BURO. vodič kroz vegansku kozmetiku

autor BURO.
veganska kozmetika square 1

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/05/veganska-kozmetika-cover.gif

Zbog čega treba da vam je stalo

“Da li vegani smeju da sede na kožnom kauču?”

Verovali ili ne, ovo je jedno od Quora pitanja koja vam Google nudi u svom pretraživaču. Za vegane i sve varijacije na temu vegetarijanaca postavljaju se mnoga apsurdna pitanja i važe mnoge isto toliko apsurdne zablude. Najjednostavnije rečeno: vegani su ljudi koji ne koriste (i samim tim i ne jedu) ništa što je životinjskog porekla. U konkretnom slučaju kauča, vegan neće kupiti kožni kauč zato što ne želi da svojim postupcima generiše potražnju za proizvodima koji sadrže sirovine životinjskog porekla ali će, ako ga imate u svojoj (neveganskoj) kući, sesti na njega. 

Nevezano za to da li ih smatrate osobama koje brinu o svom zdravlju i životinjama ili jednostavno ljudima koji se komplikovano hrane, vegani su u trendu. Prošla godina je definitivno protekla u njihovom znaku i ankete pokazuju da se u svetu čitava četvrtina generacije milenijalsa identifikuju kao vegani ili vegatarijanci, a veganska industrija hrane zabeležila je prošle godine porast od 20%. Ovaj talas se, posle hrane, prvo proširio na kozmetiku. Zato se već izvesno vreme na listama etiketa visoko kotiraju one sa rečima “vegan” i “cruelty free” ali mnogi ljudi ne znaju šta zapravo “veganska kozmetika” znači.

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/05/159040289395338.jpg

Šta podrazumeva veganska kozmetika

Ovde stižemo na teritoriju zbunjujućeg žargona, a kako bismo je razrešili potrebno je vratiti se na osnovni princip veganstva: nije dozvoljeno ništa što je životinjskog porekla. Ovo znači da vegani ne bi trebalo da koriste mnoge sastojke čija je upotreba veoma rasprostranjena u kozmetici (za detaljniju listu, nastavite sa čitanjem).

Pored toga, postoji zabuna da je veganski isto što i “cruelty free”. Prosto rečeno, prva reč znači da proizvod ne sadrži sastojke životinjskog porekla, a druga nešto sasvim drugo: da proizvod nije testiran na životinjama. Iako se proizvođači trude da ispune oba uslova zajedno, sasvim je moguće da proizvod bude veganski ali i da je testiran na životinjama. Kada smo kod “cruelty free” etikete, ona podrazumeva da sam gotov proizvod nije testiran na životinjama ali ne podrazumeva isto i za pojedinačne sastojke. Inicijativa Leaping Bunny Program je trenutno jedina sertifikacija koja garantuje da neki proizvod ali ni njegovi pojedinačni sastojci nisu testirani na životinjama u bilo kojoj fazi proizvodnje i razvoja.

Dakle, dok je izabrati vegansku hranu relativno lako, kada se radi o kozmetici to je druga priča.

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/05/1590402894156669.jpg

Veganski i neveganski sastojci

Najčešći sastojci životinjskog porekla koji se koriste u kozmetici su: med, pčelinji vosak, lanolin (prirodna mast iz vune ovaca koja se dobija sa ošišane vune), skvalen (iz jetre ajkule), pigment karmin (samleveni oklop košenil buba), želatin (iz kosti, tetiva i ligamenata krava i svinja), alantoin (iz mokraćne kiseline krava), ambergirs (žučni sekret kita ulješure) i placenta sisara. Svi ovi sastojci su dobri za kožu, nemaju štetna dejstva i koriste se vekovima u kozmetičke svrhe ali ne postoje definitivni naučni dokazi da su boji od svojih biljnih alternativa koje su sve prisutnije na tržištu i koje se u poslednje vreme ubrzano razvijaju zahvaljujući napretku tehnologije (i povećanoj potražnji).

Iako je istina da je sinonim za veganski kozmetiku kozmetika biljnog porekla, ovo takođe lako vodi u zablude pošto automatski asocira na zdravlje, a to vrlo često nije istina. Podsetićemo vas da čips od krompira i Oreos zadovoljavaju uslove veganske hrane – ali ih to apsolutno ne čini zdravim i iste kriterijume treba da primenjujemo na svim poljima. U veganskoj kozmetici se, isto kao i u prehrambenoj industriji, koriste sintetički dobijene sirovine.

Isto tako, činjenica da je sastojak biljnog porekla ne znači da je etički proizveden ili da je dobar za planetu, a ne treba vam bolji primer od glicerina biljnog porekla iz palminog ulja.

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/05/1590402893263081.jpg

Efekti potražnje za veganskom kozmetikom

Zahvaljujući zahtevima potrošača, sve više kompanija počinje da menja modele poslovanja. Iako ovo ne znači da preko noći – ili uopšte – postaju zaista veganske, menja se način na koji se sprovode kliničke studije i testiranje koje se kreće u humanijem pravcu. Mnoge kompanije koje nisu u potpunosti veganske, sada imaju proizvode ili linije koje to jesu. Upravo ovo je jedna od najboljih posledica pokreta koji se bore za čistiju kozmetiku u svakom smislu: ovo nije prolazni trend, već globalna tendencija koju potpuno podržavamo.