Pretraga

Tri umetnice, tri performansa, jedna \"Palata\"

Tri umetnice, tri performansa, jedna "Palata"

Tekst: BURO.

Marina Marković, Selma Selman i Ivana Ivković sigurno su vam poznata imena ukoliko iole pratite savremenu umetničku scenu. Ove umetnice, svaka na svoj autentičan način kroz različite medije pričaju o ženskom iskustvu, opominju, ruše stigme i okvire i inspirišu svakim svojim novim projektom. Ovoga puta rešile su da udruže snage pod zajedničkim projektom nazvanim "Palata". 

Tri umetnice, tri performansa, jedna "Palata" (фото 1)

"Palata je nastala spontano, iz druženja i na poziv kustoskinje Ksenije Marinković koja je procenila da bi bilo zanimljivo da udruzimo performanse baš zato što se ovom praksom bavimo na različite nacine. Dvorske konstelacije poslužile su kao metafora društva ali i pozicija sa kojih se nas tri obraćamo publici. Ovo je jedna izazovna ali i divna prilika da osetimo jedna drugu u zajedničkom umetničkom paket aranžmanu jer iako se privatno vrlo dobro poznajemo ovo je prvi put da sve tri zajedno izlažemo. Palata je zajednička predstava u kojoj odigravamo ali i nadilazimo nametnute uloge, izmedju ostalog i od strane patrijarhalnog sistema, služeći se najjačim oružjem koje posedujemo - sopstvenim glasom, telom i iskustvom", u horu su ispričale sve tri. 

Tri umetnice, tri performansa, jedna "Palata" (фото 2)

Projekat Palata u prvi plan iznosi teme autonomije i ekonomije moći kroz provociranje uspostavljenih pravila unutar hijerarhije dvora kao simbola heteropatrijarhalnog ustrojstva koji se promišlja iz ženske pozicije. Polazeći od ideje kulturno istorijskog / arhitekturalnog nasleđa Novog Sada, postavka će biti smeštena u prostor Kulturne stanice Eđšeg (mađ. jedinstvo), bivšeg dvorca i streljane. Reagujući na kulturno-istorijsko nasleđe Novog Sada, arhitekturu prostora i sociološke strukture današnjice, autorke zauzimaju tri različite pozicije u narativu Palate. Ove pozicije su definisane kroz dramaturške uloge u zamišljanju metaforičkog dvora: emancipovana dvorska dama, konkubina / sluškinja i kraljica.

Tri umetnice, tri performansa, jedna "Palata" (фото 3)

Selma Selman obraća se glasom subjekta, vokalno, koristeći snagu jezika i gestikulacije. Njen rad tvrdi slobodu upotrebe sopstvenog tela i njegove suverenosti, sa željom da se naglasi važnost sticanja znanja. Nasuprot Selminoj emancipatorskoj upotrebi tela koje je u namernom dosluhu sa umom, Marina Marković svoje telo postavlja kao objekat, pozivajući se na trans-generacijsku zloupotrebu i društvenu opresiju nad ženama. Na subverzivan način, Marina nudi svoje telo za interpretaciju, karnalno opredmetnjivanje, teritoriju za ispitivanje pozicija moći. Naspram obe ove pozicije, performans Ivane Ivković izmešta se potpuno iz pozicije sopstvenog tela i bavi se prostorom uma, koncepta, ideje materijalizovane u telu nekog drugog. U skladu s njenom dosadašnjom praksom, Ivana delegira nastup muškarca, koji se ovaj put obraća publici u ženskom rodu, noseći haljinu koja je kao kod Levijatana “napravljena od ljudi”, snage pojedinačnih tela koje zajedno postaju jedinica fiktivne, apstraktne, bestelesne moći.

Tri umetnice, tri performansa, jedna "Palata" (фото 4)

Performansi su zakazani za nedelju od 19h u Kulturnoj stanici Eđšeg u Novom Sadu. 

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor