Debitovao je novi Mercedes G-klase: Geländewagen je i dalje klasa za sebe

autor Uroš Popović
115

Uglasti Geländewage je već u imenu naglasio da je stvoren za sve terene, pogotovo one nepristupačne. To mu ipak nije zasmetalo da poslednjih godina suvereno zavlada i asfaltom, pogotovo onim užarenim. U čemu je tajna svestranosti G-klase, automobila koji može sve – da bude omiljeni izbor žena fudbalera, kontroverznih biznismena ali i bogatih avanturista-prirodnjaka koji žele najpouzdaniji terenac u klasi! Ide radnja.

G klasa front

Geländewagen klasa za sebe.

Blitzkrieg iz Štutgarta započeo je 1979. godine

Sredinom sedamdesetih predstavnike u klasi terenskih vozila imali su svi viđeniji brendovi u svetu automobila. Za tim kompanije Toyota nastupao je moćni Land Cruiser, Jeep je koristio tehnologiju prekaljenog ratnog veterana prilagođenu liniji Wrangler a sa Ostrva je stizao nezaustavljivi Land Rover. Nemci su imali neopravdani izostanak, a pre ukora u dnevniku iz zimskog sna su ustali najeminentniji dizajneri, konstruktori i inženjeri koje je “trokraka zvezda” tada imala…Zajedno su stvorili automobil koji decenijama predstavlja simbol terenske vožnje, ali i mnogo više od toga -Mercedesovu G-klasu!

Električna G-klasa bi uskoro trebalo da ugleda svetlost dana, međutim, u Mercedesu i dalje tvrdoglavo odbijaju da se odreknu proverenih benzinskih i dizel motora.

Koreni G-klase vraćaju nas u 1972. godinu i zoru saradnje kompanija Daimler-Benz i Steyr-Daimler-Puch. Bitnu ulogu imala je i rola iranskog šaha Reze Pahlavija, koji je tih dana bio jedan od većih akcionara u kompaniji Daimler-Benz. Uticajni državnik je naime bio zainteresovan za vojnu verziju pouzdanog terenca, pa je čak naručio 20.000 vozila za potrebe iranskih oružanih snaga. Ipak, igrom sudbine ta narudžbina je otkazana nakon što je 1979. zbačen s vlasti tokom islamske revolucije.

G klasa ambijentalna

Nimalo slučajno, originalni Geländewagen je prvi put predstavljen javnosti baš iste 1979. godine. Kultni status je već u startu zacementiran, jer je Mercedes samo godinu dana nakon premijere modifikovao G-klasu za potrebe pape! Unikatna G-klasa za poglavara Rimokatoličke crkve bila je svojevrsni blagoslov, koji je trasirao uspeh najkonzervativnijeg ali i najharizmatičnijeg Mercedesa u istoriji.

G-klasa je izvedenica nemačke reči Geländewagen, gde se Gelände najčešće prevodi kao teren. Simbolika je kristalno jasna, G-klasa je već 45. godina ravnodušna prema podlozi po kojoj vozite…

Kutijasta forma karoserije bila je verna duhu vremena, ali i posledica osnovne namene i avanturističkog duha. Dizajneri su za siluetu obilato koristili usluge lenjira, pa je G-klasa postala simbol neprolaznog stila koji odbija da ode u penziju.

Kupcima su u startu na raspolaganju bile verzije sa kratkim i dugim međuosovinskim rastojanjem, dok je Mercedes nudio čak pet verzija karoserije. G-klasa je u startu nudila samo basic opremu i mnogo, mnogo terenskog kredibiliteta.

U međuvremenu je svaki novi Geländewagen postajao sve bliži urbanim sredinama, ali se promene (srećom!) nisu negativno odražavale na off-road karakteristike. Tako je G-klasa nakon makadama, snega ili blata osvojila i asfalt pa je u performantnim AMG izdanjima postala čak i simbol prestiža i brzine.

Ovaj premijum terenac je poseban u automobilskom svetu iz više razloga, a najviše zbog činjenice da je tokom višedecenijske karijere ostao dizajnerski gotovo nepromenjen, što je svojevrsni presedan.

