I veći su padali zbog manje, kao što su manji prolazili zbog većih stvari. Ostaje nam da vidimo – da li će Róisín Murphy uspeti da sačuva karijeru nakon glupavog komentara, ali i trapavog izvinjenja.
Upravo objavljeni album Hit Parade, kritika se slaže, verovatno je najbolji u njenoj karijeri, ali je pitanje da li će stići do publike. Nakon malog skandala, izdavačka kuća je prekinula sve promotivne aktivnosti, dok pojedini promoteri biraju da otkažu njene koncerte. Po principu ,,za svaki slučaj“, da se ograde na vreme. Dok Polanski i Woody Allen šetaju crvenim tepihom u Veneciji, ona mora pod kamen.
Šta se dogodilo?
Pre samo nekoliko dana, kao da ne zna bolje, Róisín Murphy komentarisala je sa svog privatnog Facebook naloga post i pisala o zabrinutosti zbog dece koja kreću sa terapijom blokade hormona. Njen argument je bio sve što znamo o velikim farmaceutskim kompanijama, njihovim manipulacijama i veštačkim stvaranjem potreba, kao i to da deca umeju da budu zbunjena povodom toga šta žele. Ovo drugo je zaličilo na narativ koji koriste iz tabora protiv transrodnih osoba, te je Róisín Murphy po kratkom postupku CANCELLED!
Izdavačka kuća Ninja Tune nije dugo procenjivala rizik i odlučila da se potpuno ogradi, prekinuvši sve promotivne aktivnosti i obećavši da će prihod od prodaje albuma dati u fond za borbu protih transfobije. Ovim potezom praktično su osudili muzičarku, te dali dodatnu municiju maloj, ali glasnoj ekipi koja na Twitteru uvežbano poziva na linč.
Stav o jednoj temi, Róisín je umešala u drugu! Dovoljno je velika zvezda da to dobije neželjenu pažnju, ali bez dovoljno jakih leđa da se PR katastrofa ishendla. Nazvana je transfobom i isključivom, iako u problematičnom komentaru to može samo da nasluti onaj ko problem traži. Njena javna persona, rad u muzici i modi decenijama govori nešto drugo, ali izgleda samo onima koji žele da čuju.
Ko je uopšte Róisín Murphy?
Róisín je sredinom devedesetih prišla tipu na žurci i pitala ga ,,Do you like my tight sweater?“. Smuvali su se, počeli da prave muziku i stvorili pesme koje su danas na listama najvažnijih u istoriji. Četiri Moloko albuma srpska publika obožava, neki detaljno, dok je većina upoznata sa nekoliko njihovih hitova. ,,Familiar Feeling“ je klasik, dok je ,,Sing It Back“ neizostavna i na repertoarima kaver bendova na svadbama, ,,Time Is Now“ je negde na pola. Provereno su ovo hitovi, slušali smo ih na EXIT-u još 2003. godine, a Róisín je kasnije dolazila solo, i u Novi Sad, ali i na Ušće, na populistički Beer Fest, i to dok je još bio besplatan.
I na Kalemegdan je svratila malo pre nego joj je izašao drugi album, sa samo naslovnim singlom „Overpowered“. Htela je da premijerno izvede neke pesme, kao da nas časti, a šokirala se kada su ljudi pevali sa njom. Pesme su bile zvanično neobjavljene, ali leak-ovane na formumima, pa smo ih rezali i delili među sobom. Psovala je na sceni, onako kako Irci to umeju, zatečena i počastvovana brojem fanova na ovim prostorima.
Ona je alternativna pop diva, uzor mnogim generacijama posle nje. Zvali su je mamom, mnogo pre nego je ta reč dobila definiciju na urbanom rečniku. Neki su se inspirisali, dok su drugi kopirali. Lady Gaga je najviše optuživana za ovo drugo, a ispostavilo se da su se upoznale i pričale o naramenicama malo pre nego ih je ova na sebe stavila, bez kreditovanja.
Ko zna za Róisín, voli je. Teško joj je odoleti. Singularna je, autentična, talentovana i vredna. Samouka je, nekonvencionalna, pristupačna i ekstravagantna, sklona eksperimentima. Kumulativno, solo i sa bendom Moloko, ima deset studijskih albuma kojima je napravila i manji prodor u mainstream, ali uvek ostala dovoljno kul čak i za muzičke snobove. Najveći procenat njene odane baze fanova čine kvir ljudi, što celu sadašnju aktuelnu situaciju čini tragičnijom, a ujedno možda i objašnjava odmazdu jer su očekivanja bila veća.
Status ikone je postigla svojim modnim stilom koji jedino dozvoljavam da se poredi sa onim koji poseduje Grace Jones. Voli modu i moda voli nju! Inspiracija je za Victor & Rolf kolekcije, prošle godine bila deo Balenciaga Haute Couture revije, premda najčešće nosi potpuno nepoznate kreatore i kostimografe koji joj sami prilaze i nude se. Ovog meseca je radila editorijal za meksički ELLE, a sledećeg je čitate i u našem Harper’s Bazaar-u.
Hit Parade
Njen prethodni album pravljen je sa namerom da se sluša u klubovima, a objavljen je taman kada su svi na planeti morali biti zatvoreni. Na kraju je poslužio kao nekakva utopija. Slušan u potpunom lockdown-u, nudio je preko potrebni eskapizam. Róisín Murphy je prošle godine imala zapaženu ulogu u Netflix hit seriji The Bastard Son & The Devil Himself, a profil je podigla i saradnjom sa Jessie Ware. Stvoren je odličan momentum za novo izdanje na kojem je saradnik DJ Koze, voljeni nemački producent elektronske muzike. Radili su na albumu Hit Parade čak šest godina! Svi koji su ga preslušali, daju mu najviše ocene. Struktura pesme je nekada reggae, nekada techno, dok preko toga peva soul. Pozajmljuju od hip-hopa, dodaju snimke razgovora iz studija, igraju se kako samo jazz daje prostora, pa vrate pop refrenu. Čuju se razgovori i ideje, odustajanje od brojnih. Svaka pesma tretirana je sa mnogo poštovanja, svaka tema je razrađena i postoji prostor da je slušalac obradi. Znajući manir njenih koncerata, pravljene su kao predložak kabarea. Šest godina je sve sporokuvano, topi se u ustima! Bilo je potrebno mnogo truda, da se sve pretvori u koherentnu epistolariju koja je sada pred nama, dok se čini da je iskustvo glavni začin ovog albuma. Mir kojim se dostavljaju ovako široke teme samo može da se stekne, nikako nauči. Trinaest pesama spakovano je u sat vremena muzike spremnih da oplemene dan, koliko i noć.
Album otvara pesma izvesno baksuznog imena ,,What Not To Do“, pa se nastavlja u već otkrivene singlove ,,CooCool“ i ,,The Universe“. Najupečatljivija ,,Can’t Replicate“ traje sedam ipo minuta i nalazi se na Spotify listi dole, dok bih posebnu pažnju skrenuo na ,,Fader“ za koju je snimila spot u Arklowu, rodnom gradu. Sama je režirala taj spot, kao i većinu poslednjih godina. Većinu stvari radi sama poslednjih godina, čak je i menadžer sebi. To možda neke stvari objašnjava.
Bilo to fer ili ne, od nje kao javne ličnosti se očekuje više. Napravila je veliku grešku koja joj je uprljala lansiranje albuma, a potencijalno i karijeru dugu tri decenije. Zbog trapavosti jednog poteza, ne ulazi se u motive i skreće razgovor sa važnijih tema. Polako se sve pretvara u cirkus i pravi paralela sa Sinead O’Connor, na koju je sećanje osveženo nedavno. Velikim delom zbog toga što je izostala podrška kolega. Jedne smo se rešeli, ali ove pandemije straha da budemo kenslovani, nikako da se otresemo.
Pedesetogodišnja Róisín ima dva tinejdžera u kući. Izvesno je problematični komentar pisala kao zabrinuta majka. Trebalo je da zna bolje. Uvredila je ljude, a požurila izvinjenje koje je više izgledalo kao diverzija nego prihvatanje odgovornosti. Opravdanja za nemar nema, ali se postavlja pitanje da li je zločin zaista načinjen, da li je toliko veliki, te da li je kazna primerena. Na kraju dana, ko sebi daje pravo da sudi?