Nogavica glavu čuva, a SUKNJA je kvari: Istina o muškarcima u „ženskoj“ odeći
Spartanci su u suknjama bili najmoćniji ratnici, a danas je “dozvoljeno” nositi ih samo u Škotskoj ili na muzičko-scenskoj bini, bar ako želiš da sačuvaš glavu na ramenima.
Živimo u vremenu rodne neutralnosti. Sve su prisutnije nebinarne rodne identifikacije, odnosno pravo da se ne izjasnite ni kao muškarac ni kao žena, a modne revije su prepune žena u odelima i muškarca u suknjama i krop-topovima.
Granica između poslova i odeće za muškarce i žene gotovo da više ne postoji, a popularna kultura, serije i filmovi sadrže brojne likove koji svoju rodnu pripadnost ne svrstavaju ni u jednu od dve kutijice koje su do sada bile ponuđene.
Ako konsultujemo učiteljicu života, istoriju, videćemo da su muškarci u “suknjama” postojali i vekovima unazad. Rimske toge, spartanski ratni oklopi ili arapska tradicionalna muška odeća nisu ništa drugo nego muškarci u suknjama/haljinama.
Rimljani su imali najveće carstvo na planeti, Spartanci najjaču vojsku, a Arapi najviše žena, što bi mladi rekli, “You do the math”.
Kralj Francuske Luj XVI gotovo na svakom portretu je našminkan i nosi štikle, a baš u njegovo vreme ovi simboli bili su pravi dokaz snage i muškosti, dok je i dan danas u Škotskoj karirana suknja glavni komad muške narodne nošnje. Međutim, kako je patrijarhat vremenom jačao i kako su žene krenule da usvajaju ove elemente da bi se što više razlikovale od njih, muškarci su stavili veto na ove tendencije u oblačenju.
Izvesni veto se u filozofiji objašnjava pojmom feminizacije predmeta i predstavlja strateško odvajanje muškaraca od svega onoga što žene praktikuju, pa su tako vremenom nastale podele koje se tiču muških i ženskih poslova, predmeta i načina ponašanja, što se održalo (donekle) i do dan danas.
Prvi pokušaj brisanja ove barijere dogodio se sedamdesetih kada je Yves Saint Laurent predstavio prvi ženski smoking, a do danas kako je sve više ženskih odela, ali i muškaraca u suknjama, kao što su Marc Jacobs, Harry Styles i Jared Leto, i možemo da primetimo da polako slabi patrijarhalni fenomen izbegavanja “ženskog”. Pa tako imamo i brendove poput Telfara, Hermès-a i Bottega Venete koji su se pobrinuli da i muškarci imaju svoje luksuzne kožne tašne, dok je Francessco Russo krenuo u proizvodnju vrhunskih štikli u muškim veličinama.
Halteri, suknje, nalakirani nokti i čizme sa platfromom su 2021. godine dovele italijanski muzički bend Maneskin od Pesme za Evroviziju do kampanje za Gucci, a bog zna koliko se javnost zgražavala time što su svoju ekscentričnost sa scene preneli i na svoj svakodnevni život. Međutim, ako premotamo film i izbegnemo kolektivnu amneziju koja nas je nekako preko noći zahvatila, setićemo se da su sve ove komponente bile aktuelne na muzičkoj sceni i pre četrdeset godina, kada su tadašnje rok zvezde (bend Kiss, David Bowie, pa i Oliver Mandić na regionalnoj sceni), radili isto to, možda čak i malo eksplicitnije od popularnih Italijana.
Ipak, ukoliko se odlučimo samo da na ovaj fenomen gledamo iz ugla sadašnjeg vremena, rezultat je šok koji je promenio pravila u ideologiji podele na muško i žensko.
Postavlja se pitanje, kada su dve kategorije postale nedovoljne trenutnim (a verovatno i budućim) stanovnicima planete?
Modna industrija je uvek imala jasnu podelu – roze za devojčice, plavo za dečake, međutim, današnjim generacijama ova kategorizacija je jednako smešna kao bilo koji TikTok meme.
Istraživanje koje je sproveo brend The Phluid Project, pokazalo je da skoro 40 odsto Generacije Z smatra da pol ne definiše osobu, dok je ta brojka za Milenijalce oko 27 odsto. S obzirom na to da ove dve demografske grupe predstavljaju budućnost maloprodaje čija se kupovna moć procenjuje na 143 milijarde dolara, vrlo je logično da će modni brendovi pohitati da im “uzmu pare” i dati im gender fluid odeću koju priželjkuju.
U poslednje vreme, svedoci smo da čak i najveći modni giganti, kao što su Gucci, Saint Laurent i Haider Ackerman razmišljaju izvan binarne kutije i krenuli da na svojim revijama plasiraju baš ovakve komade. Pored toga, i najveći onlajn šopovi su pohrlili da osvoje novu publiku pa tako imamo platformu Moda Operandi, koja je 2018. otvorila uniseks kolekciju street wear-a, koja je bila četvrta najprodavanija u tom kvartalu, odmah iza dekoracije za kuću, tašni i praznične kolekcije.
Šta se dešava sa rodno-neutralnom modom u Srbiji?
Imali smo Filarria i Džipsiija, dva predstavnika mlađe generacije na takmčienju PZE 2022, koji su vrlo svesno koketirali sa ženskim odevnim predmetima. Utisci i mišljenja su bili podeljeni, a ceo koncept eksperimentisanja sa „muškom“ i „ženskom“ i dalje je rezervisan samo za javne nastupe izvođača.
S druge strane, možemo samo da naslutimo šta bi se desilo ukoliko bi neko u suknji prošetao glavnom ulicom bilo kog grada u Srbiji, pa makar bio i Bred Pit sa Berlinskog filmskog festivala kada se pojavio u suknji.
Foto: Promo / W Magazine