Pretraga

Pun mi je mesec: Mirta, Una i Megi protiv menstrualne stigme

Pun mi je mesec: Mirta, Una i Megi protiv menstrualne stigme

Tekst: Iva Parađanin

Foto: Vladimir Miladinović

Mirta Stojković je kostimografkinja, a njena drugarica Una Stupar Jokić strateška dizajnerka. Jednom mesečno one prolaze kroz iskustvo koje ih je spojilo na zajedničkoj misiji: da olakšaju ženama dane tokom menstruacije. Dizajnerka Madlena Dašić im se pridružila u misiji i nastao je Pom Pom - prvi domaći brend organskih uložaka i tampona na ovim prostorima. Osim samog proizvoda, ove devojke su na misiji skidanja stigme sa biološkog procesa kroz koji prolazi skoro svaka žena i koji čini sastavni deo njenog reproduktivnog zdravlja. 

Pun mi je mesec: Mirta, Una i Megi protiv menstrualne stigme (фото 1)
Pun mi je mesec: Mirta, Una i Megi protiv menstrualne stigme (фото 2)
Pun mi je mesec: Mirta, Una i Megi protiv menstrualne stigme (фото 3)

Kako je nastala ideja za POM POM?

Ideja se jako dugo kuhala u glavi. Trebalo je vremena i da se izgovori na glas a kamoli da se krene u realizaciju, pa od realizacije da postane gotov proizvod.

Ideja je nastala na jednom putovanju gdje nam je u prodavnici zapravo ponuđen izbor. Biraj, hoćeš li plastiku ili pamuk. Na tebi je, ali imaš izbor šta ćeš staviti na svoje tijelo. Kao da smo tek tada shvatile da toga ovdje nema, a iz vlastite potrebe za istim, obje smo žene u reproduktivnoj dobi i konzumenti uložaka i tampona. Moram priznati da nam je pažnju privuklo i pakovanje uloška koje nam je zapravo bilo nepoznato, nepoznato u smislu, nismo navikle da nam proizvod za žene pakujete onako kako bi žene zaista i voljele da izgleda. Ovdje u priču ulazi Megi, naša dizajnerica, Madlena Dašić, koja je neizostavan dio Pom Pom dvojca. Žena nas je jednostavno shvatila. Što moram priznati nije lako, Pom Pom čine dvije žene. Una i Mirta. Dijametralno suprotne. Možete onda da zamislite naše upute dizajnerki. Megi nas je tu posložila i dala nam vizualni identitet. Slavoljub je pristao na par dana da postane žena i da nam smisli taj najgenijalniji copy "Pun Mi Je Mesec". Iza nas stoje i naši muževi, koji od prvog dana su prepoznali našu ideju i pomogli nam u realizaciji. Iza nas stoji i cijela vojska prijatelja. Nevjerovatna je podrška koju smo dobili od prijatelja, hvala im na svakom koraku koji su napravili za nas i sa nama.

Pun mi je mesec: Mirta, Una i Megi protiv menstrualne stigme (фото 4)
Pun mi je mesec: Mirta, Una i Megi protiv menstrualne stigme (фото 5)

Da li je nastanku proizvoda prethodilo neko istraživanje?

Jako smo temeljno pristupile svemu, ovo nije mali projekat. A s obzirom da nam je proizvodnja higijenskih proizvoda za žene u tom trenutka bila ipak jedna velika nepoznanica, istražile smo i šta treba i šta ne treba. U Srbiji ima oko 1.6 miliona žena koje su u reproduktivnoj dobi i koriste higijenske proizvode, najčešće uloške ili tampone, a na policama imamo samo plastiku i plastične vrećice na kojima su cvjetovi pamuka ili kamilice. Ako i do tada nismo bile sigurne da li ćemo zaista ući u takav projekat, nakon tog istraživanja više nije bilo sumnje. Obje imamo kćerke, 2020. je godina i taj revolt je bio push. Isprobale smo sve dostupne uloške koji postoje u Europi (nažalost, u Srbiji nitko nije mogao izvesti to što smo htjele postići) i odlučile se za proizvod sa kojim smo obje bile sto posto zadovoljne. Naišle smo na tvornicu sa stogodišnjim iskustvom u proizvodnji higijenskih proizvoda, nekako smo odmah prepoznali jedni druge i suradnja je počela.

Pun mi je mesec: Mirta, Una i Megi protiv menstrualne stigme (фото 6)
Pun mi je mesec: Mirta, Una i Megi protiv menstrualne stigme (фото 7)

na vašim nalozima otvoreno pričate o menstruaciji. Koliko je menstrualna stigma prisutna danas? Kako je možemo srušiti?

Menstrualna stigma je prisutna kao i mnoge stigme vezane za žene kod nas. No, moram priznati da novije generacije (naše kćerke) ipak nekako, usudile bi se čak reći, organski, skidaju stigmu sa te najprirodnije stvari na svijetu. Imaju drugačiji stav prema menstruaciji, ne srame je se, one su puno otvorenije od nas. Mi smo učene da se to skriva, da ne bodemo oči sa time, znamo svi da je imaš, ali ne priča se o tome. A ima li šta normalnije od menstruacije? Pobogu kad je nema, (a nije trudnoća ili menopauza u pitanju) to je znak za uzbunu. Stigma se skida sa edukacijom i predstavljanjem stvari onakvima kave jesu, bitno je i dati dobar primjer, pričati otvoreno sa svojim partnerom, prijateljicama, djecom. Zdrava žena u reproduktivoj dobi ima menstruaciju.

Pun mi je mesec: Mirta, Una i Megi protiv menstrualne stigme (фото 8)

Koliko same reklame za higijenske menstrualne proizvode mogu uticati na menjanje svesti i odnosu prema telu?

Odatle je i krenuo naš copy: "Pun mi je mesec".

Pun nam je mesec zena koje bezbrižno trče kroz polje lavande.

Pun nam je mesec bezveznih pakovanja.

Pun nam je mesec reklama u kojima je krv na ulošcima plava. Žene jesu mitska bića i boginje, ali vjerujte nam, naša krv je crvena!

Pun mi je mesec: Mirta, Una i Megi protiv menstrualne stigme (фото 9)

Koliko je važno i na koji način razgovarati da devojčicama o menstruaciji?

Jako je važno, tako im skidamo nelagodu i pripremamo ih za taj osjetljivi dio života, dolazak prve menstruacije kod djevojčica je velika stvar. Doslovno je to trenutak kada se promjeni život. Igrica se okreće. Od djevojčice postaju djevojke. Treba ih saslušati, pripremiti ih za novo poglavlje u životu. Ali treba i djevojčicama i dječacima jer samo tako cemo zaista ukloniti stigmu. Pričati o svemu otvoreno. Jedan od naših slogana je i POMisli uvek POMaže, treba ih učiti da misle na sebe i o sebi kroz svaki segment zivota.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor