Umetnost laganja i umetnuta laž

autor Vojkan Bećir
sa slikom 2 1

Nismo ništa manje okrutni nego iz perioda kada su zabavljače stavljali u koloseum, a na kraju nastupa, palcem na gore ili dole, publika je odlučivala da li će ga baciti lavovima. Razlika je samo što sada ne idemo iz ličnog doživljaja, već smo porota i sudija kada je pitanje da li umetnik laže.

Pokrenuo se razgovor koliko je nešto tačno, a ustaljuje se i pojam „emocionalna istina”. Ukoliko nam je posao da pričamo priče, tu su alati koje smemo da koristimo kako bismo što živopisnije dočarali situaciju koja nam znači. Imamo samo mali prostor u kojem možemo da koristimo nečije iskustvo da bismo preneli svoje. Problem je što se iz njega lako sklizne u laž. Sa druge strane, javila se potreba da se iskustva fabrikuju kako bi se prepričala. Ovo drugo čak postaje i veći problem, zato što polazi iz odnosa koji je lakše unovčiti.

Negde usput, izvitoperilo se „biti iskren prema sebi”. A krenulo je sasvim naivno, od toga da nam je užasno važno da znamo nečiju istinu, jer šta drugo više volimo od da sudimo šta je istina.

Kada ste poslednji put slušali pesmu bez da znate o čemu se tačno u njoj radi?

Postoje termini kao što je „breakup album” i manje se odnosi na to da ćete ga slušati tokom svog raskida, a više da ćete tražiti pikanterije i povezati ih sa naslovima u tabloidima.

Pesma „Flowers” jedan je od najvećih popkultnih momenata u skorije vreme, možda zato što smo što prajmovani deset godina za nju. Ljudi su, neki i nevoljno, bili investirani u odnos Miley i Liama, pa tražili reference kako u tekstu, tako u spotu. Nekada je muzika bila podložna tumačenju, a sada kao da postoje tačni i netačni odgovori na pitanje o čemu se u pesmi radi.

Odrastali smo na sajtovima kao što su songmeanings ili rapgenius, ali i eri pop muzike gde su dominirali izvođači koje pratimo „od malih nogu”. Na listama su prolazili najbolje oni koji su pre muzičke, imali „glumačku karijeru. Gluma je stavljena pod navodnike, jer su im likovi koje su tumačili uglavnom bili zasnovani na njima samima, pa su se te serije često graničile sa rijalitijem. Ukoliko nisu imali ugovor sa kanalima kao što su Disney ili Nickelodeon, onda bi snimali za YouTube. Tokom dvehiljaditih, buduće zvezde i fanovi odrastali su zajedno i došlo je do drastične promene u odnosu prema ikonama. One nisu savršene i nedostižne, već ljubav prema njima raste u pukotinama koje su nam otkrivale tokom godina. Najunovčiviji je osećaj da „samo ja razumem odakle ona dolazi“.

Današnje zvezde nisu savršene i nedostižne, već ljubav prema njima raste u pukotinama koje su nam otkrivale tokom godina.

Tema za ovu nedelju mi se iskristalisala nakon što je šesti od deset podcasta koje pratim, obradio Hasan Minhaj skandal. Jedan od najvećih stendap komičara, već priznato TV lice koje je na korak od još veće slave pozicijom na kasnovečernjoj američkoj televiziji, u svojim Netflix specijalima je manipulisao istinom. Stvari koje je prepričavao, ispostavilo se da nisu tačne, odnosno da se nisu dogodile njemu. Njegov posao je da priča priče, ali u nekom trenutku je izgubio pravo da priča tuđe, bar na način na koji izgleda kao da su njegove.

Reperi oduvek pevaju o skupim kolima, samo što sada kvazi-novinari iščačkaju tačno koliko imaju para na računu i da li su ona na lizing. Ukoliko ima flamenko gitare na pesmi, opravdanja mora biti medeni mesec u Španiji. Bubnjevi na nekoj drugoj su omaž čukunbabi iz Nigerije, dok je plava haljina na omotu način da se ispoštuje i deda koji je proveo detinjstvo na Azurnoj obali, o čemu smo izdašno čitali u poslednjem intervjuu. „Easter eggs” je doktorirala Taylor Swift, pa pogledajmo gde je danas. Niko kao ona ne ume da sitnicu pretvori u maniju i na taj način ostane povezana sa fanovima koji sa kreditnom karticom u ruci misle da su joj bliski prijatelji.

Biti fan danas se svelo na poznavanje nasumičnih informacija o nastanku albuma, više nego povezivanje sa samim pesmama. U vremenu smo kada je lik mnogo bitniji od dela, ali smo krenuli da ga preispitujemo, pa verujem da mu se bliži kraj.

Nakon ere „najličnijih albuma u karijeri“, imali smo i prvi javni istup protiv toga. Ellie Goulding je rekla da joj je ovogodišnji najmanje ličan i na taj način dozvolila da pop ponovo bude eskapistički. Zato što je sasvim u redu da pevač interpretira muziku i tekst i ostavi prostora za tumačenje. Više nego u redu, usudiću se da kažem i da to tako treba!