Arts Hub: Louise Bourgeois

autor Isidora Mitri
Louise Bourgeois

Kada razmišljam o Louise Bourgeois, prva asocijacija nije monumentalni pauk, već ruke. Njene ruke koje stvaraju, uvijaju, pletu, kao da pokušavaju da obuzdaju haos prošlosti. Ili možda ruke njenog pomoćnika, prijatelja, spasitelja – Jerryja Gorovoya. Njihov odnos je bio gotovo poput onih koje Bourgeois oslikava u svojim skulpturama: dualnost, oslonac, konflikt, toplina.

Louise Bourgeois

Ćelije Louise Bourgeois kao iskustvo

Njeni radovi bili su objekti, i bili su iskustva. Spiralna žena visi u prostoru, telo je stegnuto, krhko, ali i slobodno u svom vrtlogu. Sve što je stvorila, od gvozdenih ćelija do tekstila, nosilo je sećanja, strahove, priče iz detinjstva koje nisu prestajale da je progone. Rano suočena sa gubitkom majke i očevom neverom, pretvorila je svoje traume u materijal – bronzu, čelik, tkaninu – i dozvolila da govore univerzalnim jezikom bola i isceljenja.

U „Ćelijama“ (Cells), Bourgeois je zatvarala strahove u ograničene prostore, ponekad ogledala, ponekad komade odeće, uvek evocirajući osećaj voajerizma. Kao da nas tera da se suočimo s vlastitim ogledalima, sopstvenim ćelijama. Ta ogledala ne pokazuju ono što želimo da vidimo, već ono što je – kako je sama rekla – „kvalitet vaših očiju“ koji odlučuje.

Suočavanje sa ogledalom – suočavanje sa sobom, i prihvatanje

Bourgeois je ogledala postavila tako da nas istovremeno privlače i odbijaju. Gledati u njih značilo je i gledati unutar sebe, dok su oči isklesane u mermeru posmatrale iz druge dimenzije, tiho podsećajući da je stvarnost uvek subjektivna, da je ono što vidimo tek odraz onoga što jesmo.

27800805906 ef70cfe9de b

Ali ono što Louise čini posebnom nije samo njena hrabrost da zaviri u ponore svoje psihe, već način na koji je te ponore ispunila humorom, ironijom, nežnošću. „Volim spiralu,“ govorila je. „Predstavlja kontrolu, ali i slobodu.“ Možda je zato njena umetnost uvek igrala na ivici između suprotnosti – između prošlosti i budućnosti, zaštite i opasnosti, bola i zadovoljstva.

A pauci? Oni su nešto drugo. Oni su figura majke: zaštitnice, tkalje, ali i opasne predatorke. Njihova mreža nije samo mesto skloništa već i zamka, simbol odnosa Bourgeois prema njenoj majci, koja je radila u porodičnoj radionici za restauraciju tapiserija. „Pauk je moj najuspešniji motiv,“ izjavila je. Maman, njena monumentalna bronzana skulptura, stoji poput totema, čuvara prošlih veza i krhkog tkanja odnosa. Za nju, pauk je bio idealna metafora – neumorni radnik, graditelj i popravljač.

louise bourgeois maman.jpg 1

Spirale, ogledala, pauci – svi ovi motivi u radovima Louise Bourgeois pričaju priču o balansiranju između suprotnosti. Kontrola i haos, strah i suočavanje, prošlost i budućnost. I baš kao što nas ogledala u njenim radovima primoravaju da vidimo ono što ne želimo, paukova mreža nas podseća da, koliko god se trudili, nikada ne možemo potpuno pobeći iz sopstvenih priča.

I baš kao njeni pauci, koji su istovremeno majke i predatori, rad Louise Bourgeois ostaje snažno prisutan, isprepletan s našim kolektivnim sećanjima. Ako je umetnost terapija, onda je Bourgeois bila njen najiskreniji pacijent. A možda i njen najbolji terapeut.

30627236354 840e412ce8 b

Foto: MoMA, Tate, Instagram