Pretraga

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa”

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa”


Foto: Даниил Анненков

Crkvena i sakralna arhitektura u kombinaciji nisu spoj koji viđamo često, naviknuti smo da ta dva sveta funkcionišu odvojeno jedan od drugog. Ipak, nedavno otvoreni Antipa kafić u blizini crkve svetog mučenika Antipa koji se nalazi nedaleko od Puškin muzeja u Moskvi, donosi jasnu tvrdnju da realnost može biti sasvim drugačija. Ovo mesto, čiji vlasnik crkva insistira da se zove “kafe-trpezarija ANTIPA” je sasvim novi koncept ugostiteljstva koji nema pandana za sada nigde, i predstavlja jedinstveni spoj pravoslavnog minimalističkog dekora, sa dodatkom sjajnog menija u kom se pecivo služi vruće a kafa doprema sa različitih kontinenata i meša sa sojinim, ovsenim, bademomvim mlekom. Rečju, savremeno urbano moskovsko iskustvo na crkvenoj teritoriji.

U Antipa kafiću gosti se osećaju da se poslužimo crkvenim jezikom, spokojno i blaženo, ušuškani između crkve i muzeja, dve velike gradske znamenitosti. Ovo mesto idealno je za pauzu, i onih koji su u Moskvi samo u prolazu, i onih koji ovde žive i rade. U ekskluzivnom razgovoru za BURO. osnivači mesta: otac Andrej, i arhitekte Mikhail Knyazev i Anastasia Balakireva su otkrili nešto više o konceptu ovog mesta, spoju savremenosti i tradicije, kao i samom toku rekonstrukcije prostora. 

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 1)

Otac Andrej Shchennikov

paroh crkve Sv. Antipa

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 2)

Mikhail Knjažev

arhitekta i art direktor

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 3)

Anastasia Balakireva

arhitektkinja

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 4)

predistorija

Otac Andrej:

U sovjetsko vreme, ova crkva je pripada Muzeju primenjenih umetnosti, a njeno preuzimanje od strane Ruske pravoslavne crkve tokom 90-ih je propraćeno protestima i sukobima. Bukvalno je bilo sučeljavanje dve ideologije: s jedne strane Puškinov muzej, i njihova filozofija i s druge crkva 90-ih. Sada imamo sjajne odnose i sa muzejem i Marinom Devovnom Lošak (kustoskinja u muzeju) i nadam se da ćemo nekada imati i zajedničke projekte. Što se tiče istorije same zgrade, ovde je do sredine 50-ih bio ambar, koji je korišćen kao skladište a neretko i kao toalet. Nekim čudom je prostor završio u katastarskom registru i ušli smo u rekonstrukciju.

Knyazev:

Bilo nam je važno da zadržimo istorijske oblike, i određeni broj originalnih detalja kao što je na primer mala niša na fasadi koja je okrenuta ka ulici, uzeli smo taj koncept u obzir, a taj element se u unutrašnjosti prepoznaje kao izbočina u prostoru. Proporcije prozora, razmak između konstruktivnih elemenata, sve je očuvano. U stvari, samo se  krov može pripisati novim rešenjima.

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 5)
Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 6)
Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 7)

Balakireva:

Stvorene su različite fasade kako bi se očuvao istorijski izgled staze, i uprkos upotrebi drugačijih materijala voluminoznost i plastika su bliski originalnim.

Otac Andrej:

