Vikend film klub: 3 umetničke slike u 3 filmska kadra

autor Isidora Mitri
1 18

Lepo je Picasso rekao: „Loši umetnici kopiraju. Dobri umetnici kradu.“ Njegove reči, ove kao i neke druge, mnogi (i dalje) ne razumeju. I tumačenja su, zaista, raznolika i mnogobrojna. Vizuelna umetnost, bilo unutar istog ili kroz različite medijume, često je mnogo uže povezane nego što bi se to isprva činilo. Kroz istoriju, stvaraoci su neretko pronalazili inspiraciju upravo u kompozicijama onih koji su stvarali pre njih.

Smeštanjem u novi kontekst, onaj vremenski ili društveni, a svakako i narativni, referenca postaje simbol za sebe – kompozicija dobija novo značenje. Na taj način, „stare“, pređašnje umetnine dobijaju novi život, pronalaze novu publiku. Istovremeno, savremeni stvaraoci potvrđuju ono što se implicitno naslućuje – a trebalo bi eksplicitno da bude jasno: nijedno delo ne nastaje i opstaje u vakuumu.

Kada reditelj ili direktor fotografije svesno odabere određenu referencu na, najčešće, likovno delo, ova je odluka vrlo direktan simbol – poruka koja nešto kazuje; zašto ova, a ne ona slika je filmski putokaz koji treba tumačiti kao i sve druge, upletene u preostale kadrove.

Shutter Island (2010) /// The Kiss (1907)

shutter island, klimt
Foto: IMDb
shutter island, klimt
The Kiss (1907), Gustav Klimt

Motiv ljubav i njene različite manifestacije često su zauzimali centralno mesto u radovima austrijskog slikara Gustava Klimta. Kroz svoj opus, neretko je istraživao isprepletene veze ljubavi i smrti, a prikazi ljubavnika često su nosili dvosmislena značenja. Čuveni Poljubac uzima se kao predstava romantičnog blaženstva, no pažljivim detaljima Klimt je ostavio prostora i za drugačija tumačenja. Kadar iz filma Shutter Island u tom je smislu potencijalna referenca upravo na tamnu stranu pasionirane ljubavi – a koja se može naslutiti i u delu Austrijanca.

The Truman Show (1998) / René Magritte

profimedia 0700269755
Foto: IMDb

Za nadrealiste kakav je bio René Magritte, motivi neba i oblaka predstavljali su okosnicu mnogih radova. Na radovima belgijskog slikara ovaj se onirični element pojavljuje kao podsetnik snovidne realnosti, te aludira na nadrealne, paradoksalne – čak, apsurdne – prirode sveta. Film The Truman Show neretko se čini isečkom upravo te Magritteove stvarnosti, te ne čudi da su se reditelj Peter Weir i direktor fotografije Peter Biziou opredelili da vizuelnu inspiraciju za kadrove potraže upravo u opusu ovog umetnika.

Melancholia (2011) /// Ophelia (1852)

profimedia 0342315943
Foto: IMDb
profimedia 0147879410
Ophelia (1852), John Everett Millais

Her clothes spread wide,
And mermaid-like a while they bore her up…
But long it could not be
Till that her garments, heavy with their drink
Pulled the poor wretch from her melodious lay
To muddy death.

 opis Ofelije, Hamlet (c. 1599), V. Šekspir

Ofelija je jedan od tragičnih Šekspirovih likova, a njena je sudbina (kao i mnogih drugih junaka čuvenog engleskog dramaturga) bila referentno uporište mnogim stvaraocima – kako književnim, tako i vizuelnim. John Everett Millais oslikao je 1852. ono što će postati najčešća ikonička asocijacija na lik iz drame Hamlet. Ova je predstava vek i po kasnije poslužila reditelju Lars von Trieru da ponudi jednu od najupečatljivijih i najprodornijih filmskih reprezentacija otuđenosti i depresije.

Fotografije: Wikicommons, WikiArt.org