15 godina nakon premijere prvog Twilight filma, uticaj i nasleđe soundtracka ove franšize i dalje živi.
Jedan od primera tog nasleđa je i činjenica da pre Twilight Saga: New Moon filma većina milenijalaca su Tom Yorka znala u kontekstu Radioheada, ako i toliko. Bas njegove numere Hearing Damage iz drugog dela filma, zujao je u našem mozgu, dodavajaću sumornom pejzažu bilo kog predela u kom smo se tada našli (ne verujem da je iko tada bio na sunčanom Meditaranu) besmrtnu magiju sa filterom plave boje.
Malo je muzičkih kompilacija, a kamoli višestrukih u okviru iste franšize, koje dočaravaju kohezivan i oblikovni osećaj kao zvučni stajlinzi ove vampirske sage. Rađeni u vremenu kada su pametni telefoni krenuli da vladaju javnim prostorom i tržištem, ove numere poslužile su kao zlatna groznica alternativnih zvukova za njihovu upečatljivu ciljnu publiku, mlade milenijalse i zumere. Za ovo je zaslužna i muzička supervizorka filmske franšize Alexandra Patsavas, koja je poput proroka otvarila portal u svetu muzičkog kuriranja. Nasleđe i uticaj Twilightovog ambicioznog zvučnog pejzaža ostaje duboko ukorenjeno i 15 godina kasnije.
Pre nego što je kompanija Best Buy objavila da više neće skladištiti CD-ove, i pre nego što je Thom Yorke nazvao brzorastuću platformu za striming Sportify „poslednjim očajničkim prdežom umirućeg leša“, kupovina muzike praktično je garantovala njegovom kupcu otkrivanje ismpresivnog spiska novih artista. Dobro kuriran sountrack je bio najveća riznica otkrića. Album prvog dela filma se našao na prvom mestu Billbordove liste dve i po nedelje pre izlaska samog filma (Podsetićemo samo na genijalnu numeru Full Moon benda Black Ghosts). I nastavci nisu bili izuzetak, svi su se našli u prvih pet mesta pomenute liste. Google pretrage za svakog od 17 umetnika koji su predstavljeni u The Twilight Saga: Soundtrack se povećavao za 5000% u mesecima nakon izlaska filmova. Bendovi poput Muse-a uživali su u onome što je muzički i pozorišni kritičar Jed Gottlieb opisao kao „Twilight bump“ sa svojom novootkrivenom fan bazom tinejdžera.
Za generaciju čiji se odnos prema konzumiranju muzike brzo prebacio sa premotavanja kaseta olovkama na sinhronizaciju iTunes naloga – sve u periodu pred tinejdž perioda – takve kompilacije su nudile su uzbudljive nove zvuke, a franšiza The Twilight Saga je uživala u tom odnosu do poslednje kapi. Svakako, istorija pretrage na Youtube-u jednog srednjoškolca ili srednjoškolke je verovatno podjednako uključivala Annoying Orange pošto je to bio zamorni folk Iron & Wine video. I budimo realni: koja mlada osoba bar jednom nije pokušala da odsvira Bellinu uspavanku na sintu?
Iako su delovi Twilightovog soundtracka poput Paramoreove himne Decode i Museove zapamćene hitčine Supermassive Black Hole, te radijskih uspeha Bruno Marsa It Will Rain i Christina Perri’s A Thousand Years sveopšte prihvaćeni, ipak su nekomercijalni muzičari ti koji su najtrajnije nosili muzičku atmosferu franšize. Ove niche numeru su, između ostalih, spektralni fuzz-jam Endtapes grupe The Joy Formidable i tantrum I Didn’t Mean It benda The Belle Brigade (Breaking Dawn deo 1), ili goth numera iz Eclipsea Beck x Bat For Lashes kolaboracije Let’s Get Lost. Takvi dragulji su se održali tokom svih ovih godina i graciozno stare (čak bismo rekli i besmrtno) nakon vladavine indie popa sredinom 2000-ih. Čini se, ipak, da je The Twilight Saga: New Moon Soundtrack stekao najupornije kult sledebnike od svih delova.
Taj pomenuti soundtrack drugog dela najavio je i Bon Ivera kao zvezdu u usponu, četiri godine pre osvajanja prvog Grammy-ja. Njegov melanholični duet sa St. Vincent, Roslyn, savršen je za kišni dan. Možda najplodnija muzičarka od svih njih je Lykke Li sa skoro pa gospel numerom skoro jevanđelje Possibility – redak klavirski aranžman koji provlači glavnu junakinju Bellu Swan kroz disocijativne periode slomljenog srca. Ova numera je uvrstila Lykke Li na listu muzičara na koje treba da obratimo pažnju, iako su se kritičari u to vreme žalili da bi nešto tako dobro moglo biti protraćeno na nešto tako nisko kao što je vampirski ljubavni trougao, čiji su fanovi navikli na pop.
Nema sumnje da Twilight Saga trenutno doživljava renesansu, a na čelu njenog oživljavanja su oni incijalni Twihardsi (hardcore fanovi filmske franšize), koji su sada odrasli i spremni su da stvore novu bazu radoznalih fanpira. Rosylin i Full Moon numere su preplavile TikTok vlogerske naloge. Zanimljiva je i činjenica da je vinil soundtracka New Moona na eBay-ju danas 1.000 dolara po ploči. Possibility od Likke Ly je reizdata sa alternativnim editom – dodatno je usporena.
Dok se mnogi fanovi vraćaju Twilight franšizi, ne gledajući rozim naočarima, već nijansiranim sočivima camp humor i kritičnije razumevajući dinamiku zdravih odnosa, poklanjamo se pred stvarima koje je filmska ekipa uradila i više nego sjajno: intenzivna osećanja, ćudljivost i upoznavanje kasnim osnovaca i srednjoškolaca sa Radioheadom. Vraćanje u magloviti i kišni vašingtonski gradić Forks kroz soundtrack, milenijalsi ne samo da nostalgijski slušaju isti, već daju sebi prostora za osvrtanje na nešto što volimo i da gradimo (online) zajednicu.