Konzumenti moderne vizuelne umetnosti, često umeju da prokomentarišu da je nešto toliko jednostavno da su mogli i oni sami to da osmisle/ naslikaju/ naprave. Ipak, savremeni umetnici se ne obaziru na ovakva uverenja i stvaraju sopstvene estetkse normative unutar svojih opusa. Richard Jackson je jedan takav umetnik, čija je estetika fokusirana na razmenu energije sa publikom, a uz to nosi i zabavan karakter.
Uvođenje humora u umetnost, je umnogome rizik od trivijalnosti, pa ipak Richarda Jackson prihvata igru služeći se ironijom i koketirajući sa kempom u svojim šarenim postavkama.
Uticaj i koreni
Ova istaknuta figura američke savremene umetnosti je gradila identitet pod uticajem apstraktnog ekspresionizma i akcionog slikarstva, istražujući performativni proces slikanja koji teži da proširi potencijal slikarstva rušenjem njegovih tehničkih konvencija. Rođen u Sakramentu, Kalifornija, 1939. godine, Jackson je prvi put privukao međunarodnu pažnju velikom prezentacijom svojih instalacionih radova u zbirci Menil, u Hjustonu, 1988. godine, a zatim i izložbom Helter Skelter u Muzeju savremene umetnosti u Los Anđelesu 1992. godine.
Akcioni slikar
Richard Jackson je poznat po svom nekonvencionalnom pristupu slikarstvu, skulpturi i instalacijama. On detaljno istražuje teme apsurda, haosa i granica samog stvaranja umetnosti. Posebno je prepoznat po performansima Action Painting, u kojima koristi mašine i druge nestandardne, nekad i eksplozivne, metode za nanošenje boje. Ovaj eksperimentalni pristup dekonstruiše tradicionalne predstave o tome šta čini sliku i kakva je uloga umetnika u tom procesu.
Umesto da proces stvaranja posmatra kao nešto tajnovito, ovaj slikar je stvorio seriju eksplozivnih radova.
Umetnost je u procesu stvaranja
Jacksonov rad je orijentisan na proces, a strukturni aspekt njegovih instalacija uključuje visok nivo zanatstva i inženjeringa. Međutim, završna primena boje se generiše kroz automatizovani proces koji Jackson naziva „aktivacijom“. On oprema svoje „mašine za slikanje“ mrežom cevi i creva koja, kada se aktiviraju, izazivaju bombastične erupcije boje. Završene instalacije ostaju kao posledica ove ekstremne i nepredvidive performativne akcije.
Kritika umetnosti
Jedan od njegovih najpoznatijih projekata je The Big Picture, u kojem je stvarao slike velikih razmera pucanjem balona napunjenih bojom ili vožnjom autića na daljinsko upravljanje, prekrivenih bojom. Njegova dela su često humoristična i drska, odražavajući razigranu kritiku umetničkog sveta.
Umetnik vs mašina
Jacksonove instalacije su imerzivne, uključujući velike i dinamične strukture. Njegova upotreba mehanizovanih uređaja za slikanje briše granicu između umetnika i mašine, čineći ga ključnom figurom u nastavku apstraktnog ekspresionizma s modernim zaokretom.
Imao je brojne izložbe širom sveta, a njegov rad je uticao na mnoge rasprave o prirodi umetničke produkcije i procesa na raskršću 20. i 21. veka.
Prskanje umetnosti
Jackson odgovara na uzvišenost slikarske prakse pozicionirajući slikarstvo kao svakodnevno iskustvo. Za Jacksona, boja nije alat za stvaranje reprezentativne slike, već je koristi kao sveprisutnu tečnost koja se prska, razbacuje i raspršuje preko površine njegovih instalacija.
On crpi inspiraciju iz vizuelnog leksikona lokalnog okruženja, osnovnih ljudskih aktivnosti i obeležja tipičnog američkog života, poput lova i sporta. Korišćenjem ove slike i kombinovanjem s fizički napornom i konceptualno rigoroznom umetničkom praksom, Jackson je stvorio opus koji već više od pet decenija preispituje i izaziva strukturu umetničkog sveta u celini.
Foto: Pinterest