
Otkrivamo ko su ilustratorke koje stoje iza naših omiljenih korica knjiga u domaćim knjižarama
Svi volimo da kupujemo knjige. Neki to rade promišljeno i sa tačnim planom, dopisujući nove naslove kako stižu preporuke, i štikliraju jednu po jednu kao pribavljenu za ličnu biblioteku, a onda i pročitanu. Drugi kupovini pristupaju stihijski. S vremena na vreme se opreme hrpom novih naslova pa čitaju u zavisnosti od volje i raspoloženja. Treći se ne drže striktno pravila i kupuju ono što ih u datom trenutku privuče. Predivna tipografija, akvarel na naslovnici, kolaži koji nam pomute pamet, blistave boje koje podsećaju na vrelinu leta. Ti treći smo nekada svi mi. I to odgovorno tvrdimo jer smo uvereni da nema onoga ko barem jednom nije poručio ili kupio knjigu samo zato što jednostavno nije mogao da odoli i da je vrati na policu koliko je lepa i čudesna.
Možda ne razmišljate o tome često, ako i uopšte, ali iza svih tih tačkica, prugica, slova koja se gibaju, oblika koji tvore figure i predmete, i boja koja se rasprskavaju stoje sjajni kreativni umovi koji imaju zadatak da što bolje dočaraju ono što se u knjizi nalazi, i da nas privuku i omame. Pregledali smo knjižare, pratili njihov rad, i saznali ko su autorke koje stoje iza nekih od naših omiljenih izdanja koja se trenutno mogu naći u domaćim knjižarama.
dina radoman



Ako se u poslednje vreme nalazite neobično često privučenim izdanjima Trećeg trga, postoje dva razloga za to. Prvi je sjajan izbor kako domaće poezije tako i odlično odabrani prevodi, dakle neupitan kvalitet kojim nas kupuju. Drugi leži u neverovatnim vizualima koji nam namiguju sa korica i mame nas da ih dodamo u korpu. Njih veoma često potpisuje Dina Radoman, pozorišna rediteljka i vizuelna umetnica. Dina veruje u boje i verovatno baš zato one igraju glavnu ulogu u njenom stvaralaštvu. Prelivaju se, dopunjuju, susreću i grade fantastičan svet na naslovnim stranicama knjiga, koji se razliva poput akvarela i poziva da uronimo u njega. Dina eksperimentiše bojama, fontovi su i te kako važni i gradi izuzetno prepoznatljiv vizuelni identitet. Poslednjih godina zaokupljena je poezijom i načinima na koje prelazi u druge forme, a čini se da upravo iz te ljubavi i razumevanja poezije dolazi neverovtna sposobnost da mnoge zbirka ovako dobro oslika.
dragana nikolić



Dragana Nikolić, mastermajnd među dizajnerkama i ilustratorkama, čije radove možete pronaći na naslovnim stranicama različitih izdavačkih kuća, iako njen rad prvenstveno vezujemo za rad Trećeg Trga, gde radi kao art direktorka kao i izdavačke kuće Kontrast. Iza sebe ima rad u većim i manjim izdavačkim kućama, naslovne stranice magazina Liceulice, plakate za andergraund slem pesničke događaje koje organizuje Poezin… Bavi se lepotom knjige, ume da je raščlani na najsitnije činioce i ponovo sastavi, a njeni radovi pored toga što izgledaju i kao nešto što želimo da uramimo i okačimo na zid, zasta i funkcionišu kao intuitivno iščitavanje knjige. Kao uosećavanje pre čitanja, gde pre nego što pročitamo prvu stranu imamo osećaj da znamo o čemu se radi. Magično, zavodljivo i prelepo.


jelena šušnjar



Smeli bismo da se kladimo da je manje više sve za šta se verovatno često uhvatite u Bookinim knjižarama, ili što ste do sada već višestruko dodali na police, upravo delo Jelene Šušnjar. Jer jeste. I Rumena, i Sejranović, i Jergović, i Groff. Kao grafička dizajnerka i ilustratorka, Jelena ne radi samo naslovnu stranu knjige, koliko u svojim radovima istovremeno i sažima i raspričava narativ. Ona dizajnira identitet, u najkraćem mogućem opisu prepričava narativ. Pripoveda likovnim elementima, priča u slikama, i njeni radovi na koricama gotovo da mogu da se čitaju kao prolog romana koji sledi. Uvod u roman, u koji ulazimo kroz pune, ali pomalo saturisane boje, oble elemente, i neidentifikovane ljudske figure u kojima čudesno možemo da se prepoznamo svi.


sanja polovina



Svet Sanje Polovine je mnogostruk. U njemu ima i sasvim jednostavnih elemenata koji umnožavanjem čine neverovatne strukture, i prilično elaboriranih naslovnica. U njenom svetu linija igra prilično značajnu ulogu, a Sanja njome suvereno barata i vodi je u neočekivanim pravcima i smerovima slikajući apstraktne pejzaže, i fantastične celine. Kada sve to začinite intenzivnim koloritom, i bojama koje je nemoguće ni prevideti ni zaboraviti, dobijate Sanjin autorski potpis koji uvek primetimo na policama, i kom uvek kažemo gromoglasno da.

