Pretraga

Noah Charney, specijalista za umetničke krađe govori o lažnim umetničkim delima i najvećim krađama u istoriji

Noah Charney, specijalista za umetničke krađe govori o lažnim umetničkim delima i najvećim krađama u istoriji

Tekst: BURO.


Istorija umetnosti je prepuna priča o krađama, slučajnim pronalascima neverovatno vrednih originala u zidovima i podrumima, filmskim scenarijima krađa, upadima, neverovatnim nestancima i još neverovatnijim potragama. To u priličnoj meri i čini osnovu za veliki broj istorijsko-umetničkih mitova i legendi, a mora se priznati da je i dobra podloga za zaplete u knjigama i filmovima, i nešto je što nas sve intrigira. Dinamično, uzbudljivo, a usput i edukativno. Ipak, nemoguće je ne zapitati se da li je sve to baš tako i u stvarnom životu, i ko se i kako bavi umetničkim krađama? Novo partnerstvo između Samsunga i specijaliste za umetničke krađe, profesora Charneya, nam daje mali deo odgovora na to, i usput dokazuje da je tehnologija tu prvenstveno da bi nam pomogla.

Istina jeste da umemo da zaglavimo u rupama interneta, ili beskrajno skrolujući Instagramom, ali prva i osnovna funkcija tehnologije je da nam život učini lakšim i lepšim. Samsung to veoma dobro zna, i u saradnji sa istoričarem umetnosti i specijalistom za umetničke krađe, profesorom Charneyem, iskoristili su snagu i mogućnosti tehnologije da na jednom mestu sakupe legendarna izgubljena umetnička dela. Novi projekat “Missing Masterpieces” je na prvom mestu virtuelna izložba u kojoj preko Art Store besplatno mogu da uživaju svi oni koji imaju Frame TV. Za Frame smo već navikli da može da bude pandan umetničkom delu u stanu a ovaj put “Missing Masterpieces” predstavlja prvi put radove koji se još uvek smatraju ukradenim i izgubljenim, a Dr. Charney donosi priče o njima i njihovoj istoriji. Na taj način “Missing Masterpieces” postaje izložba najtraženijih radova na svetu a priču o njima mogu da čuju svi. Tim povodom porazgovarali smo sa profesorom Charney o tome kako zaista izgleda potraga za umetničkim radovima, koliko je tehnologija od pomoći, ali i koji su njegovi omiljeni filmovi na ovu temu.

Noah Charney, specijalista za umetničke krađe govori o lažnim umetničkim delima i najvećim krađama u istoriji (фото 1)

Šta je osnovna stvar koja pomaže u potrazi za umetničkim delima?

Kada je rad ukraden, onda je važno držati na oku potencijalna mesta prodaje (online aukcijske kuće, Dark Net, ili osluškivati tračeve, koje policija širom sveta “pušta” sistemom plaćenih “doušnika”) jer su to tragovi koji najviše obećavaju. Najveći broj pronađenih radova je nađen upravo zbog ovakvih “tračeva” o tome šta je ukradeno, ko je ukrao i gde. Policija ima takve doušnike, i potrebna vam je čitava mreža njih da biste našli prave tragove. Ali, ova kampanja, “Missing Masterpieces” ne podrazumeva samo one radove koji su ukradeni. Umetnost može da nestane na najčudnije moguće načine. Važno je ne odustati. Pojavljuju se i radovi za koje su svi bili uvereni da su zauvek nestali. Mogu da se pojave u skladištima, arhivama, čak i na tavanima.

Iako ja učestvujem u istragama, imajte na umu da sam ja profesor, a ukradena dela pronalazi policija, nekada uz pomoć privatnih detektiva kao što su Arthur Brand i Charlie Hill. Ono što ja radim, i moja organizacija ARCA, tiče se odgovaranja na pitanja u ime istražitelja, koja mogu da dovedu do otkrića. Mi smo prostudirali stotine slučajeva tokom vekova i svih granica i kreirali kriminološko polje studija koje nije postojalo pre. Tako da, možemo da uočimo “trendove”, modus operandi nekog lopova, i da se bavimo onim delom istraživanja za koje policija nema vremena ili nije trenirana.

Noah Charney, specijalista za umetničke krađe govori o lažnim umetničkim delima i najvećim krađama u istoriji (фото 2)

Šta vas je privuklo ovom projektu?

Jako mi se dopada ideja što “Missing Masterpieces” potencijalno može da dovede do pronalaska, daje nadu da izgubljena umetnost može da bude ponovo pronađena, a ima dovoljno čudesnih primera u istoriji da je sasvim vredno nastavljati potragu i ne odustajati. Takođe mi se dopada što možemo svima da predstavimo virtuelnu izložbu koja bi inače bila nemoguća u stvarnom životu, zato što se svi radovi prikazani na njoj vode kao nestali. Ljubitelji umetnosti, i detektivi amateri, koji žele da pomognu u potrazi pozvani su da podele sa Samsungom (koristeći #MissingMasterpieces haštag) bilo kakav savet, predlog, teoriju, trag koji su možda pronašli u dubinama interneta i gomilana medijskih izveštaja, ali čak i preko Reddita ili ostalih blogova za deljenje informacija. Tragovi su tu negde, ali je količina informacija tolika da je prezasitno. Tu tehnologija i društvene mreže mogu da pomognu, povezujući ljude u potrazi. Nije retkost da je nečiji post na mrežama bio ključni trag da se reši slučaj. 

