Istorija umetnosti je prepuna priča o krađama, slučajnim pronalascima neverovatno vrednih originala u zidovima i podrumima, filmskim scenarijima krađa, upadima, neverovatnim nestancima i još neverovatnijim potragama. To u priličnoj meri i čini osnovu za veliki broj istorijsko-umetničkih mitova i legendi, a mora se priznati da je i dobra podloga za zaplete u knjigama i filmovima, i nešto je što nas sve intrigira. Dinamično, uzbudljivo, a usput i edukativno. Ipak, nemoguće je ne zapitati se da li je sve to baš tako i u stvarnom životu, i ko se i kako bavi umetničkim krađama? Novo partnerstvo između Samsunga i specijaliste za umetničke krađe, profesora Charneya, nam daje mali deo odgovora na to, i usput dokazuje da je tehnologija tu prvenstveno da bi nam pomogla.
Istina jeste da umemo da zaglavimo u rupama interneta, ili beskrajno skrolujući Instagramom, ali prva i osnovna funkcija tehnologije je da nam život učini lakšim i lepšim. Samsung to veoma dobro zna, i u saradnji sa istoričarem umetnosti i specijalistom za umetničke krađe, profesorom Charneyem, iskoristili su snagu i mogućnosti tehnologije da na jednom mestu sakupe legendarna izgubljena umetnička dela. Novi projekat “Missing Masterpieces” je na prvom mestu virtuelna izložba u kojoj preko Art Store besplatno mogu da uživaju svi oni koji imaju Frame TV. Za Frame smo već navikli da može da bude pandan umetničkom delu u stanu a ovaj put “Missing Masterpieces” predstavlja prvi put radove koji se još uvek smatraju ukradenim i izgubljenim, a Dr. Charney donosi priče o njima i njihovoj istoriji. Na taj način “Missing Masterpieces” postaje izložba najtraženijih radova na svetu a priču o njima mogu da čuju svi. Tim povodom porazgovarali smo sa profesorom Charney o tome kako zaista izgleda potraga za umetničkim radovima, koliko je tehnologija od pomoći, ali i koji su njegovi omiljeni filmovi na ovu temu.
Šta je osnovna stvar koja pomaže u potrazi za umetničkim delima?
Kada je rad ukraden, onda je važno držati na oku potencijalna mesta prodaje (online aukcijske kuće, Dark Net, ili osluškivati tračeve, koje policija širom sveta “pušta” sistemom plaćenih “doušnika”) jer su to tragovi koji najviše obećavaju. Najveći broj pronađenih radova je nađen upravo zbog ovakvih “tračeva” o tome šta je ukradeno, ko je ukrao i gde. Policija ima takve doušnike, i potrebna vam je čitava mreža njih da biste našli prave tragove. Ali, ova kampanja, “Missing Masterpieces” ne podrazumeva samo one radove koji su ukradeni. Umetnost može da nestane na najčudnije moguće načine. Važno je ne odustati. Pojavljuju se i radovi za koje su svi bili uvereni da su zauvek nestali. Mogu da se pojave u skladištima, arhivama, čak i na tavanima.
Iako ja učestvujem u istragama, imajte na umu da sam ja profesor, a ukradena dela pronalazi policija, nekada uz pomoć privatnih detektiva kao što su Arthur Brand i Charlie Hill. Ono što ja radim, i moja organizacija ARCA, tiče se odgovaranja na pitanja u ime istražitelja, koja mogu da dovedu do otkrića. Mi smo prostudirali stotine slučajeva tokom vekova i svih granica i kreirali kriminološko polje studija koje nije postojalo pre. Tako da, možemo da uočimo “trendove”, modus operandi nekog lopova, i da se bavimo onim delom istraživanja za koje policija nema vremena ili nije trenirana.
Da, veoma dramatično. Takav filmski scenario verovatno svi zamišljaju kada čuju “krađa umetničkog dela”. Kad smo već kod toga, koji film biste izdvojili kao najbolji o ukradenom/izgubljenom/lažiranom umetničkom delu?
Moj omiljeni film, koji me je takoreći inspirisao da zakoračim u ovaj svet je definitivno rimejk “Afera Tomasa Krauna”. Ali, uživam i da gledam “Okeanovih 12”, “Držite lopova”, “Doktor No”… to je svakako veoma popularna tema. Nedavno sam gledao i “The Painter and the Thief”, sjajan dokumentarac, a jedan od radova se pojavljuje u okviru “Missing Masterpieces” .