Od trenutka kada se TikTok pojavio (u zvaničnoj, stabilnoj verziji ne kao beta izdanje) i kada smo bili zbunjeni ko, šta, kako, odakle i zašto pa do danas, prošlo je svega godinu dana. Godinu dana u kojima smo shvatili da je ovo čudno mesto platforma koja je u potpunosti operisana od svih pravila koje ostale platforme nekako podrazumevaju. Na ovom mestu nema ništa od Instagram estetike, niti fejkovanja života i savršenih trenutaka, nema tviteraškog pametovanja, niti Facebook tipa umrežavanja. Shvatili smo da je ovo mesto na kome mogu da se doznaju neke začudne, ali i mudre i kreativne stvari, kao i da je mesto beskrajnih nizova gluposti, ili opasnih poduhvata, ali ultimativno i pre svega mesto vrhunske zabave u kojima će posle nekoliko postova i pitanja samom sebi: “jel ovo realno?” ili iskrenih oduševljenja nečijom kreativnošću, svet izgledati malo zanimljivije i lepše. Ako zanemarimo sve sulude izazove i opasne ispade, razume se.
Sva je prilika da upravo to i jeste razlog iz kog je TikTok od relativno neshvatljive i zbunjujuće platforme, tokom 2020. postao platforma koja je aposlutno zavladala savremenom kulturom. Prošle godine smo bili na mrežama više nego ikada. Isprobavali smo nove opcije na Zoomu, menjali pozadine, pravili “žurke” na Housepartyju i igrali kvizove, instalirali Clubhouse, uključivali se na lajv koncerte svih mogućih i nemogućih imena, retwittovali i sharovali neprestano. Mnogi su proglasili smrt Instagrama kada je Zuckerberg dugme za notifikacije zamenio shopping cartom. Twitter su takođe nekoliko puta proglašavali mrtvim ali se uvek vraćao u punoj snazi. Međutim, dok bi se tako nešto očekivalo pre od tviteraške zajednice, ove godine su TikTokeri bili ti koji su jedan Trumpov event lažnim rezervacijama pretvorili u totalni fijasko, i to je bio trenutak kada je ova platfroma od mesta za zabavu prerasla i u mesto koje shvata svoju važnost i ulogu i može ozbiljnije da utiče na promene u društvu.
Jednom rečju, od neshvatljive internet lokacije početkom 2020. do početka 2021. TikTok je prošao razne faze, i od svih aplikacija uspostavio se kao sasvim jasan pobednik 2020. godine na svim planovima.
Odatle nam je čak došla i nezvanična „pesma leta“ ma kako bizarna ona bila, i kao sasvim logično nameće se pitanje kako je do toga došlo da se za tako kratko vreme nova aplikacija profiliše kao ultimativno važna?
Za početak, dogodilo se ono što se zove “biti u pravom trenutku na pravom mestu”. U skladu sa time kakvu smo godinu imali iza sebe, koliko je sve bilo pomereno i drugačije, a naše svakodnevice dramatično izmenjene, ništa od regularnih kanala nije ispunjavalo našu potrebu za zabavom, smehom, nerazmišljanjem o komplikovanoj svakodnevici, gde je jedino TikTok ponudio čist prostor za delovanje. Prostor, izduvni ventil za korisnike da se izraze, bilo zabavno i kreativno bilo kritički, a svi ostali su oduševljeno prihvatili da gledaju nešto drugo umesto savršeno ispečenih hlebova na Instagramu, ili printskrinova Zoom sastanaka, ili uplitanja u političke rasprave na Twitteru. TikTok je svojim sadržajem, i nekada i neverovatnim trudom koji je u taj sadržaj uložen, postao mesto na koje smo svi rado bežali, i zona komfora koja od nas ne zahteva ništa.
S druge strane, dogodio se još jedan značajan obrt. Sa platformom kao što je ova, mladima prvenstveno, ali i svima koji koriste TikTok, je mnogo jednostavnije da pronađu svoju online nišu, što je otvorilo velike mogućnost za različite perspektive, realnosti, talente, veštine, koje su sada demokratskije prisutni i TikTok je jedina platforma koja ne podrazumeva da budeš genijalan u nečemu da bi bio zaista prisutan i vidljiv.
Baš tu, u tom prostoru, koji na neki čudan način ne pripada nikome pojavila se čitava nova generacija kreativaca.
Onih koji su dobri u onome što rade i to plasiraju. Koji možda nisu glumci po vokaciji ali su beskrajno talentovani i to prikazuju svima koji ih prate. Koji smišljaju i izvode koreografije koje bi postidele i vrsne koreografe, ili koji imaju toliko autentičnog humora i kreativnosti da su uspostavili čitavu novu komičarsku zajednicu čiji su nam klipovi postali omiljeni karantinski beg. Ukratko, ono čemu svedočimo je uspon nove generacije kreativaca, zbog kojih TikTok postao sasvim specifično slobodno mesto, u kom je važno biti talentovan i imati svoju priču i karakter, što iz dana u dan privlači nove aktivne članove i pratioce.
Mnoštvo internet prisustva koja umesto savršeno ispoliranih veština, izgleda, i znanja, prioritizuju običnost, improvizaciju, behind-the-scene stil i DIY pristup, što nam je nekako svima blisko.
I zato, kada je Vin Diesel pozvao Noahu Becka iz Sway Housea, da dođe u Dominkansku republiku i odigra svoj TikTok ples za njegovu pop pesmu (da, Vin Diesel je izbacio nekoliko singlova verovali ili ne) to nije bilo zbog toga zato što je Noah Beck najbolji plesač sa recimo Julliard akademije. Njegov talenat je samo što je harizmatičan i prirodan pred kamerama. Kada je Mark Waters (režiser “Mean Girls”) doveo Addison Rae da glumi rame uz rame sa Rachel Leigh Cook za reboot “She’s All That” koji će sada biti “He’s All That” to sigurno nije zbog toga zato što je školovana glumica, jer nije, već zato što je svojom prirodnošću i duhovitim klipovima, privukla 74 miliona pratilaca što će samom filmu u startu doneti ogromnu publiku.
Rečju, TikTok je tokom 2020. godne otvorio čitavo jedno polje u kom nikakve standardne definicije ne znače ništa. Oaza u kojoj svako može barem da proba da bude ono što želi i pokaže šta misli da ume. Otvorio je prostor za jednostavnost, maštanje i slobodu koji nam i inače nedostaju, a prošle godine posebno.