Svih 12 radova u kolekciji su dostupni svima na  "Missing Masterpieces" vebsajtu  — i svi mogu da učestvuju u potrazi. Takođe će se u visokoj rezoluciji reprodukcije ovih radova pojaviti i na Samsungovom Frame TV-u pa svi koji ga imaju mogu u radovima uživati kod kuće. Frame je sjajan za te svrhe jer nema praznog prostora do zida, i čak i kada je isključen funckioniše kao ram za sliku, koji sada može da prikaže i legendarna umetnička dela. 

Noah Charney, specijalista za umetničke krađe govori o lažnim umetničkim delima i najvećim krađama u istoriji (фото 3)

Koliko je značajna uloga tehnologije u vašem poslu?

Era interneta je omogućila nesputani protok informacija i sada moraš baš da se potrudiš da ne saznaš da je umetnički rad ukraden, ako se pojavio na prodaji. Tako da, internet pretrage su ključne kao i softver za prepoznavanje koji radi posao za vas i pregleda slike bezbrojnog broja predmeta online pokušavajući da ih poveže sa slikom nestalog predmeta. Uzbudljiva stvar u vezi sa "Missing Masterpieces" je to što koristi snagu tehnologije da poveže ljude i podigne svest o nestalim radovima što potencijalno može da pomogne u njihovom pronalaženju.

Noah Charney, specijalista za umetničke krađe govori o lažnim umetničkim delima i najvećim krađama u istoriji (фото 4)

A kako je tehnologija uticala na način na koji generalno vidimo i procenjujemo vizuelnu umetnost danas?

Virtuelne izložbe su sjajan način da se umetnost približi ljudima koji u suprotnom ne bi mogli da vide te radove jer nemaju priliku da ih vide uživo. To može biti i revolucionarno iskustvo i sjajna prilika za učenje. Umetnost je za sve i veoma sam protiv bilo koje vrste elitizma kada je umetnost u pitanu. Ja sam profesor, ali me nikada nije interesovalo da se družim i komuniciram samo sa drugim profesorima. Ja sam neka vrsta “pop profesora” koga zanima obraćanje što široj publici i pomaganje ljudima koji su radoznali i žele da znaju više o umetnosti. Zato radim TV prezentacije i predavanja, pišem za popularne magazine i novine, i pišem best-seller tip knjiga. Tako da kada kompanija kao Samsung pokazala interesovanje za saradnju to je za mene bila savršena kombinacija. Ovo je revolucionarni projekat zbog svoje dostupnosti, interaktivne prirode (ljudi su pozvani da napišu savete i ideje za case studies) i u kreiranju nemoguće izložbe radova koji su nestali.

Tehnologija u mnogome pomaže i u tome što su digitalne slike visokokvalitetne i mogu da dovedu do novih otkrića. Ja sam napisao celu knjigu o Gentskom oltaru, ali tek kada sam pregledao milijardu piksela detaljno najdetaljnije, sam uspeo da uočim figuru o kojoj niko nikada nije pisao pre, zato što ju jako teško uočiti golim okom čak i uživo.

Noah Charney, specijalista za umetničke krađe govori o lažnim umetničkim delima i najvećim krađama u istoriji (фото 5)

Ispričajte nam nešto više o knjizi "The Art of Forgery"

To je jedna od mnogih knjiga koje sam napisao o umetničkim zločinima, i u njoj pišem o pričama i profilima najinteresantnijih umetničkih prevara, krađa i identifikovao sam modus operandi koji većina koristi- ja ga nazivam “provenance trap” (zamka porekla)- kao i veoma temeljan psihološki profil gotovo svakog poznatog kradljivca umetnina. Knjiga je prepuna priča i junaka koji su stvarno neverovatni i veći od života, koji su više šaljivdžije i ulični mađioničari nego gangsteri, i bilo bi zaprvo dosta zabavno otići na pivo sa svakim od njih.

Koja krađa je po vašem mišljenju najlegendarnija?

Ako pitate za stvarno legendarnu onda je to sasvim sigurno krađa “Mona Lize” 1911. godine. Najpoznatija krađa u istoriji najpoznatije slike na svetu - ovo je zapravo verovatno najpoznatija krađa bilo kog predmeta u istoriji. Neverovatna, epska priča puna neočekivanih zapleta i obrta. A što se tiče “Missing Masterpieces” liste, rekao bih da je to krađa Cézannea. Ima mnogo scenskih elemenata: vatrometi, supuštanje kroz krovni prozor, dimne bombe!

Noah Charney, specijalista za umetničke krađe govori o lažnim umetničkim delima i najvećim krađama u istoriji (фото 6)

Da, veoma dramatično. Takav filmski scenario verovatno svi zamišljaju kada čuju “krađa umetničkog dela”. Kad smo već kod toga, koji film biste izdvojili kao najbolji o ukradenom/izgubljenom/lažiranom umetničkom delu?

Moj omiljeni film, koji me je takoreći inspirisao da zakoračim u ovaj svet je definitivno rimejk “Afera Tomasa Krauna”. Ali, uživam i da gledam “Okeanovih 12”, “Držite lopova”, “Doktor No”… to je svakako veoma popularna tema. Nedavno sam gledao i “The Painter and the Thief”, sjajan dokumentarac, a jedan od radova se pojavljuje u okviru “Missing Masterpieces” .

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor

Ostavite komentar