Zašto smo odlučili da otvorimo kafić? U svojoj suštini, Antipa je kafe-trpezarija. Kada se liturgija završi, to se kruniše zajedničkim obrokom, obrokom ljubavi, agape, i to je kao nastavak same službe. Tako je posojanje trpezarije deo crkvenog načina života već vekovima. Za mene, kao sveštenika, važan je da naš liturgijski život, ograđen od spoljnog sveta, ima priliku da izađe u spoljni prostor. Ja sam savremeni čovek, došao sam u crkvu - nisam rođen u njoj, i moj život potiče iz života grada, života Moskovljana: hipsteri, druženja, boemi… Želeo sam da se ta dva sveta nekako spoje. Ako pogledamo misionarski aspekt crkvenog života nema svetlih primera izlaska u svet. Zvuči monstruozno, ali ih nema. Izgleda da je crkva zabrinuta samo za one koji su već u njoj. A mi smo želeli da privučemo ljude koji nikada ne bi došli u crkvu. Miša i Nastja su našli estetski izraz kako bi ova ideja trebalo da izgleda. Zahvalan sam im jer za mene oni personifikuju baš one moskovske hipstere koji predstavljaju raspoloženje, ukus i modu grada, koji se menja iz meseca u mesec.

Ja sam došao u crkvu-nisam u njoj rođen, i moj život potiče iz života grada, života Moskovljana: hipsteri, druženja, boemi… Želeo sam da se ta dva sveta nekako spoje.

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 8)
Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 9)

Kako je kafe-trpezarija projektovana i građena?

Balakireva:

Prvi zahtev koji je sveštenik izrekao još pre početka projekta bio je da se mesto otvori prema gradu. Zaista, ponekad je slučajnim prolaznicima zastrašujuće da uđu na teritoriju hrama, neki se osećaju posramljeno i nelagodno. Kafić je trebalo da postane prelazni prostor, gde bi i parohijanima i sekularnoj javnosti bilo podjednako prijatno.

Otac Andrej:

Mi ovde ne pokušavamo da predstavimo novu crkvenu arhitekturu, ali odajemo počast svom vremenu, jer je crkvena umetnost stagnirala ... Njen razvoj se završio sa modernističkim stilom 20. veka, a već tada je to bio ruski stil sa referencama na pskovsko-novgorodsku arhitekturu.

Knyazev:

Arhitektura naše kafe-trpezarije tretira hram sa pijetetom i istovremeno odgovara svom vremenu. Ako govorimo o dvorišnoj fasadi, onda je ona dobila kvalitativno novi izgled. Red zasvođenih prozora otvara prostor ka dvorištu, i ispunjava ga svetlošću i lakoćom.

Otac Andrej:

Ugledali smo se na jonski zabat muzeja Puškin i ovde je narpavljena rima sa njim. Zajedno sa arhitektama, i umetnikom mozaika Denisom Ivannikovim, i autorom reljefa Hristovih stradanja Sergejem Antonovim, ne samo da smo stvorili ovaj prostor, nego je on pre nekako iznikao. Ne volim reč „projekat“, jer znači nešto izmišljeno, ispravljeno, brzo i prema planu izvršeno. Pristupili smo ovome temeljno i posvećeno - živeli smo u vremenu. Sumnjali smo, diskutovali, čak se i svađali, kao i svi ljudi. Bilo je teško, ali Gospod nas je ujedinio u razumevanju i skromnosti i stvoren je uravnotežen i skladan objekat.

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 10)

Ruska pravoslavna crkva, ravno i belo i Nolanovi filmovi

Otac Andrej:

Vremenom postaje bolje, ali u svesti bilo kog čoveka, crkva postoji kao institucija sa svojim sistemom funkcionisanja. Ali sa njom je kao i sa bolnicom: nudi vam se lečenje, ili se uključujete ili odbijate. Crkva nudi promene, ali to ne žele svi. Lakše je reći da je crkva društvena struktura, za koju postoje pitanja, kao i bilo kojoj instituciji. Ali crkva nije socijalna institucija, već je pre porodica. Lakše nam da odbacimo ove kuće sa krstovima, ako je doživljavamo kao ujedinjenu u nekakav sistem, sa glavnim ocem i drugim “zapovednicima”. Ali crkva je i u lepoti, boji, ukusu kafe, vezama. I zato smo želeli da možemo da zamislimo crkvu ne kao strukturu, već kao zajednicu, kao dom i želeli bismo da delimo ovaj život u kafiću.

