U svetu streaming servisa uskoro će se pojaviti novo ime: Disney+. I kako stoje stvari biće prilično ozbiljna konkurencija postojećim.
Dok se na glavnoj sceni vodi borba gde se tradicionalnija ekipa još uvek buni protiv sistema funkcionisanja streaming servisa, koji definitivno pišu nova pravila TV kulture, u tom stižu i nove vesti. Streaming ekipi se, u trci za gledanost i primat na filmskoj i TV sceni pridružuju Disney+ i Apple. Koliko god da verujemo da će investicije Applea i u ovom sektoru biti ozbiljne, Disney+ zapravo daleko više zabrinjava postojeće streamere, a nas dovodi u poziciju da ćemo verovatno vrlo uskoro morati da biramo kome to jest, čemu, dajemo mesečnu pretplatu.
Prva korisna informacija se baš toga i tiče. Bob Iger je zvanično objavio cenu mesečne i godišnje pretplate (godišnja $69.99, mesečna $6.99), i to nam već u samom startu govori da će biti gotovo duplo jeftiniji od Netflixa. Međutim, recimo da to nije toliko presudna stvar, koliko je zapravo ova vest treperavi šljašteći pokazatelj nove budućnosti koja nas čeka, u kojoj pod jedan: bioskopske premijere možda postanu daleka prošlosti i totalno retro iskustvo, i dva: preraspodela snaga je sve izvesnija, i Netflix će možda u nekom trenutku morati da preda svoju krunu nekom drugom.
No, da krenemo redom.
Jedno od ključnih demografskih istraživanja, pokazuju da mladi širom sveta sve manje posećuju bioskope. U Evropi je taj procenat još uvek viši nego u Americi ali je generalan pad primetan. Što sasvim sigurno ne znači da gledaju filmove manje, naprotiv, gledaju ih daleko više samo na telefonima, laptopovima, tabletima, televizorima, i to zahvaljujući usponu Netflix carstva. S toga, ukoliko filmska industrija, među njima svakako i Disney, želi da preživi u novom dobu pametnog svega, moraju biti jednako pametni da prilagode svoje delovanje, što su jako dobro shvatili i usvojili, i Disney+ je prvi korak ka novoj budućnost u kojoj će industrija kakvu poznajemo biti sve više izmenjena. Kao što je Ben Fritz, reporter za The Wall Street Journal i autor knjige „The Big Picture: The Fight for the Future of Movies“ (uzgred, preporuka sa sve one koji su na ovaj ili onaj način upleteni ili zainteresovani za filmsku industriju i njen razvoj) rekao: „Ulazimo u svet gde će bioskopske premijere biti pitanje izbora… a ozbiljna konkurencija u streamingu će staviti Disney pod pritisak da predstavi svoj najbolji sadržaj.“
A to je drugo i zapravo ključno pitanje- sadržaj. Najveća prednost koju Disney+ ima nad svojim rivalima, kako onim koji su jednako na početku, kao Apple, tako i streaming service veteranima Netflix, HBO, Amazon, Hulu, su zapravo njihove arhive. Kompanije kao Netflix su dosta dugo imale koristi od predstavljanja Disney naslova kao deo svojih streaming biblioteka, ali sa ovim promenama Disney će od svih zastupnika povući svoj originalni sadržaj pa će ta mesta ostati upražnjena, a svi će morati da se gotovo u potpunosti oslone na sopstveni originalni sadržaj. Ukratko, svakom svoje.
To Disneyju i neće pasti toliko teško, jer iako jeste na početku ovog oblika poslovanja, nije na početku sopstvene istorije, i Disney+ će već od samog lansiranja koje je najavljeno za 12. novembar biti u visokom startu. Mislim da još uvek kada pomislimo na Disney, prvo nam padne na pamet dvorac sa početka i crtani filmovi, ali treba se podsetiti da pored toga što kompanija ima svoj filmski studio Walt Disney Studios (sa preko 500 filmova), koji uključuje Walt Disney Pictures, Walt Disney Animation Studios, drži i Pixar, Marvel Studios, Lucasfilm, a od nedavno, potpisivanjem višemilionskog ugovora i 20th Century Fox, Fox Searchlight Pictures, Blue Sky Studios, plus 30% Hulua. Upravljanje 20th Century Fox film studiom, uključujući Fox Searchlight (koji su producirali Oskarom nagrađene filmove „Slumdog Millionaire“, „Birdman“, „12 Years a Slave“, i „The Shape of Water“), je verovatno najbolji mogući potez koji su mogli da naprave u ovom trenutku. Na sve ovo, imaju i X-Men franšizu, FX i National Geographic kablovske kanale, nekoliko sportskih mreža, i televizijsku produkciju. Ukratko, na ovaj ili onaj način, Disney konglomerat drži 40% američke filmske i televizijske industrije. Ka-boom.
Na sve postojeće što imaju poskladišteno u svojoj vitruelnoj videoteci, treba dodati i nove projekte od kojih su neku od značajnijih koje najavljuju za novembarski početak: serija „The Mandalorian„, sci-fi western smešten u Star Wars svetu, dokumentarne serije koje će voditi Jeff Goldblum, zatim filmovi, rimejk „Lady and the Tramp“, božićna komedija sa Annom Kendrick, „Noelle“ i mnogo toga drugog.
Svakako, činjenica je da uprkos svemu, status Netflixa i Amazona na streaming tronu neće biti ozbiljnije uzdrman i pomeren još neko, i to verovatno duže, vreme. Postoji velika mogućnost da će se oni koji su u mogućnosti, pretplaćivati na dva ili više servisa, kao i to da će Disney+ targetirati i privući nešto drugačiju možda i sasvim novu ekipu, i da odliv koji se desi, postojećim streaming servisima neće biti apokaliptičan. Uostalom, brojke kažu tako. Netflix trenutno ima 139 miliona pretplatnika, Amazon više od 100, gde je dosta mesta praznih pa se na trećem mestu pojavljuje Hulu sa 25 miliona. Sama ta razlika između njih je prilična i teško nadoknadiva, ali ne smemo zaboraviti da je Disney baš pre neki dan preuzeo celu kontrolu nad Hulu, tako iako se kasno uključio u trku, njegova juniorska pozicija u „online only“ medijima je iz više razloga već seniorska. Bilo kako bilo, nas što se tiče, sigurno možemo da očekujemo dosta novogo sadržaja. Da li i u kojoj meri će on biti kvalitetniji moguće je pitanje, budući da bazirani samo na sopstvenim kapacitetima, i jedni i drugi i treći i svi ostali će verovatno prilično intenzivno i agresivno izbacivati naslov za naslovom. Šta će od toga biti genijalno, ko će nas razočarati a ko iznenaditi, ostaje nam da vidimo. Let the games begin!