Možda se svet deli na dva tabora: one koji obožavaju Kim Kardashian i one koji je preziru. Bez obzira kojem taboru pripadate, imate dovoljno razuma da shvatite da zarađuje neverovatno: brendovi troše ogromne sume samo da bi ih ona objavila u jednom postu, ima svoju imperiju koju konstantno širi, žene se oblače kao ona (čak i one koje je ne podnose). Njen Midin dodir kao da pretvara sve čega se takne u zlato. Ali postoji jedna stvar koju želi, a koja joj stalno izmiče i ne uspeva da je realizuje – da pokori kinesko tržište.
Ovo nije naivna želja razmažene bogatašice željne još veće pažnje ili megalomanska želja da se vlada svetom, već realna poslovna strategija ako imamo u vidu koliko je ogromno tržište u Kini. Ali… Da, u priči sa Kim postoji jedno veliko ALI. Hajde da vidimo kako stvari stoje, korak po korak.
Prvo da vam razložimo situaciju. Kim se priključila kineskoj online i šoping platformi Xiaohongshu (ili Little Red Book) koja ima preko 100 miliona registrovanih korisnika. Ova aplikacija fukncioniše tako što ima neverovatno moćne KOL (key opinion leaders) koji vas preko svojih preporuka šalju direktno na neki proizvod kako biste ga kupili. Ali, Kim na ovom sajtu ima samo 170 hiljada pratilaca. Sa druge strane, Angelababy, glumica iz Hong Konga i Dior ambasadorka na istom sajtu ima 14,4 miliona pratilaca. Kim ovde nije usamljena da se razumemo, ni ostali zapadni „insfluenseri“ nemaju velikog uspeha kada pričamo o Little Red Book. Tako Karlie Kloss ima 394 hiljade pratilaca a pridružila se ovom sajtu kako bi promovisala svoju kampanju sa Estée Lauder. Poznavaci prilika kažu da nije prodala skoro ništa od kozmetike.
Problem je u lenjosti zapadnjaka da nauče bilo šta o publici i tržištu kojem se obraćaju
Ovo nije jedini slučaj nepopularnosti zapadnih celebrity ličnosti u Kini. Na platformi Weibo najpopularnije postovi sa beauty sadržajem su oni koje postavljaju kineske zvezde. Kineski influenseri zauzimaju sva mesta od prvog do desetog, da budem precizan, i od svih postova sa najvećim uspehom 80 posto pripada kineskim zvezdama.
A sada da se pozabavimo i razlozima zašto je to tako. Kao prvo, ova situacija ima smisla: Kina je zemlja sa zabranama i strogim pravilima i filterima prema sadržaju sa Zapada. Svi filmovi i muzika koje tamo možete videti i čuti su na kineskom što dovoljno govori o tome odakle tolika popularnost domaćih zvezda. Restrikcije kineske vlade na filmove i serije koji dolaze iz Amerike su razlog što Kinezi ne znaju za neke celebrities za koje mi na Zapadu smatramo da su globalne zvezde. Bolje da ne vršite eksperiment i da ih ne pitate da li su čuli za „Keeping Up with the Kardashians“, pošto bi vas rezultati zabezeknuli.
Kinezima je jasno koliko su bitni Zapadu kao potrošači i upravo zbog toga traže sve veće uvažavanje
Druga stvar zašto Kim i ostali „zapadnjaci“ ne uspevaju, jeste nepoznavanje kineske kulture i stalni gafovi koje čine: od ogrtanja Katy Perry tajvanskom zastavom koje joj je donelo doživotnu zabranu ulaska u Kinu, preko Gigi Hadid koja imitira azijate tako što je skupila uči u proreze dok drži kolač u obliku Bude.
Ali nije samo stvar u nepoznavanju. Veći problem je u lenjosti zapadnjaka da nauče bilo šta o publici i tržištu kojem se obraćaju, već ga samo posmatraju bez emotivne komponete kao – tržište. Kinezi ne mogu da oproste Kim Kardashian zato što su svi njeni postovi na Little Red Book i Weibo platformama na engleskom jeziku. Da li to ima veze sa arogancijom, lenjošću, neznanjem, timom koji je pogrešno savetuje, sve u svemu to je veoma mali zahtev (prevod nekoliko rečenica) koji ljudima kojima se Kim obraća veoma puno znači i da ih je malo bolje i detaljnije prostudirala znala bi koliko drže do toga, a zauzvrat bi mogla dobiti mnogo, mnogo, mnogo.
Postavlja se pitanje zašto se zapadnjaci toliko malo trude kada im je toliko puno stalo?
Nemojmo smetnuti sa uma ni to da su nove generacije Kineza veoma nacionalistički nastojene i svesnije svoje vrednosti od svojih prethodnika. Njima je jasno koliko su bitni Zapadu kao potrošači i upravo zbog toga traže sve veće uvažavanje i poštovanje, svesni da se svi otimaju za njih. To takođe znači da su više okrenuti kineskim zvezdama i kineskim brendovima što Kim i ekipi dodatno otežava stvar. Uključujući u jednačinu i činjenicu da je u Kini Instagram zabranjen, dolazimo do pitanja zašto se zapadnjaci toliko malo trude kada im je toliko puno stalo? Da li je moguće da ih arogancija koju poseduju zbog 100 miliona pratilaca sprečava da se potrude i stvarno razumeju zemlju i tržište kojem se obraćaju?
Sve dok Kim ne bude promenila stav i pristup za nju će Kina ostati zemlja u kojoj vladaju lokalni celebrities. A možda je to i super stvar za nas koji ne marimo previše za Kim Kardashian: imamo napokon mesto gde možemo da odemo i gde nećemo čuti nijednu vest o njoj.