Ljubitelji umetnosti, najpre književnosti, stripa i filma, imaju svest o tome koliko su mačke, kao simboli ali kao i sami likovi, važni za sve ove grane ponaosob. Još kao mali, sa mačkom su se kao likom susreli oni koji su gledali crtani Tom i Jerry. Nakon toga usledila je i popularna bajka, kasnije isto ekranizovana, Mačak u čizmama, nakon toga tu je strip Garfield, kasnije pretočen i u crtani i u igrani film. U samom uvodu već smo istakli tri mačke koje su ostavile velikog uticaja na popularnu kulturu, a mačka kao lik, kao simbol, ima mnogo dublje korene koji verujemo da mogu stati u čitavu jednu naučnu disertaciju. Ukoliko nas pitate, mačke to zaslužuju.
Ono što je značajno jeste simbolika likova. Svaka od ovih mačaka predstavlja jedan vid slobode, slobode u življenju, izražavanju mišljenja i stavova. Svaka od njih ima jake karakteristike. Mi smo se osvrnuli na nekoliko najpopularnijih mačaka u različitim, novijim i starijim književnim i filmskim delima. Cilj je jedan, podići svest o tome koliko je karakterizacija mačaka u delima uvek specifična i jaka.
Mačke su poznate po svojoj nezavisnosti i sposobnosti da žive slobodno. U umetnosti, ova karakteristika mačaka može simbolizovati želju za ličnom slobodom ili otpor prema konvencionalnim normama. Isto potvrđuju i dela koja smo izdvojili, ali i mnoga druga.
SIMBOLIKA MAČKE PO DELIMA.
Mačak u čizmama (Charles Perrault)
Ovaj lik je dobro poznat po svojoj lukavosti i avanturama. Koristeći svoju snalažljivost, pomaže svom gospodaru da postane princ. Mačak ga, kao i u prethodnom primeru, prati u stopu. Dinamični dijalozi između princa i mačka puni su životne mudrosti. Mačak u čizmama je možda lik koji predstavlja mačku kao divlju životinju spremnu da se pripitomi uz gospodara, ali samo dok ima slobodu da zadrži svoje karakterne osobine i ono o čemu govorimo – slobodu.
Mačak iz knjige Alisa u zemlji čudesa (Lewis Carroll)
Ova mačka je recimo ona koja prva pada na pamet kada se pomene simbol nepredvidljivosti i filozofske mudrosti. Svojim sposobnostima da nestane i pojavi se niotkuda, vodi Alisu kroz zemlju čudesa, postavljajući važna pitanja o identitetu i stvarnosti. Ona je pomalo lucidna, ne deluje uvek kao prijateljski nastrojena, ali je iznad svega tu da u devojčici pokrene velika filozofska pitanja.
Garfield (Jim Davis)
Ovaj debeli, lenji mačak je omiljeni lik iz stripa i animiranih filmova. Poznat po svojoj ljubavi prema hrani i sarkastičnom smislu za humor, Garfield je postao ikona modernog stripa. Garfield je definitivno lik koji zna da kombinuje sarkazam, duhovnost, autentičnost, opuštenost, duhovitost, ironiju… Takođe vezan za svog vlasnika, ali na potpuno drugačijem nivou, Onom u kom ga uči šta znači individualnost.
Majstor i Margarita (Mikhail Bulgakov)
„Mačka“ u romanu „Majstor i Margarita“ Mihaila Bulgakova ima ključnu ulogu kao pratilac i savetnik magičnog lika zvanog Majstor. Bulgakovova mačka je neobična zbog svoje sposobnosti da govori i da učestvuje u događajima na suptilan način.
U romanu, Mačka je inteligentna i cinična, često izražava kritičke komentare o ljudskom ponašanju i društvenim normama. Ona nije obična mačka, već manifestacija natprirodnih sila koje se nalaze iza kulisa ljudskog sveta. Kroz svoje dijaloge s Majstorom, Mačka deluje kao njegov vodič kroz misteriozne i često opasne okolnosti koje okružuju njihov život.
Pluto (Edgar Allan Poe)
Pluto je mačka koja se pojavljuje u priči „Crna mačka“ (The Black Cat) Edgara Allana Poea, jednoj od njegovih najpoznatijih priča. Priča prati naratora koji, pod uticajem alkohola i duhovnog propadanja, postaje nasilan prema svojoj supruzi i kućnim ljubimcima. Centralni lik priče, Pluto, je crni mačak kojeg je narator nekad jako voleo.
Pluto zauzima simboličku ulogu u priči. On predstavlja nevinost i dobru volju pre nego što se njegov vlasnik počne mijenjati pod uticajem alkohola. Nakon što narator postaje agresivan, on zlostavlja Plutoa i na kraju mu iskopa oko. U ovom slučaju, posve potpuno drugačije od prethodnih mačaka, Pluto predstavlja početak moralnog propadanja i gubitka svake empatije.
Pluto takođe može da se tumači i kao simbol tamnih strana ljudske psihe.
Cat (Breakfast at Tiffany’s, Truman Capote)
U filmu, mačka se naziva Cat ili Holly Golightly’s Cat. Ime „Cat“ jednostavno naglašava njenu prisutnost kao stalnog pratitelja Holly Golightly (Audrey Hepburn). Mačka je u ovom filmu više od kućnog ljubimca za Holly. Naime, ona predstavlja njenu jedinu vezu s nečim stabilnim i bliskim, i u veoma je jakom kontrastu s njenim nestalnim i nekonvencionalnim načinom života. Briga o mački pokazuje njenu ranjivu i brižnu stranu. Mačka se pojavljuje u ključnim scenama, baš kao simbol jedinstvenosti, slobode i jačanja karaktera.
Mimi (Haruki Murakami)
Mačka Mimi je komleksan lik iz romana „Norveška šuma“ japanskog pisca Harukija Murakamija. U romanu, Mačka Mimi pripada jednom od glavnih likova, Watanabeu, koji je mladi student na putu odrastanja i suočavanja s gubitkom i svim borbama koje donosi život.
Mimi je prikazana kao tajanstvena i intuitivna mačka koja često deluje kao Watanabeov refleksivni saputnik. Njena prisutnost u romanu ima simboličko značenje, a označava trenutke introspekcije i intimnosti u Watanabeovom životu. Kroz njihovu vezu, Mačka Mimi nudi protagonisti emocionalnu stabilnost i utehu u trenucima krize i samootkrivanja.
Svi likovi koje smo nabrojali, najpoznatije mačke u književnosti i kinematografiji, duboko su vezane za svoje saputnike. Tu su da pruže mudrost, pokažu na istinu. Iako vezane za protagoniste, one postupaju slobodno. U načinu izražavanja, onome što samtraju da je ispravno. Ove mačke su refleksija unutrašnjih osećanja ljudi kojima su okružene. Predstavljaju upornost, neodustajanje, opčinjenost ciljevima i slobodi govora.
Foto: Pinterest