Zbog čega treba da vam je stalo
“Da li vegani smeju da sede na kožnom kauču?”
Verovali ili ne, ovo je jedno od Quora pitanja koja vam Google nudi u svom pretraživaču. Za vegane i sve varijacije na temu vegetarijanaca postavljaju se mnoga apsurdna pitanja i važe mnoge isto toliko apsurdne zablude. Najjednostavnije rečeno: vegani su ljudi koji ne koriste (i samim tim i ne jedu) ništa što je životinjskog porekla. U konkretnom slučaju kauča, vegan neće kupiti kožni kauč zato što ne želi da svojim postupcima generiše potražnju za proizvodima koji sadrže sirovine životinjskog porekla ali će, ako ga imate u svojoj (neveganskoj) kući, sesti na njega.
Nevezano za to da li ih smatrate osobama koje brinu o svom zdravlju i životinjama ili jednostavno ljudima koji se komplikovano hrane, vegani su u trendu. Prošla godina je definitivno protekla u njihovom znaku i ankete pokazuju da se u svetu čitava četvrtina generacije milenijalsa identifikuju kao vegani ili vegatarijanci, a veganska industrija hrane zabeležila je prošle godine porast od 20%. Ovaj talas se, posle hrane, prvo proširio na kozmetiku. Zato se već izvesno vreme na listama etiketa visoko kotiraju one sa rečima “vegan” i “cruelty free” ali mnogi ljudi ne znaju šta zapravo “veganska kozmetika” znači.
Šta podrazumeva veganska kozmetika
Ovde stižemo na teritoriju zbunjujućeg žargona, a kako bismo je razrešili potrebno je vratiti se na osnovni princip veganstva: nije dozvoljeno ništa što je životinjskog porekla. Ovo znači da vegani ne bi trebalo da koriste mnoge sastojke čija je upotreba veoma rasprostranjena u kozmetici (za detaljniju listu, nastavite sa čitanjem).
Pored toga, postoji zabuna da je veganski isto što i “cruelty free”. Prosto rečeno, prva reč znači da proizvod ne sadrži sastojke životinjskog porekla, a druga nešto sasvim drugo: da proizvod nije testiran na životinjama. Iako se proizvođači trude da ispune oba uslova zajedno, sasvim je moguće da proizvod bude veganski ali i da je testiran na životinjama. Kada smo kod “cruelty free” etikete, ona podrazumeva da sam gotov proizvod nije testiran na životinjama ali ne podrazumeva isto i za pojedinačne sastojke. Inicijativa Leaping Bunny Program je trenutno jedina sertifikacija koja garantuje da neki proizvod ali ni njegovi pojedinačni sastojci nisu testirani na životinjama u bilo kojoj fazi proizvodnje i razvoja.
Dakle, dok je izabrati vegansku hranu relativno lako, kada se radi o kozmetici to je druga priča.
Veganski i neveganski sastojci
Najčešći sastojci životinjskog porekla koji se koriste u kozmetici su: med, pčelinji vosak, lanolin (prirodna mast iz vune ovaca koja se dobija sa ošišane vune), skvalen (iz jetre ajkule), pigment karmin (samleveni oklop košenil buba), želatin (iz kosti, tetiva i ligamenata krava i svinja), alantoin (iz mokraćne kiseline krava), ambergirs (žučni sekret kita ulješure) i placenta sisara. Svi ovi sastojci su dobri za kožu, nemaju štetna dejstva i koriste se vekovima u kozmetičke svrhe ali ne postoje definitivni naučni dokazi da su boji od svojih biljnih alternativa koje su sve prisutnije na tržištu i koje se u poslednje vreme ubrzano razvijaju zahvaljujući napretku tehnologije (i povećanoj potražnji).
Iako je istina da je sinonim za veganski kozmetiku kozmetika biljnog porekla, ovo takođe lako vodi u zablude pošto automatski asocira na zdravlje, a to vrlo često nije istina. Podsetićemo vas da čips od krompira i Oreos zadovoljavaju uslove veganske hrane – ali ih to apsolutno ne čini zdravim i iste kriterijume treba da primenjujemo na svim poljima. U veganskoj kozmetici se, isto kao i u prehrambenoj industriji, koriste sintetički dobijene sirovine.
Isto tako, činjenica da je sastojak biljnog porekla ne znači da je etički proizveden ili da je dobar za planetu, a ne treba vam bolji primer od glicerina biljnog porekla iz palminog ulja.
Efekti potražnje za veganskom kozmetikom
Zahvaljujući zahtevima potrošača, sve više kompanija počinje da menja modele poslovanja. Iako ovo ne znači da preko noći – ili uopšte – postaju zaista veganske, menja se način na koji se sprovode kliničke studije i testiranje koje se kreće u humanijem pravcu. Mnoge kompanije koje nisu u potpunosti veganske, sada imaju proizvode ili linije koje to jesu. Upravo ovo je jedna od najboljih posledica pokreta koji se bore za čistiju kozmetiku u svakom smislu: ovo nije prolazni trend, već globalna tendencija koju potpuno podržavamo.