se s moralnom i umetničkom krizom.
Lapid koristi ovu priču kao kritiku društva u kojem umetnost postaje sredstvo propagande i moći, a umetnici moraju izabrati: da kažu „da“ čak i kada bi želeli da kažu „ne“.
Film je prikazan na Kanskom festivalu 2025. u okviru „Directors’ Fortnight“ i na ovogodišnjem FAF-u vlada veliko interesovanje za njega.
SLET 1988, MARTA POPIVODA

Sedamdesetčetvorogodišnja balerina Sonja Vukičević kroz pokrete postaje živi arhiv poslednje velike masovne predstave bivše Jugoslavije, dok se kroz dnevničke zapise tinejdžerke iz 1988. otkriva prelaz od socijalističkog kolektivizma ka rastućem individualizmu i formiranju novog nacionalnog identiteta.
EGZISTENCIJA JE KOINCIDENCIJA, VELJKO PETROVIĆ
Jedan apsurdan dan u životu studenta u Beogradu.

ZVUK PADA, MASCHA SCHILINSKI

Četiri devojke, Alma, Erika, Angelika i Lenka, provode mladost na istoj farmi u severnoj Nemačkoj. Dok se dom menja tokom jednog veka, odjeci prošlosti ostaju u njegovim zidovima. Iako razdvojene vremenom, njihovi životi počinju da liče jedan na drugi.
YUGO FLORIDA, VLADMIR TAGIĆ

Usamljeni Zoran ima veoma odgovoran posao: na monitorima u režiji rijaliti programa gleda učesnike kako spavaju. Ovu “uzbudljivu“ svakodnevnicu promene iznenadne životne okolnosti, koje ga ponovo povežu sa otuđenim ocem i povedu na emotivno, poslednje zajedničko putovanje.
Program festivala FAF, kao i satnice filmova možete naći na sajtu: https://faf.rs/
Fotografije: FAF Promo