Peggy Guggenheim – najpoznatija kolekcionarka u istoriji umetnosti, nikad nije bila poznata samo po svojoj umetničkoj zbirci – kupovala je jedno umetničko delo na dan, ali sa istom strašću volela je i umetnike – iza sebe je ostavila priče o brojnim ljubavima, ali i ekscentričnom životnom stilu.
Rođena u Njujorku 26. avgusta 1898. godine, kao kćerka Benjamina Guggenheima i Florette Seligman, odrastala je okružena porodičnim bogatstvom koje su stvorili roditelji njenog oca – Jevreji švajcarskog i nemačkog porekla, krajem devetnaestog veka, baveći se rudarstvom i preradom metala, posebno srebra, bakra i olova, dok je njena majka poticala iz ugledne bankarske porodice. U aprilu 1912, Peggyin otac je stradao na Titaniku, tokom svog prvog putovanja iz Engleske u Sjedinjene Američke Države.
![Kultni parovi: Peggy Guggenheim i Max Ernst 1 peggy man ray](https://buro247.rs/wp-content/uploads/2024/05/peggy-man-ray-.jpg)
Nakon odrastanja u Njujorku, Peggy Guggenheim je poput mnogih Amerikanaca u to vreme putovala u Evropu. Prvi put je otišla 1921. godine, zahvaljujući tadašnjem suprugu (ocu njeno dvoje dece, Sindbada i Pegeena, koji je postao umetnik), gde se našla u samom srcu pariske boemske i američke izgnaničke društvene scene. Mnogi od njenih poznanika tog vremena, poput Constantina Brancusija, Djune Barnes i Marcela Duchampa, postali su njeni prijatelji za ceo život.
Kada je 1938. Peggy otvorila galeriju u Londonu, Guggenheim Jeune, u trideset devetoj godini započela je karijeru koja će značajno uticati na tok post-ratne umetnosti. Njen prijatelj Samuel Beket je nagovarao da se posveti savremenoj umetnosti jer je to „živo biće“, a Duchamp ju je upoznao sa umetnicima i naučio je, kako je rekla, „razliku između apstraktne i nadrealističke umetnosti.“ Prva izložba predstavljala je dela Jeana Cocteaua, a druga je bila prva samostalna izložba dela Kandinskog u Velikoj Britaniji, nakon čega su usledile samostalne izložbe.
![Kultni parovi: Peggy Guggenheim i Max Ernst 2 peggy 3](https://buro247.rs/wp-content/uploads/2024/05/peggy-3-.jpeg)
Prvo delo koje je Peggy Guggenheim kupila za svoju kolekciju bila je skulptura Jeana Arpa, Glava i ljuštura (oko 1933). 1939. Peggy je smislila „ideju otvaranja modernog muzeja u Londonu“, sa britanskim istoričarem umetnosti Herbertom Readom kao njegovim direktorom. Muzej je trebalo da bude formiran na istorijskim principima, a lista umetnika, sastavljena od strane Reada, a kasnije revidirana od strane Duchampa i Nelly van Doesburg, udovice holandskog umetnika Teoa van Doesburga, postala je osnova njene kolekcije.
Peggy nije bila kolekcionarka, nego muzej
Četrdsetih godina XX veka Peggy napušta projekat za muzej u Londonu i seli se u Pariz, gde je revnosno je kupovala dela za svoju kolekciju – rešena da „kupuje po jednu sliku dnevno.“ Dobavila je mnoga remek-dela tokom tih turbulentnih vremena, uključujući dela Georgesa Braquea, Salvadora Dalíja, Roberta Delaunaya, Pieta Mondriana i Francisa Picabie… Iznenadila je Fernanda Légera kada je kupila njegovu sliku Ljudi u gradu (1919) baš na dan kada je Hitler napao Norvešku. Nabavila je Brankusijevu pticu u prostoru (1932–40) dok su se Nemci približavali Parizu i tek tada odlučila da pobegne iz grada u južnu Francusku. U julu 1941. godine, Peggy beži iz okupiranog Pariza i vraća se u Njujork, zajedno sa decom i Maxom Ernstom, koji će nekoliko meseci kasnije postati njen drugi suprug.
Peggy Guggenheim i Max Ernst
![Kultni parovi: Peggy Guggenheim i Max Ernst 3 max ernst](https://buro247.rs/wp-content/uploads/2024/05/max-ernst-.jpeg)
Lista Peggynih ljubavnika navodno uključuje preko 1000 muškaraca. No njena prva biografija, objavljena 1946. pod naslovom „Iz ovog veka“, originalno je trebalo da nosi naziv „Pet muževa i neki drugi muškarci“. U njoj piše da je fantastična Peggy bila privučena njihovim intelektom i strašću koju su osećali prema umetnosti, a kada su je upitali zašto joj se dopao Ernst, nemački dadaista i nadrealista, odgovorila je:“Zato što je tako lep i zato što je tako poznat.“
I Ernst je imao podjednako bogat umetnički i ljubavni život. Rođen u Kelnu 1891. godine, prvobitno je studirao književnost i istoriju umetnosti u Bonu, počevši istovremeno da, sam, uči slikarstvo, izlažući slike na različitim umetničkim izložbama od 1912. godine. Nakon služenja u Prvom svetskom ratu, vraća se iz Kelna i pridružuje se dadaističkom pokretu. Od 1922. živi u Parizu, slikajući, crtajući i vajajući, okrećući se nadrealizmu. Dela Maxa Ernsta bila su izložena klevetama i osudi, ubrzo nakon što je Hitler preuzeo vlast u Nemačkoj – 1937. izložena su javnom podsmehu na izložbi pod nazivom Degenerisana umetnost. Napušta nadrealiste 1938. i povlač se iz javnog života – beži u Portugal preko Španije i konačno odlazi u SAD 1941, zahvaljujući Peggy, kojom se ženi nakon nekoliko meseci.
![Kultni parovi: Peggy Guggenheim i Max Ernst 4 peggy 5](https://buro247.rs/wp-content/uploads/2024/05/peggy-5.jpeg)
Drugi Peggyin brak, ovaj sa Maxom, nije bio dugačak, ali ni turbulentan kao neke njene veze. Trajao je samo pet godina, ali je bio ispunjen ljubavlju i poštovanjem. Za Ernsta, Guggenheim prezime značilo je stabilnost i napredak u karijeri, ali je Peggy navodno zaista bila zaljubljena u njega – što ju je dovelo do još jednog neuspešnog braka. Napustio ju je 1945. godine zbog slikarke Dorothee Tanning – sa kojom ga je upoznao niko drugi do Peggy.
Peggy je 1942. otvorila galeriju The Art of This Century na West 57th Street u Njujorku. Kako bi pomogao ženi da pronađe umetnice za njenu prvu izložbu u tom prostoru, Max Ernst je posetio stan Dorothee Tanning da pogleda njena umetnička dela – i ostalo je … jedna od njegovih pet velikih ljubavnih priča.
Fotografije: Pinterest