Promene se po tradiciji traže lupom!

I u novom izdanju G-klasa je prema očekivanjima ostala verna originalu, pa je i dalje predmet požude. Botoks je sveden na „goli“ minimum, pa su autentične boxy linije i dalje tu. Nepogrešivi terenski karakter ovog savremenog dinosaurusa prate diskretne, suptilne promene. Vidljive izmene uključuju restilizovanu prednju masku s četiri horizontalna proreza a dizajneri su ispeglali bore prednjeg i zadnjeg branika. Dalje, A-stubovi su suptilno zaobljeni, a vetrobransko staklo (popularna „šajbna“) sada ima nešto drugačiji ram. Razlog je evidentan, jer će ove dve promene unaprediti aerodinamiku i smanjiti buku u raskošnoj kabini. Mercedes navodi da je koeficijent otpora vazduha sada smanjen s 0,53 na 0,48 Cd. Ako poznajete zakone fizike, to je impresivan rezultat…

Promociju je obeležila nova Manufaktur Hyper Blue Magno boja karoserije. Među opasnim momcima i IG modelima najpopularnija će sigurno biti crna opcija.

G klasa back

Breaking news: novost predstavlja elektrifikacija motora

Svi motori, bilo benzinski bilo dizel su sada elektrifikovani. Kao blagi hibridi s 48-voltnom tehnologijom, agregati nude povećane performanse uz smanjenu potrošnju goriva što je uvek dobra vest. Dizel varijanta nove G-klase nosi oznaku G 450 d i ima 367 KS (+20 KS) ispod desne noge vozača. Benzinske varijante zastupa moćni G 500 (449 KS + 20 KS) a tu je i naravno najpoželjniji G 63 (585 KS + 20 KS) koji je tradicionalno na vrhu lanca ishrane. Prenos snage osigurava 9G-TRONIC automatski menjač s pretvaračem obrtnog momenta, koji je posebno prilagođen zahtevima najzahtevnije terenske vožnje.

Prva potpuno električna verzija G-klase će uskoro zaokružiti portfolio, čime će Mercedesov klasik makar ispod lima ući u novo doba.

G klasa enterijer

U carstvu gedžeta, velikih ekrana i prvoklasne kože

Za razliku od nekadašnjih, apsolutno spartanskih enterijera najnovija G-klasa je nepodeljeni simbol luksuza i najaktuelnije tehnologije koju ovaj fancy terenac bratski deli sa S-klasom. Uz nezaobilazni MBUX multimedijalni sistem i 12,3″ ekran s upravljanjem na dodir, nova G-klasa sada nudi još bolju povezanost putnika s najnovijim tehnologijama. Budući kupcima je na raspolaganju i sexy Nappa koža a količina opreme direktno zavisi od dubine džepa…

Ne brinite, Geländewagen je i dalje suvereni gospodar svih terena.

G klasa detalj

Najvažnije od svega, G-klasa je i dalje sposobna da se dobrano zaprlja i bogatog vlasnika odvede bilo gde. Bukvalno. Naravno ako se vozač na vreme opremio Hunter čizmama i Barbour jaknom.

Nemačka off-road ikona nudi tri mehaničke blokade diferencijala i low range redukciju, kao i krutu zadnju osovinu koju prati nezavisna prednja suspenzija. G-klasa je zahvaljujući pomenutim rešenjima praktično nezaustavljiva, jer i u najmodernijem izdanju može da prođe kroz vodu dubine 70 cm a nudi i prilazni ugao od 31 stepena. Cherry on top je sposobnost legendarne „mečke“ koja može da ostane stabilna na nagibima do 35 stepeni. Terenske mogućnosti naravno mnogo zavise i od izbora pneumatika. Speaking of which, Mercedes je omogućio izbor od šest različitih opcija za alu felne, u rasponu od 20 do 22 inča.

Gelandewagen

Pri lansiranju na tržište potpuno nova G-klasa biće dostupna po ceni koja startuje od 122.808 evra. Ako želite tri magična AMG slova cena se vrlo lako duplira. I da, lista čekanja se podrazumeva.

Foto: Promo