TESTOSTERON na dva točka – Provozajmo novi BMW Motorrad R 1300 GS – najsvestraniji motocikl na svetu

autor Uroš Popović
600x600 bmw

U godini u kojoj gasi prvih sto svećica na svojoj torti, odeljenje BMW Motorrad spremno zadaje novi udarac konkurentima. Za tu borbu, u Minhenu su pripremili motocikl koji je svojevrsna lična karta bavarske kompanije. Ugledni brend uspeo je ono što su mnogi smatrali nemogućom misijom – dodatno je unapredio arguably najsvestraniji motocikl na svetu, R 1300 GS.

TOČAK ISTORIJE

Ako za trenutak okrenemo točak istorije, na prvim stranicama biografije piše da je za BMW Motorrad sve počelo 1923. godine. Bili su to pionirski dani koje je vizijom obojio daroviti nemački konstruktor Max Friz – čovek koji dizajnirao prvi BMW motocikl F32…

Red, rad i disciplina doprineli su da vek kasnije BMW Motorrad postane autoritet u bajkerskim krugovima, ime koje izaziva (straho)poštovanje. Kao simbol velikog uspeha koji je divizija Motorrad postigla, tradicionalno se izdvaja linija velikih, „mišićavih“ GS motocikala.

Oznaka Gelände/Straße, na milozvučnom nemačkom predstavlja off-road mašinu, motocikl koji maksimum pruža tek kada siđe s ravnog i pedantno održavanog asfalta… To je teren na kojem je GS decenijama kapiten, preciznije od 1980. kada je predstavljena prva R 80 G/S generacija motocikla koji je spojio dve do tada specijalizovane oblasti vožnje – terensku i drumsku.

BMW VIII

GS – SKRAĆENICA ZA AVANTURU

Fast-Forward na 2023. donosi transformaciju kakvu čak ni insajderi nisu očekivali. Kako bi rođendanska žurka bila nezaboravna, inženjeri i dizajneri su radili u tri smene! Rezultat je pred vašim očima ali čulo vida i ekran nisu najbolji saveznici za upoznavanje s GS-om…

Naime, on nije pristao da bude zaglavljen u vremenu, pa je za novu sezonu BMW pripremio kompletnu transformaciju. Radikalno izmenjeni dizajn je dovoljan da novi GS podeli publiku u dva tabora. Spoiler alert – mi smo oduševljeni!

Legendarni asimetrični far je otišao u zasluženu penziju i sada je zamenjen futurističkim u matriks stilu, X oblika. Prodorna LED tehnologija se već podrazumeva…

Zvanične fotografije ilustruju da je kompletna silueta motocikla uža, uz utisak da je generalno ceo motocikl značajno kompaktniji. Uz modernizovani stil ruku pod ruku ide i smanjenje težine. Sam agregat je lakši za 3,9 kg, dok je kompletan prenos lakši za velikih 6,9 kilograma. U totalu, novi GS je čak 12 kilograma lakši što R 1300 GS dovodi na 237 kg sa svim tečnostima. Masa vozača je razume se individualna stvar ali je teško zamisliti scenario po kojem je ukupna kota niža od 300 kilograma…

BMW III

NAJSNAŽNIJI BOKSER DO SADA

Centralni deo priče ponovo uključuje legendarni dvocilindrični bokser motor. Njegov novi dizajn je kompaktniji nego ikada do sada, pre svega zahvaljujući menjaču koji se nalazi ispod motora i novom rasporedu pogona bregaste osovine. Tačno 1300 ccm zapremine prati snaga od 107 kW ili 145 „konja“ pri 7 750 o/min. Vozaču je na raspolaganju i maksimalni obrtni moment od 149 Nm pri 6 500 o/min. To ga čini daleko najmoćnijim serijskim BMW bokser motorom ikada proizvedenim! Marketinško odeljenje ponosno ističe da novi agregat radi uglađenije i elastičnije, dok se motocikl u akciji ponaša preciznijie od prethodne generacije. 

Kako bi vožnja putevima kojim se ređe ide bila samouverena, zabavna ali i bezbedna, inženjeri su prekovremenim radom definitivno zaradili godišnji bonus. U Minhenu su tako redizajnirali šasiju i prednje ogibljenje koje sad nosi oznaku Telelever EVO. Zadnje ogibljenje je takođe dobilo specijalni tretman i ono sad nosi naziv EVO Paralever. Praktični Hill Start control sistem je takođe deo standardne opreme i omogućava lakše kretanje na uzbrdicama bez potrebe za držanjem kočnica. Velike ambicije novi BMW temelji i na gotovo nepreglednoj listi asistenata u vožnji. Navešćemo samo najznačajnije – aktivni tempomat (ACC), upozorenje na sudar s prednje strane (FCV) i upozorenje o promeni trake (SVV). Aktivni tempomat (ACC) sa integrisanom kontrolom udaljenosti može se koristiti za podešavanje željene brzine vožnje kao i udaljenosti do vozila ispred, po uzoru na napredne automobile. GS raspolaže i opcionom opremom „Headlight Pro“ tj. LED fara koji prati krivinu u skladu sa nagibom motocikla. Multifunkcionalna instrument tabla sa 6,5-inčnim TFT ekranom u boji i brojnim funkcijama sad je tu kao standard, a buduće vlasnike će u hladnim zimskim jutrima dočekivati čak i grejane ručke…

BMW VI

R 1300 GS sada ima četiri režima vožnje – „Rain“ , „Road“ i „Eco“ dok dodatni profil „Enduro“ omogućava poboljšano iskustvo van utabanih staza. BMW Motorrad navodi da je zapremina rezervoara 19 litara. Deklarisana potrošnja iznosi 4,8 litara što omogućava autonomiju od okvirnih 370 km.

Osim u standarnoj livreji, novi BMW je dostupan i u verzijama Triple Black, GS Trophy i Option 719 Tramuntana. Cena na domaćem tržištu još uvek nije poznata…

Foto: BMW/ Promo