Peta sezona Chanel Connects, vodećeg podkasta luksuzne modne kuće posvećenog umetnosti i kulturi, donosi razgovor sa umetnicom Allison Katz – a to nas je inspirisalo da bliže upoznamo njeno stvaralaštvo.

Više od decenije Allison Katz istražuje načine na koje se estetske prakse povezuju i prožimaju sa potrošačkom kulturom, informacionim sistemima i istorijom umetnosti.
Njena raznovrsna ikonografija: petlovi, kupus, usta, vile, liftovi, vodeni tokovi i varijacije njenog imena, pojavljuje se u ulozi simbola koji grade neprekidnu konstelaciju ideja i referenci.


Upravo kroz čin vraćanja, kopiranja, transformisanja i preoblikovanja motiva umetnica stvara liniju nasleđa i kontinuitet između radova, pri čemu svaka nova pojava informiše i povezuje celinu.
Allison Katz: Slike kao prozor u univerzum značenja
Teme Allison Katz ujedinjuje radoznalost prema tome kako slika prolazi kroz utelovljeno iskustvo, dok se njeno značenje oblikuje kulturnim kontekstom kroz vreme. Na taj način, njen rad se bavi dvosmislenošću subjektivnosti i njenom prezentacijom.

Rad Allison Katz predstavlja istraživanje slikarske ravni kao prostora u kojem se može pojaviti dubina, i u doslovnom i u metaforičkom smislu. Iza same površine slike, njena praksa uspostavlja složen odnos sa taktilnim svetom, promišljajući posmatrača kao i subjekt i učesnika.

Upotreba teksture kod Katz, mešanjem peska ili pirinča u pigment, dodatno proširuje funkciju pogled slike kao prozora u neki drugi svet, ukorenjen u našem osećaju dodira.
Njeno postavljanje izložbi neraskidivo je povezano sa slikama, ali istovremeno i odvojeno od njih, često predstavljajući umetničko delo samo za sebe. Zidovi koje osmišljava koncipirani su oko ideje susreta posmatrača sa delom. To može uključivati stvaranje kontrastnih perspektiva, soba unutar soba ili naslikanih replika postojećih arhitektonskih elemenata u razmeri jedan prema jedan – poput lifta.

Njen odnos prema prostornoj specifičnosti je fluidan, motivisan ograničenjima, ali i spremnošću da potkopa samu premisu: slike koje su izrađene prema meri za jednu lokaciju pronalaze novo značenje u potpuno drugačijoj postavi na drugom mestu.

Zanimanje Allison Katz za kadriranje predstavlja formalnu tehniku kojom ispituje subjektivne pretpostavke; kadar postaje portal za razumevanje sveta.
Prozori i usta, koji se često pojavljuju na njenim slikama, osvetljavaju dualnost između čulnog i intelektualnog usvajanja informacija, spajajući različite vrste senzornog iskustva, poput ukusa i vida.



Upotreba igre reči, dvostrukih značenja ili zagonetki u njenim naslovima, ali i u samom procesu nastanka slike, proširuje se i na korišćenje njenog potpisa kao vizuelnog elementa, ukazujući na autoreferencijalnu nit koja prožima čitav njen opus.


Slike iz serije AKgraph, čiji naslovi igraju na etimologiju reči autos (‘sebe’) i graphos (‘napisano’), istražuju prostor između svakodnevnog potpisa i formalnog crteža, upisujući identitet kao trag. Kreirajući sopstveni lik kroz elemente koji čine njeno ime, Katz suprotstavlja karikaturalne forme idejama koje se inače smatraju stabilnim i hijerarhijskim.

Taj razigrani, istraživački pristup odbacuje konvencionalnu predstavu o „prepoznatljivom stilu umetnika“ u korist šireg promišljanja o tome šta sve slikarstvo danas može da bude.
Fotografije: instagram allison.katz