Uprkos tome što i te kako volimo muzeje, i oni najtradicionalniji mogu da nas privuku svojom postavkom i zadrže satima u svojim prostorijama, činjenica jeste da je standardni model “okači sliku na zid” prevaziđen za nove generacije. Tako mnogi muzeji pronalaze sistem ne nužno da privuku više mlade publike i novih posetilaca koliko da iskustvo boravljenja u njima prilagode potrebama nove publike. Muzeji kao institucije postoje i popularni su stotinama godina ali ih je poslednjih desetak nateralo na promenu unutar njih samih, ili pak otvaranje nekih sasvim novih.
Danas može da se kurira sve, i “kurirati” je verovatno jedna od najupotrebljivanijih reči, u toj meri da je svako kustos svog Instagram profila ako ništa drugo. Živimo u vremenu društvenih mreža i tehnologije, i sa, nažalost, mnogo manjim rasponom pažnje nego ljudi ranije. Tako je i došlo do otvaranja nekolicine muzeja koji realno, nemaju baš neku neverovatnu ulogu kao centri umetnosti ali jesu neverovatno Instagramični, i više nude iskustvo nego edukaciju. Na to možemo dodati i nekoliko novih koji su apsolutno savršeni za milenijalski tok misli. Predstavljamo vam četiri super-popularne lokacije u kojima se znanje, zabava i umenost neočekivano mešaju. Neke imaju sva tri, a neke samo jedan ali je šetnja kroz svaku beskrajno zabavna.
Fotografiska
Stokholm
Sa prostorijama u Stokholmu, Njujorku a od nedavno i u Talinu, Fotografiska je najveći muzej fotografije na svetu. Originalno je osnovan 2010. godine i glavna lokacija mu je Stokholm, a izdvaja se od ostalih zato što ne prikazuje samo rezultate umetničkog rada nego uključuje posetioce u čitav proces i nudi razumevanje iskustva fotografije, a ne samo finalni savršen kadar. Fotografiska prikazuje sve stadijume karijere autora koje izlaže, ima prostore za predavanja i okupljanja i generalno misiju koja je iznad svega da se stvori mnogo savesniji svet. Za razliku od tradicionalnih muzeja koji neretko samo “uvoze” izložbe kao gotove, ovde se izložbe razvijaju direktno u saradnji sa umetnikom, kolekcijama, galerijama. Dodatno, posebno su ponosni na sjajan restoran koji imaju u kom sve što se nalazi na meniju dolazi iz lokalnih bašti i farmi, održivo je, ekološko i sa minimumom otpada.
muca
Minhen
Karte za Team Lab izložbe su obično rasprodate u roku od jednog dana tako da je ovde dosta važno raspitati se na vreme i unapred zakazati svoj dolazak, nekad čak i nekoliko meseci unapred. Današnje generacije (prvenstveno mislimo na milenijalse ali ni Z ne zaostaje) su opsednute svetlom, pogotovo neonom i svetlećim ekranima. Da li zato što po ceo dan gledamo u laptopove i ekrane telefona, ali svetlo i tehnologija u kombinaciji su nešto na šta smo veoma naviknuti i na šta instinktivno reagujemo. Team Lab stvara od svetla neverovatne instalacije i daje priliku da se eksperimentiše i ode korak dalje, i otkrije neki sasvim novi svet koji je toliko bogat i razvijen da pomalo deluje kao na tripu. Njihova stalna izložba u Tokiju je na must see listama mnogih jer je poput beskonačnog polja lampiona koji se pale na senzore i kontaktu sa ljudskim dodirom ili pokretom menjaju.