Povezano
Kompanije The Walt Disney Company i OpenAI postigle su dogovor da Disney postane prvi veliki partner za licenciranje sadržaja na platformi Sora, koja služi za generisanje kratkih video sadržaja pomoću veštačke inteligencije.
U okviru ovog novog, trogodišnjeg ugovora o licenciranju, Sora će moći da generiše kratke društvene video zapise po korisničkim uputstvima, koje fanovi mogu gledati i deliti, koristeći više od 200 animiranih i fantastičnih likova iz čuvenih animiranih filmova kuće, kao i Marvel, Pixar i Star Wars univerzuma, što podrazumeva kostime, rekvizite, vozila i okruženja.
Pored toga, ChatGPT Images će moći da pretvori nekoliko reči korisnika u potpuno generisane slike za nekoliko sekundi, koristeći istu intelektualnu svojinu. Ugovor ne uključuje sličnost ni glasove bilo kojih glumaca.
Pored ugovora o licenciranju, kompanija će postati i veliki klijent OpenAI-ja, koristeći njegove API-je za izgradnju novih proizvoda, alata i iskustava za svoju streaming platformu, kao i implementirajući ChatGPT za svoje zaposlene.
U okviru ovog dogovora, Disney će izvršiti investiciju u OpenAI u iznosu od milijardu dolara i dobiti pravo na kupovinu dodatnog kapitala putem hartija od vrednosti.

Šta Disney ugovor sa OpenAI menja?
U svetu u kojem se kreativci otvoreno bore protiv proizvodnje slika generisanih veštačkom inteligencijom, ovaj sporazum deluje kao legitimizacija svega čemu se umetnici i dalje protive.
U nekoliko je prilika, zapravo, Disney zauzeo stav protiv veštačke inteligencije, čak podnoseći tužbu zajedno sa Universalom zbog kršenja autorskih prava od strane platforme Midjourney, algoritma veštačke inteligencije za pretvaranje teksta u sliku iz 2022. godine, čiji je cilj reinterpretacija i omogućavanje interakcije između umetnosti i digitalnih medija.
Ipak, sada je kompanija animiranih filmova odlučila da prihvati matičnu kompaniju ChatGPT-ja i, precizno, Soru, u pokušaju da kontroliše svoju budućnost iznutra. Čini se da ovom odlukom, u okviru trogodišnjeg ugovora, kompanija pokušava da zadrži kontrolu nad svojom intelektualnom svojinom, koja se poslednjih godina bez dozvole širila internetom, smanjujući potrebu za stalnim zahtevima za uklanjanje sadržaja i pokušavajući da izbegne potencijalne tužbe.
To znači da će biti zaduženi za selekciju i nadzor sadržaja generisanog uz pomoć veštačke inteligencije, čineći ga potencijalno profitabilnim u komercijalne svrhe.
Neki video-sadržaji kreirani pomoću Sore zaista će biti dostupni na platformi Disney+, sa ciljem da se dopre i do mlađe publike, koja je sve više uronjena u svet veštačke inteligencije. U obostrano korisnom odnosu kompanija prisutan je i tehnološki napredak, oblast u kojoj je, pomalo iznenađujuće, animaciona kompanija zaostajala, naročito u poređenju sa konkurencijom.
Dok Netflix već godinama koristi AI sisteme za analizu podataka kako bi personalizovao i usmeravao ponudu sadržaja korisnicima, Disney je ostajao van tih dinamika, a sada će moći da unapredi svoje algoritme kako bi sve preciznije profilisao pretplatnike i predlagao im najprikladnije vidove zabave.
Činjenica da nije bilo nikakvih reakcija ili otpora zaposlenih u kompaniji predstavlja najneprijatniji aspekt ovog dogovora, ali svaki pokušaj suprotstavljanja ili razmišljanja van tržišne logike bio bi ne samo beskoristan, već verovatno i kontraproduktivan za same radnike.
Štaviše, dogovor bi, barem teoretski, trebalo da donese i koristi zaposlenima kroz širenje radnih alata poput ChatGPT-ja, njihovu integraciju u radne procese i upotrebu kako za analitičke, tako i za operativne zadatke.
Naravno, novac je uvek pokretačka snaga ovakvih sporazuma, a činjenica da je Disney, kroz svoju investiciju, stekao udeo u OpenAI-ju pre planiranog izlaska kompanije na berzu, svakako je više povezana sa ekonomskim nego sa umetničkim motivima.
Uprkos tome što su licencirali sve svoje likove OpenAI-ju, lica glumaca koji ih tumače i glasovi koji ih sinhronizuju ne mogu se reprodukovati. Ovaj potez predstavlja način da se zaobiđu prigovori sindikata, ali čak i uz takva ograničenja i dalje će biti moguće crpeti iz najvećeg fonda protagonista i magičnih univerzuma ikada stvorenih – poput Darth Vadera, koji nosi masku, što omogućava da se problem praktično zaobiđe.
Posledice partnerstva postaće jasne tek tokom naredne tri godine. Ipak, upadljivo je koliko multinacionalne korporacije iznova pokazuju koliko malo znače kvalitet, zaštita umetnika i ljudski faktor na radnom mestu.
Teško je pronaći bilo šta pozitivno u tome da treće strane proizvode sadržaj koji kompanija potom može da odluči da distribuira čak i na streaming platformi, kao da se time umanjuju decenije rada koje su njeni zaposleni uložili u osmišljavanje, razvoj i stvaranje nekih od najznačajnijih likova u istoriji (animiranog) filma.
Naslovna fotografija: Walt Disney Productions / AFP / Profimedia