Knyazev:

Ono što smo uradili i što danas i privlači ljude u kafe-trpezariju je upotreba prostora u skladu sa konceptom. Prva upotreba je pravi kafić sa kafom. Druga je trpezarija, jer je u početku ideja o trpezarijskom stolu i predstavljala osnovu za izgradnju prostora. Stolovi su obloženi fragmentima mozaika, i kada se sastave u jedan veliki sto, čine ploču i otkrivaju frazu koja je na prvi pogled skrivena. Treći scenario je da kafić bude mesto susreta za projekcije filmova, predavanja, razgovore sa rektorom, književne većeri i javna čitanja. Nažalost, ovaj format nije trajao dugo pre uvođenja karantina i samoizolacije, ali će predavanja i bioskopski klub vrlo brzo nastaviti sa radom.

Otac Andrej:

Pre pandemije pokrenuli smo filmski klub koji je prikazivao filmove o snovima, uključujući Nolanov “Inception”. Klub je vodio moj sin, on ima 20 godina i studira na odseku za kamere VGIK-a. Većina ima predstavu o crkvenim ljudima kao zatvorenom krugu, i očigledno je, u profesionalnom smislu, ovo zaista zatvorena struktura. Ali mi, kao i svi ostali, imamo običnu decu koja na svet dolaze iz crkvene porodice sa sasvim normalnim ukusom. I zašto bi njihovi ukusi uopšte bili drugačiji? Mi nismo sektaši koji odbacuju kulturu i istoriju. Mi smo normalni ljudi i sviđa nam se ono što svi vole - ono što je dobro i pokazuje talenat.

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 11)
Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 12)

Zašto je crkvena arhitektura tako konzervativna?

Otac Andrej: 

Ja ne pokušavam ništa da reformišem, i zato sam u početku i rekao da je naš projekat narastao sam od sebe. Za razliku od episkopa i patrijarha, koje izuzetno poštujem, ja imam sreće - ne moram da razmišljam o sudbini crkve. Moja crkva je hram u kom služim. Prema tome, moje gledište su moji lični ukusi, i nisam osoba koja ima pravo da ovo komentariše.

Balakireva:

Da li je crkva ranije reagovala na savremenost? Mislim da da, a uostalom to možemo da primetimo i u arhitekturi crkve Sv. Antipe, koja je izgrađena u različitim vekovima i koji i dalje nastavlja da se menja. To je živi proces. Našom izgradnjom nastavili smo ovaj tok vremena u malom dvorištu i ovaj projekat je naš odgovor na zadatak u kontekstu našeg vremena.

Knyazev:

Ono tradicionalno i pravoslavno je u prostoru kafea „Antipa“ predstavljeno svedenim elementima - mali krst visi nad ulazom u kuhinjski prostor i ikona postavljena ispod svetlosnog fenjera, dovršavaju kompoziciju i ne privlače pažnju. Možemo reći da smo uspeli da održimo ravnotežu u unutrašnjosti između pravoslavnih tradicija i modernosti.

Otac Andrej:

Naš mozaičar Denis Ivannikov je dobro rekao da je današnje vreme vreme dizajna. Nema ničeg lošeg u tome. Sve je pozajmljeno, sastavljeno, postmodernizam je prerastao u metapostmodernizam. Nema ništa novo! Da li smo mi izmislili nešto novo? Kada bi me pitali kakvu crkvu želim da sagradim, odgovorio bih da ne znam. Jer bih došao na ovo mesto da vidim šta ljudi žive, o čemu razmišljaju, kako će se moliti, šta im treba, gde se uopšte nalazi - u Čertanovu ili, recimo, u centru grada. I zato ne mogu da navedem nijedan primer moderne crkvene arhitekture koji mi je prihvatljiv. Jedino mislim da bi pristup trebao biti integrativan, ali i da ne možemo pobeći kanoničnosti - moramo biti vezani za sličnost, jer crkva mora biti prepoznatljiva.

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 13)

Šta nije dozvoljeno u ovom prostoru?

