Da li su filmski festivali još uvek relevantni i koliko
Važni ili zaboravljeni? Ili oba?

Povezano
Kada ste poslednji put posetili neki filmski festival?
Retko kada su, kao poslednjih godina, filmski festivali bili tako ozbiljno uzdrmani. Spoj lokalnih i globalnih problema, od rata do inflacije, od političkih nemira do društvenih promena. Sve ujedinjeno stvorilo je plodno tlo za veće probleme, nedostatk finansiranja, gubitak osoblja, veliki problemi u javnosti, a u nekim slučajevima i otkazivanja. Tu su i stari problemi, ponašanje publike koja više ne posećuje festivale, oslabljena filmska industrija, što znači da su egzistencijalna pitanja dovela i do pitanja uloge i snage filmskih festivala generalno.
Poslednjih petnaest godina donelo je i druge radikalne promene: servisi poput Netflixa, HBO Maxa i Prime Video redefinisali su način na koji konzumiramo filmove. Umesto čekanja na premijeru, publika danas filmove čeka na streaming servisima.
Ipak, festivalski krug – od Sundansa, Berlinala, Kanskog festivala pa sve do domaćih Beldocs, Kustendorf i mnogih drugih, ipak ostaje mesto gde se otkrivaju novi autori i glumci koji donose nešto novo i posve kvalitetnije na tržište filma. Platforme većinski biraju sigurnu formulu, dok na drugoj strani festivali i dalje traže i slave originalnost. Ipak, pitanje je, koliko mi kao publika cenimo pomenutu originalnost i da li festivalske filmove i nagrade uopšte više smatramo relevantnima i u kojoj meri?

Moć i smisao filmskih festivala
Odgovor na ovo pitanje leži u svima nama. On glasi da generalno gledano ne posećujemo masovno filsmke festivale, prilikom odabira filma subotom u dva popodne pratimo preporuke koje nam streaming platforme nude, a mišljenja filmskih kritičara nam ni ne prolaze kroz glavu kao relevantan izvor informacija i procene kvaliteta. Takođe, moramo priznati i da velika većina ljudi ne prati filmske kritike koliko prati komentare na društvenim mrežama i ocene na IMDb.
Dakle, pored svih društvenih, političkih i ekonomskih problema sa kojima se filmski festivali i filmska industrija suočavaju i pitanje relevantnosti jedan od njih.
Reditelj i producent Nikola Polić, je jedan od retkih koji je imao prilike da učestvuje na više različitih filmskih festivala, domaćih i inostranih, ali i da osvoji prestižne nagrade. Od Berlinale-a, Make CoProDox-a, Martovskog festivala, Beldocs-a i mnogih drugih. O relevantnosti, ali i ulozi filmskih festivala danas, rekao je: Naravno da su filmski festivali i dalje relevantni, uprkos velikim promenama koje je industrija doživela pojavom streaming servisa i digitalne distribucije.
Njegove reči potvrđuje i praksa. Broj filmskih festivala u zemlji i regionu ne jenjava, a važnost njihove programske selekcije po svemu sudeći raste. Filmski festivali su mesta gde se ne kupuju samo prava na prikazivanje već i poverenje publike, kao i mesta gde se oblikuje kolektivni ukus i promišlja budućnost kinematografije za naredni period: Festivali ostaju jedinstveni prostori umetničke slobode, direktnog susreta publike sa autorima i živog dijaloga koji ne može zameniti nijedna platforma. S tim u vezi i dalje su ključna mesta okupljanja filmskih profesionalaca, stvaralaca i istinskih poznavalaca sedme umetnosti, objašnjava Polić.
Ipak, uprkos svemu što festivali nude, posećenost šire publike na brojnim domaćim manifestacijama je skromna. Imamo situaciju da selekcije postaju sve kvalitetnije, organizatori ulažu ogroman trud da program učine dostupnim i zanimljivim, a publika često ostaje po strani. U čemu je onda problem? Delom slaba medijska vidljivost, delom opšti gubitak interesovanja za umetnost koja zahteva aktivno učešće i razmišljanje. Festivali zahtevaju strpljenje, radoznalost i otvorenost, osobine koje se teško gaje u kulturi preopterećenoj komercijalnim sadržajem.
To svakako ne znači da publike nema, već da joj treba drugačije pristupati. Ako festivali žele da opstanu moraće da se izbore ne samo za filmove, već i za ljude koji će te filmove želeti da pogledaju.

Glumica Milena Božić, takođe učesnica na mnogobrojnim filsmkim festivalima, naglašava važnost festivala prvenstveno za mlade autore: Mislim da su filmski festivali pre svega važni za pozicioniranje mladih autora u industriji. Ukoliko su svetski relevantni festivali, tada kao autor dobijate mogućnost za širu popularnost i vidljivost samog filma. Ipak, veliki festivali određuju šta će to biti uspešan film.
Jedna od važnih, a često zanemarenih uloga filmskih festivala jeste njihova moć da kulturu učine dostupnom ne samo u velikim gradovima, već i u manjim sredinama. Kroz lokalne i regionalne festivale, publika koja inače nema pristup umetničkom filmu dobija priliku da otkrije nova ostvarenja i autore, često u najranijim fazama njihove karijere: Festivali su bitni za decentralizaciju kulture, domaći festivali poput Bašta festa ili festivala Kustendorfa, mesto su gde ljudi iz manjih mesta dobijaju priliku da se upoznaju sa autorskim filmom i prvim filmovima studenata režije koji često nemaju priliku da dobiju bioskopsku distribuciju, naglašava Božić.
Dodaje i svoj lični osvrt: I sama volim i posećujem festivale, mogu reći da su ljudi iz mnajih mesta uvek jako entuzijastični i otvoreni za neka nova viđenja, bez predrasuda ili strogog kritičkog mišljenja, što je recimo slučaj kod publike koja ima mogućnost da posećuje različite festivale i aktivno prati selekciju. Nama je pak to prilika za upoznavanje sa drugim kolegama iz industrije i prilika da se putuje.
Osim umetničkog aspekta, festivali su i obrazovne platforme, Berlinale Talents ili Sarajevo Talents programi omogućavaju umetnicima da uče o filmu i promenama u industriji i razmenjuju iskustva sa najrelevantnijim profesionalcima. Važnost u tom smislu im se ne može osporiti.

Takođe, filmski festivali su ogledalo društva, mesto na kom se reflektuju aktuelne društvene teme i problemi. A filmovi su neretko i prvi odgovor umetnika na krize, ratove, borbe ili izazove.
Upravo zato, kako Božić ističe: od izuzetnog je značaja da festivali prate aktuelne promene u društvu i osluškuju svoje kolege, te im dopuste da kroz film problematizuju ono što ih intrigira u datom trenutku, bez straha od toga ko ih finansira, jer publika upravo jeste ta koja čini te festivale živim.
Danas kultura sve više podstiče izolaciju i pasivnu konzumaciju sadržaja, s druge strane skoro nečujno filmski festivali nude ono što nijedna platforma ne može: živo, kolektivno iskustvo. Prostor za dijalog, otkrivanje i susret sa onim drugačijim.
Zato na pitanje da li su filmski festivali i dalje relevantni – odgovor ostaje jasan.
Foto: Pexels