Meg Ryan, jedna je od najvećih zvezda Sarajevo Film Festivala, doputovala je sinoć u Sarajevo, a već jutros održala Masterclass, kojim je moderirao Danis Tanović, reditelj čiji je film Nakon ljeta otvorio ovogodišnje izdanje Festivala.
Razgovor reditelja i glumice, koja se i sama oprobala kao rediteljka, bio je inspirativan, topao, ali i strašno duhovit – vickaste opaske dolazile su i od Meg i od Danisa, a pratili su ih isečci iz filmova Kad je Harry sreo Sally, Rezovi i Šta se dešava kasnije – i sama glumica ih je posmatrala s interesovanjem, s obzirom na to da, kaže, retko gleda svoje fimove. Posebno joj je zapala za oko čuvena scena iz filma Kad je Harry sreo Sally, u kojoj, usred prepunog kafića, glumi orgazam dok ispija kafu.
– Dugo nisam gledala tu scenu. Zanimljiva stvar je biti poznat zbog ovoga, rekla je šaljivo Meg, dodavši da joj je čast što je prvi put u Sarajevu, gde će joj večeras biti dodeljeno počasno Srce Sarajeva za izuzetan doprinos filmu.
Kada je već videla čuvenu scenu iz pomenutog filma, osvrnula se i na lik Sally.
– To je moja druga uloga nakon filma Top Gun. Veoma sam slična liku Sally. Zapravo, u svakoj ulozi koju igram postoji jedan deo mene i moje prirode, istakla je Meg, a onda se dotakla svojih glumačkih početaka.
– Bila sam studentkinja novinarstva i, naravno, trebalo je platiti troškove tokom univerziteta i onda sam nekako počela svoj glumački život. U stvari, ja sam glumica bez formalnog glumačkog obrazovanja, učila sam polako i usput, rekla je, uz napomenu da se gluma uvek i stalno uči.
Opet, prvu filmsku ulogu ostvarila je pored Toma Cruisea.
– O moj Bože – prvi film, pa Top gun – našalio se Tanović.
Meg, u ovoj sceni si srećna
Meg je ispričala zašto joj je to iskustvo bilo značajno.
– Top Gun je bio moj prvi film i u njemu sam imala samo dve scene, ali nikada neću zaboraviti ono što mi je rekao reditelj Tony Scott, a što mi je mnogo pomoglo tada, a i danas mi je urezano u glavu. Kada je trebalo da snimam prvu scenu, rekao je: U ovoj sceni si srećna. A kad je na red došla moja druga i poslednja scena: Meg, u ovoj sceni si tužna. To je bilo tako jednostavno i tako sjajno.
Dotakla se saradnje sa mnogim rediteljima, ne mogavši da izdvoji samo jednog.
– Svako od reditelja sa kojima sam radila je na svoj način različit i sjajan. Na primer, Jo Dante sa kojim sam radila na početku karijere, dao mi je sjajne savete, znate, ja imam tendenciju da previše analiziram, takva sam, i videvši to, u jednom trenutku rekao mi je – Meg, prestani s tim. Ne postoji idelan način, obrazac kako da budeš umetnik. S Norom Efron sam radila Kad je Harry sreo Sally, i bila je sjajna. Uspela je u nečemu u čemu malo reditelja uspeva – da na setu napravi atmosferu kao da smo kod nje – kod kuće na večeri. A kad smo Kevin Kline i ja snimali Francuski poljubac bio je to, zahvaljujući reditelju Lawrencu Kasdanu, vrhunac improvizacije. Prvo nam je rekao o čemu je film, pa tek onda šta se dešava. A šta reći tek o Jane Campion? Ona je prava buntovnica.
Izrazila je žaljenje što je mnogi doživljavaju kao glumicu specijalizovanu za uloge u romantičnim komedijama.
– Snimila sam 40 filmova i mnogi od njih nisu bili komedije. Znate, filmovi i iskustva biraju vas, a ne vi njih – samo je važno da ste otvoreni i da se prepustite. Pomenut je moj drugi film posle Top guna – krenula sam, zaista, s visoko postavljenom lestvicom. Tako je ispalo. Sada, kada imam 60 godina, došlo je vreme za refleksiju, za pogled unazad, i tek nedavno sam shvatila da nije bilo drugog načina da uđem u ulogu. Ranije, kad bih završila snimanje filma, obavezno bih pomislila – Ah, mogla sam to i to bolje da uradim. A sigurno je da nije moglo bolje.
Meg je, kao reditelj sa rediteljem, razgovarala i o poslenjem filmu koji je režirala. U pitanju je What Happens Later, a Danis je pitao zašto se posle duže pauze ponovo dotakla režije.
– Ovaj film mi se rodio u glavi tokom pandemije. Isprva nije trebalo da glumim u njemu, ali ispostavilo se, zbog raznih ograničenja, da na kraju moram. Tu su samo dva lika koja uglavnom pričaju. Istražuju svoju prošlost, želeći da je razumeju bolje. A opet sam u rediteljske vode ušla zato što sam to želela i jer je posredi težak i izazovan zadatak. Htela sam da vidim u kojoj meri svoja ograničenja mogu da pretvorim u svoju prednost. Snimili smo film za 21 noć u muzeju u Arkazansu i na tamošnjem aerodromu. Bilo je divno pokušavati da savladaš sve to s limitiranim budžetom. I da glumiš bez stvarne mogućnosti da režiraš sebe. Bilo je tu toliko teškoća, ali na platnu ne izgleda kao da je bilo tako teško. Nisam želela da David Duhovny, koji igra sa mnom, oseti u bilo kom trenutku da ga režiram, kao velikog glumca – otkrila je glumica.
Na pitanje kako bi opisala odnos među kolegama u filmskoj industriji, citirala je kolegu Hugha Granta: „Ti si balon u svetu olovaka“ otkrila je Meg šta joj je rekao kolega i dodala da filmski set nije baš uvek zanimljiv, ali mora da postoji ljubav i poštovanje među kolegama.
Fotografije: sff.ba/Sarajevo Film Festival