Od kada je vremena i ljudi, među generacijama vlada jaz – nerazumevanje, netrpljivost i nesporazumi.
No, ovo novo doba donosi jednu veliku prednost, a to je prilika da stvorimo od jaza – jazz.
Dakle, da razlike pretvorimo u benefite i menjamo svet na bolje – zajedničkim snagama.
Posebno štu se aktuelne tri generacije X, M i Z neobično kompatibilne i zato sledi vodič pod radnim naslovom:
„Upoznaj generaciju kojoj ne pripadaš da bi je više voleo.“
GENERACIJA X (godište između 1965. i 1980.)

Nezavisni od malih nogu. Naučeni da sami „srede stvar“. Prepušteni svojim „dečjim poslovima“. Kao mali su naučili da siđu sa drveta – onako kako su se i popeli. Praktični. Izuzetno žilavi. Vrednuju radnu etiku, ali i zdrav skepticizam.
Analogni. Odrastali bez interneta. Cene privatnost i intimu.
Kao deca su još dobili ključ od stana koji su često nosili oko vrata na kanapčetu ili ih je čekao ispod „treće s leva“ saksije. Često su bili sami kod kuće dok su roditelji na poslu ili u izlasku. Išli su bez pratnje u školu i niko nije nadzirao avanture po igralištima.
Samostalnost im je u DNK.
Sumnjaju u autoritete i institucije od kada znaju za sebe – naročito u vlast, medije i korporacije. Lojalni su određenim brendovima od kada znaju za sebe. Cene kvalitet i doslednost.
Ova generacija je most između starog i novog. Prihvataju tehnologiju i novitete, ali kritički. Balans „kuća – posao“ im je jako važan. Ne žele da budu robovi posla. Imaju vrlo specifičan humor, veoma često sa primesama cinizma. Formirale su ih serije koje bi danas u mnogome bile politički nekorektne. Ironija im je zaštitni znak. Odnos prema novcu je praktičan. Ideal biti obezbeđen i udobno smešten u društvu socijalne pravde. Vremenom su savladali „targete“, ali nemaju organski format „eksel tabela“ u mozgu, za razliku od Millennials-a. Milenijalci su godište između 1981. i 1996.
MILENIJALCI
Prvi masovni korisnici interneta i društvenih mreža. Digitalno prilagodljivi. Više vrednuju iskustva od stvari. Važnije im je iskustvo od predmeta. Lože ih putovanja, festivali i životne priče. Životni stil u formatu „instagram stories”. Traže svrhu u radu. Posao za njih treba da ima smisao, a ne samo da rade za platu. Oni su zadužena generacija koja celog života živi u svetu ekonomske nesigurnosti i kriza zatrpana studentskim kreditima i kreditnim karticama. Prva generacija koja je napravila ozbiljan „delay“ u donošenju krucijalnih životnih odluka. Pomerili su granicu stupanja u brak, rađanja, osnivanja sopstvenih porodica i kupovine stana. Lojalni su određenim brenovdima, ali od njih imaju etička očekivanja. Traže transparentnost i „purpose“. Izuzetno su komunikativni i kolaborativni. „Networking“ im je stil života. Uveli su u online svet društveno odgovorne akcije i aktivnosti. Prvi su pokretači velikih peticija, kampanja i viralnih angažmana.

Vrlo su osetljivi na teme mentalnog zdravlja. Otvoreniji su za razgovor o tome, kao i za odlazak na terapiju, „Life Coach“ radionice i redovnu konzumaciju „Self Help“ literature.
Multitasking im je u fabričkim podešavanjima. Oni istovremeno mogu da rade, uče, skroluju i bindžuju. Zanimljivo je da su i sentimentalni prema analognom vremenu koga se sećaju u tragovima, za razliku od Gen Z koji su od rođenja sa ekranom u rukama.
GENERACIJA Z
Generacija Zed je godište između 1997. i 2012. i oni su pravi digitalni domoroci. Posledično imaju izuzetno kratak „attention span“ – sa jedne strane, a istovremeno odličan fokus na sam proces kreativnosti. Imaju TikTok format razmišljanja.
Bez problema potroše dva dana stvarajući klip od 14 sekundi.

Stavljaju autentičnost ispred perfekcije. „Real“ i „unfiltered“ sadržaj pobeđuje. Finansijski su izuzetno pragmatični. Sagledavaju ekonomsku realnosti i počinju da štede od malih stvari za ono što žele. Poseduju izuzetno jaku svest o raznolikosti i važnosti inkluzije. Aktivni su oko borbe za prava i pravdu svih društvenih podgrupa. Preferiraju vizuelni jezik. Kratke video forme, memove i „Reels“.
Centralna tema im je mentalno zdravlje. Otvoreno govore o anksioznosti i izgaranju. Veoma su poduzetnički nastrojeni. Imaju planove od malena za monetizaciju sadržaja, razvijanje malih biznisa pa do NFT/creator ekonomije. Privatnost im je jako važna. Trude se da što manje ostavljaju lične tragove na “feed”-u. Intimu dele na opciji „close friends“ i DM.
Uče iz brzih eksperimenata. Ne čekaju savršene uslove niti ih zanima da imaju perfektan plan. U hodu ga testiraju, menjaju, pivotiraju – važan im je cilj.
Planetarno Gen Z je „spiritus movens“ velikih promena koje slede. Od Srbije preko Nepala do Hongkonga. Odrasli u digitalnom svetu laž i propagandu mnogo brže raskrinkavaju. Njihov impuls je instant logika – „ako sistem ne radi, hajde da ga menjamo odmah“. Oni nemaju još „hipoteke, kredite i troje dece“ koji bi ih terali na „ćuti & trpi“. Talas se širi Zemljom jer je ta generacija globalno povezana. Jedan hashtag leti sa Balkana u Južnu Ameriku i nazad, za tren. To je nova vrsta internacionalizma, bez partije i komiteta – samo čista mreža solidarnosti. Njihova valuta je pravo na budućnost i zato kad oni krenu, to gura sve generacije u savezništvo. A možemo biti nepobedivi kada se ujedinimo u cilju kreiranja nekog lepšeg sveta – onog što postoji između utopije i distopije.
Fotografije: Pexels