Pretraga

Zašto su tinejdžerske serije postale glavni žanr našeg vremena?

Zašto su tinejdžerske serije postale glavni žanr našeg vremena?

Tekst: BURO.

Istina je da deluje kao da je bilo juče ali prošle su gotovo četiri godine od kada su se klinci iz “Stranger Things” pojavili na našim ekranima i kada je započela saga ovog Netflixovog blokbastera. Svi smo opčinjeno pratili kako se odvija priča o četiri dečaka i njihovim ortacima koji su se pred našim očima tokom godina pretvorili u prave tinejdžere. Kako su oni stasavali, tako je poslednjih godina stasavao i čitav žanr i odjednom su se, ponajviše Netflix ali i ostale platforme, ispunile tinejdž sadržajem. “13 reasons why”, “Sex Education”, “Riverdale”, “Chilling Avdentures of Sabrina”, “Euforija”, “Dark” su samo neki od naslova koji ne samo što su se pojavili nego su i privukli ozbiljno mnogo pažnje i lansirali svoju glumačku postavu u zvezde. Ove serije primetno su prisutne i izuzetno značajne u kreiranju serijskoj pejzaža i već neko vreme se nameće pitanje zašto? Kako to da su mladalačke i teen serije postale toliko popularne i glavni projekti današnjice, a kako se čini i materijal za budućnost?

Zašto su tinejdžerske serije postale glavni žanr našeg vremena? (фото 1)

Za bilo kakvo objašnjenje moralo bi se svakako reći da tinejdžerske serije nisu počele tek danas, jer je činjenica da se svi recimo sećamo serije “Beverly Hills 90210” koja je bila jedan od prvih primera serije ovog žanra u kojima su životi tinejdžera, njihovi problemi, odnosi i svakodnevice bili u centru pažnje. Ipak, uprkos prilično impresivnoj bazi fanova, i činjenici da i dan danas ovu seriju koristimo za neka poređenja i uprkos činjenici da je neizostavni deo popularne kulture, ove serije su tokom devedesetih i dvehiljaditih bile osuđene da ostanu samo žanr sa veoma jasnom target grupom koja nije interesovala ostale van nje. S druge strane, teen serije danas su prerasle tu kutiju i postale se jedinstveni pop kulturni fenomen. Neke su istina blago besmislene (teška srca to priznajemo ali da, tu spada “Elite”) i de facto spadaju u guilty pleasure kategoriju ali druge su postala legendarna ostvarenja koja su, usuđujemo se da kažemo, promenila tok televizijske kulture i svi su spremni da ih gledaju, neovisno od godina. Od bumera preko milenijalsa do generacije Z kojoj se možda inicijalno i obraćaju.

Zašto su tinejdžerske serije postale glavni žanr našeg vremena? (фото 2)

Imajući to na umu, glavno pitanje jeste šta je to što trigeruje ovakav iznenadni porast popularnosti? Na prvom mestu, nostalgija. Mnoge tinejdžerske serije su smeštene u neke prethodne dekade, najčešće 80-te, ali i 90-te i dvehiljadite, što na neki čudan način automatski targetira starije generacije i trigeruje u njima osećanje nostalgije, i sećanje na sopstveno tinejdžersko doba koje je bilo upravo tada. "Stranger Things" ili "Dark" su smešteni u 80-te, “Riverdale” se bazira na stripu koji su mnogi čitali, a oslanja se na knjige Stephena Kinga, "Chilling Adventures of Sabrina" je rimejk hita iz 90-ih. Jedni se prepoznaju, a drugi imaju priliku da uplove u neka vremena dovoljno daleka i dovoljno dobro prikazana (budući da se preuzimaju samo estetika i obrasci iz popularne kulture, a ne zalazi u ekonomske i političke turbulencije tog vremena previše) da budu savršena komfor zona.

Zašto su tinejdžerske serije postale glavni žanr našeg vremena? (фото 3)

Svakako, igranje na kartu nostalgije nije jedini razlog zbog kog su ove serija naišle na veliki uspeh."13 Reasons Why", "Sex Education" i svakako "Euphoria" su postali aposlutni hit zato što prikazuju šta je grupaciji od 15-25 godina zaista potrebno i šta ih muči. Kompanije širom sveta pokušavaju da predvide šta ova kategorija mladih, koja je mnogima ciljna, želi, traži, voli, a ove serije postavljaju dobar teren da to i otkriju. Kao i obrnuto da se kroz njih uspostave neki novi trendovi, i ove godine smo imali nekoliko primera kako je trend, komad, makeup plasiran u serijama postao nezaobilazan i u stvarnom životu. Dakle, oni su ti koji postavljaju trendove u popularnoj kulturi, a u njihov svet je moguće ući upravo kroz ova ostvarenja. Pored toga, izuzetno je važno koja se pitanja pokreću u savremenom televizijskom diskursu i svi oni kojima su mladi važni, kroz ove naslove mogu da saznaju šta je važno mladima i ostanu up-to-date.

Zašto su tinejdžerske serije postale glavni žanr našeg vremena? (фото 4)

Gotovo sve aktuelne teen serije pokrivaju teme o kojima se priča i na društvenim mrežama, i interreaguju sa njima, a kreatori serija mogu konstantno da budu “u tematici” i adekvatno odgovore na njih. "Sex education" i "Euforija" su vodeći primeri ovoga i razmatraju pitanja vršnjačkog nasilja, zlostavljanja, seksualnog pristanka, rodne fluidnosti, potrage za identitetom, popularnošću koju donose mreže, sve teme o kojima je izuzetno važno raspravljati u javnosti i sada je već izvesno da će se sve o čemu se raspravlja na Instagramu danas, naći u nekoj seriji sutra.

Zašto su tinejdžerske serije postale glavni žanr našeg vremena? (фото 5)

A to je možda i najvažniji faktor zašto su svima od 7 do 77 bliske. Jer su iskrene. Iskreno se bave pitanjima i problemima mladih. Neretko veoma eksplicitne i direktne ali ta sirovost nas starije vraća u trenutke u kojim zaista nismo znali šta ćemo sa sopstvenim telima i problemima koji se roje u glavi, a ovim mlađima stavlja do znanja da nisu sami u onome što ih muči. Nove teen serije se potpuno ogoljeno obraćaju široj publici, predstavljaju sve čudne momente koji mogu da se dese i u seksu i u životu, i pejzažiraju svet kakav u svojoj suštini jeste. U kom je sve inkluzivno, a boja kože, seksualna orijentacija, društveni status, stvarno i nisu bitni jer nas na kraju dana sve muče isti problemi.

Zašto su tinejdžerske serije postale glavni žanr našeg vremena? (фото 6)

I naravno da aposlutno nikako ne smemo da isključimo marketing iz igre. Streaming platforme moraju da misle o budućnosti i onima koji će najduže biti njihovi gledaoci pa da konstantno rade na tome da privuku nove generacije gledalaca. E sad, da li su se prvo pojavile serije pa su kompanije otkrile da je to unosna ideja koju će razvijati jer im je to target grupa pa u nju treba investirati, ili su možda i sami simulirali potražnju i veštački napravili početni hajp? Sve je moguće, ali na kraju dana, da li je uopšte bitno, kad je content ovako genijalan i važan.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor