Ehh, Sundance. Prvi festival u godini, od kog nekako sve počne. Bude tu i podosta alternativnih stvari koje nikada ne stignu u bioskope, a ne možemo ni da ih nađemo posle pa su osuđeni da ostanu neodgledani, ali bude i mnogo naknadno poznatih filmova koji svoj festivalski život i nizanje nagrada započnu upravo ovde. “Honeyland” je recimo jedan od prošlogodišnjih favorita, koji je svoju premijeru imao na ovom festivalu i za tačno godinu dana se našao i u trci za Oskara. Tačno da nije baš svaki primer ovakav ali činjenica je da se na Sundanceu može videti mnogo toga za šta malo tvrđi i tradicionalniji festivali nemaju sluha. Sundance je takođe i festival koji je prvi poveo ostale u pravom smeru i postavio neka užasno važna pitanja kao recimo šta je sa režiserkama? I kako da se borimo za veću inkluzivnost? Iako očigledno nismo kolektivno daleko odmakli ipak se neke promene jesu desile, koliko toliko, pa se Kan “zakleo” da će muški i ženski autori biti jednako zastupljeni u 2020. godini, a Venecija se takođe bori sa prikazivanjem što više (što je još uvek malo) filmova autorki. U međuvremenu, Sundance nastavlja da bude daleko ispred svih kada je jednakost u pitanju, i ovogodišnja selekcija podrazumeva da su od 65 autora, 46% žene, 38% režiseri koji nisu američko-evropskog porekla, a 12% se izjašnjava kao LGBTQ+. Festival počinje 23. januara i traje do 2. februara, a izdvajamo vam favorite koje lično jedva čekamo da gledamo i kojima predviđamo dug festivalski vek.
“Kajillionaire”
Režija: Miranda July
Apsurdna, zabavna i dinamična priča o Old Dolio (Evan Rachel Wood) koju od malih nogu njeni roditelji, profi pljačkaši “treniraju” kako da bude majstor prevare. Tokom jedne od pljački upoznaje Melanie (Gina Rodriguez), devojku koja je oduševljena njihovim pljačkaškim šemama, a ekipa je poziva u najveću pljačku koju su ikada planirali, što u mnogome menja Dolijin svet. Ekscentrična, krimi drama sa sjajnom ekipom.
“The Glorias”
Režija: Julie Taymore
Film o ikoni feminizma, aktivistkinji i ko-osnivaču Ms. Magazine, Gloriji Steinem, urađen prema njenoj knjizi memoara “My Life on the Road”. Režiserka Julie Taymor (koja je široj javnosti možda i najpoznatija po filmu “Frida”) je za adekvatno prikazivanje Steineminog života posebnu pažnju poklonila pažljivom kastingu, i birala je različite glumice, za drugačije stadijume Glorijinog života i karijere, među kojima su i Oskarovke Alicia Vikander i Julianne Moore koje će oteloviti Glorijine godine od kada je radila u Indiji kao volonterka do prvih dana uobličavanja i pokretanja revolucionarnog ženskog pokreta. Aposlutni must watch za koji se nadamo da će biti i u bioskopima!
“The Last Thing He Wanted”
Režija: Dee Rees
Adaptacija istoimenog romana Joan Didion. Radnja je smeštena u 80-te godine prošlog veka a Anne Hathaway igra novinarku Elenu McMahon koja napušta svoj posao da bi se brinula o ocu (Willem Dafoe). Međutim, uz to nasleđuje i njegovu veoma visoku poziciju u trgovini oružjem u američkoj vladi, i sve što ide uz to, i to u jeku iranske krize. Ono što se od ovakvog početka razvija je uzbudljiva priča o špijunaži, političkim prevarama i intrigama a zvezdanoj ekipi pomenutih se pridružuje i Ben Affleck.
“The Father”
Režija: Florian Zeller
Debitanski Zellerov film, sa kojim je na scenariju sarađivao i Christopher Hampton (“Opasne veze”) i još jedna priča o odnosu oca i ćerke, samo sa znatno drugačijom atmosferom. Olivia Colman i Anthony Hopkins u dirljivoj priči o starenju, anksioznosti i ljubavi. Anthony Hopkins se bori sa svakim ko želi da mu pomogne, bilo da je to njegova ćerka ili medicinske sestre koje ona unajmljuje, a još više sa sobom i realnošću koja mu sve više izmiče. S druge strane, Olivia Colman se bori kako da izbalansira svakodnevne obaveze i preteranu posvećenost ocu koji sve više zapada u senilnosti, i ne uništi svoj odnos sa mužem. Mnogo, mnogo životnih pitanja pokreću maestralni Hopkins i Colman, i ispritiskaju prave dugmiće u nama, da očekujemo da ćemo preplakati ceo film, a i neki potencijalni Oskarčić za njih 2021.
“Shirley”
Režija: Josephine Decker
Psihološka drama bazirana na romanu Shirley, Susan Scarf Merrell, radnja filma se fokusira na par koji se useljava sa Shirley Jackson (američkom spisateljicom horor priča i trilera koju igra Elisabeth Moss) i njenim mužem Stanley Edgar Hymanom (Michael Stuhlbarg). Njih četvoro brzo razvijaju čudnu vezu i bliskost, i njihov odnos postaje inspiracija za Jacksoninu novu knjigu. Kritike za sada obećavaju ostvarenje koje je misteriozno, čudno napeto i atmosferično.
“Four Good Days”
Režija: Rodrigo Garcia
U principu, reći „Glenn Close u glavnoj ulozi“ je dovoljno da znate da želite da gledate ovaj film. Garciu zovu „mastermajndom empatije“ tako da kada on radi film na temu odnosa majke i ćerke (Mila Kunnis) koje pokušavaju da nađu zajednički jezik, to mora biti spektakularno. Molly se iznenada pojavulje u kući kod svoje majke Deb, koja je na prvi pogled hladna i odbija da je primi, a na drugi saznajemo da je Molly višegodišnja zavisnica od droge koja iza sebe ima istoriju propalih detoks programa i oporavaka. Ipak, Debina odlučnost da joj ovaj put ne pomogne malo po malo bledi jer u mladoj, slomljenoj ženi koju više skoro i da ne poznaje ne može da ne vidi ono što ona u suštini jeste – njeno dete. Drama, drama, najdrama.
“Minari”
Režija: Lee Isaac Chung
Film koji za sada upisuju kao „šarmantan i neočekivan pogled na Američki san“, a čiju produkciju između ostalih potpisuje i Brad Pitt. Priča je, kako trend nalaže, smeštena u 80-te, i prati sedmogodišnjeg korejskog dečaka Davida, čiji se čitav život dramatično menja kada njegov tata odlučuje da se presele u ruralni deo Arkanzasa.
“Possessor”
Režija: Brandon Cronenberg
Cronenberg, u jednom od ozbiljnijih pomeranja granica i naučne fantastike i horora, donosi film o kom se uveliko priča od sredine prošle godine. Groteskna misterija u kojoj je Tasya Vos agent koji koristi tehnologiju moždanog implanta da bi naselila tuđa tela i naterala ih da ubijaju u korist agencije za koju radi. Iako je jako talentovana i superuspešna u ovom poslu, Tasya se bori sa sećanjima na sve zločine koji nastavljaju da žive sa njom. Malo po malo gubi kontrolu i u jednoj od sledećih akcija njen identitet biva ozbiljno ugrožen. Napeto, ludo i ooozbiljna mentalna vožnja.