Otac Andrej:

U Antipi pušenje nije dozvoljeno, kao, uostalom, i nigde drugde u javnim objektima. Ne možete ući sa psom preko crkvene ograde. To je pravilo koje mogu dugo da objašnjavam, ali ni u teoriji se ne može promeniti.

Knyazev:

Pušenje na lokaciji je goruće pitanje. Mnogi gosti ne razumeju da je ovo strogo zabranjeno na teritoriji crkve.

Otac Andrej:

Što se tiče ljubljenja parova - mladića ili devojaka - da li je bilo takvih gostiju? Ne poznajem takve ljude, pa nisam ni pomišljao kako bih reagovao na to. Verovatno se mladi negde ljube u javnosti, ali većina ljudi se neće ljubiti javno. U svakom slučaju, naziv „kafe-trpezarija“ postavlja granice ponašanja i čini mi se da ovde neće doći osoba koja se aktivno bori za svoje vrednosti. Ovo je mesto da se popije kafa i malo opusti - zašto ovde izražavati ideje? Crkvena ograda definiše naš stav o pušenju i mogućnost posete kafiću sa psom; ko se ne slaže može da ide u druge kafiće.

Možemo reći da je kafić-trpezarija „Antipa“ izrasla iz organskih potreba parohijskog života, iz stava parohijana. A to su prilično uspešni mladi ljudi koji ne osećaju razliku između sveta i crkve

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 14)

Knyazev:

Da, dok smo radili na konceptu, razmišljali smo o mogućim konfliktnim situacijama. Ali, srećom, ljudi ovde dolaze zbog udobnosti i prijatnosti, i atmosfera ovog mesta se prilagođava tome.

Otac Andrej:

Mi se ne svađamo ni oko čega, ne branimo ništa, čak ni ne govorimo ništa. Ćutimo, samo pijemo kafu i i jedino oko čega možemo da se posvađamo je oko njenog kvaliteta. Ne pitamo šta su čije ideje i verovanja, ne forsiramo ni srce ni dušu. Da, danas deluje kao da svaka osoba ima neki stav oko kog se sukobljava, i veoma je malo jednostavnih mesta na kojima se sve to može odbaciti. I evo jednog od takvih.

Krst i kafa: Upoznajte trojac koji stoji iza savremenog pravoslavnog kafića “Antipa” (фото 15)

Kako ljudi reaguju na Antipa kafić?

Otac Andrej:

Pogrešno je shvatanje o crkvi kao organizaciji koja mora da nosi sopstvenu viziju i presudu: odobravati, ne odobravati, blagosiljati, a ne blagosiljati. Iskreno, ne znam kako se crkvene vlasti osećaju prema kafe-menzi Antipa. Mnogo su mi važnije reakcije mojih kolega sveštenika koji su bili ovde - svima im se sviđa. Pročitao sam nekoliko neuravnoteženih kritika, ali ima ih svuda - i u crkvi i u muzeju. Biće pametnih ljudi koji će ceniti šta smo ovde uradili. Ne negiramo nijedan kanon, ne radimo ništa protiv religije - sve što radimo radimo s ljubavlju i savešću, polazeći od ideoloških ideja, a ne od profita i PR-a.

Knyazev:

Nakon ukidanja karantina, došao nam je ogroman broj arhitekata, dizajnera, ljudi iz kreativne industrije, a to znači da smo učinili nešto važno i neophodno. A to je neprocenjivo, naravno.

Otac Andrej:

Šalim se, ali imamo sreće da je naša župa mlada. Bake idu u crkve u kojima žive u blizini, ali ovde oko nas niko ne živi - mi u blizini imamo muzej. Nema baka, iako će se, ako Bog da, pojaviti. Parohija ima dugu istoriju i ja nisam glavni lik u njoj. Stoga možemo reći da je kafana-trpezarija „Antipa“ izrasla iz organskih potreba parohijskog života, iz stava parohijana. A to su prilično uspešni mladi ljudi koji ne osećaju razliku između sveta i crkve. Ovo je za njih.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor

Ostavite komentar