Kozmetika ili farmacija: zbog čega treba da znate šta su cosmeceuticals

autor Manda Javorina
cosmeceutical square 1

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/10/cosmeceutical_cover.jpg

A i da ih koristite

Jednostavno rečeno, pošto jednostavnog prevoda nema, cosmeceuticals su spoj kozmetike i farmacije. U tu grupu spadaju serumi sa retinolom ili vitaminom C, kreme sa peptidima i ruževi obogaćeni antioksidansima, jednom rečju, sva kozmetika sa ozbiljnim aktivnim sastojcima.

 

Istina jeste da ih američki FDA ne prepoznaje kao zasebnu kategoriju proizvoda pošto njihova klasifikacija obuhvata samo tri, a to su lekovi, kozmetika i sapuni, pa se svi proizvodi jednostavno svrstavaju ili u lekove ili u kozmetiku. Uprkos tome, kozmetička industrija obožava ovaj termin, kao i kupci, kao i činjenicu da u svojim neseserima i policama u kupatilu ređaju kreme rezervisane za profesionalnu upotrebu.

 

Po čemu se cosmeceuticals konkretno razlikuju od obične kozmetike?

 

Glavna razlika između ovih i „običnih“ preparata su koncentracija i broj aktivnih sastojaka koje sadrže. Cosmeceuticals ih, po svojoj definiciji, sadrže u većem broju i većoj količini kao i obliku u kom koža može bolje da ih iskoristi. Iz tih razloga, rezultati koje donose cosmeceuticals su vidljiviji i dugoročniji nego rezultati koje donose regularni kozmetički proizvodi.

 

Po čemu se razlikuju od proizvoda koji se dobijaju na recept?

 

Iako su sastojci u njima jači od proseka, oni i dalje nisu dovoljno jaki koliko i proizvodi koji se dobijaju na lekarski recept. Dakle, nalaze se u slobodnoj prodaji i mogu se bez velikog rizika koristiti na koži. Ipak potrebne su neke mere predostrožnosti koje su različite za različite sastojke. Ono što im jeste zajedničko je to da se često koriste u ciklusima zbog svoje jačine (osim retinola, na, primer koji se mora koristiti na duge staze) kao i to da se mnogi ne stavljaju na kožu pre izlaganja suncu.

 

Koje sastojke cosmeceuticals najčešće sadrže?

 

Uglavnom su to aktivni sastojci za koje je naučno dokazano da daju vidljive i brze rezultate: kiseline (AHA i/ili BHA), neesencijalna ulja, vitamini (vitamin C, retinol i nijacinamid), fermentirani sastojci, antioksidansi i mikrobiološki sastojci iz mora, kao što su alge.

 

 

Upozorenje: ukoliko na etiketi vidite alkohole, silikone, sulfate i veštački dodate mirise, vrlo verovatno se radi o proizvodima lošeg kvaliteta. Ovo su dodaci koji mogu iziritirati kožu ili imati komedogen efekat, što se direktno kosi sa celom filozofijom proizvoda koji spadaju u grupu cosmeceuticals. Znak na koji posebno treba da obratite pažnju su gorepomenutni parfemi – kvalitetni preparati ove vrste uglavnom uopšte nemaju miris, samo u vrlo retkim slučajevima je on dodat da bi zamaskirao loš miris nekog od aktivnih sastojaka.

 

Kako odabrati prave?

 

Reputacija nekog brenda je super stvar ali to da li vam neki proizvod zaista odgovara ili ne, apsolutno ne zavisi od nje ništa više nego od toga da li odgovara vašoj najboljoj drugarici. Svi smo jedinstveni, a pogotovo kad su u pitanju sastojci koji imaju intenzivno dejstvo na kožu i jako je bitno kako ih biramo. Upravo iz tog razloga, većina brendova koji prave cosmeceuticals imaju ili obučeno osoblje koje ih prodaje, ili se prodaju samo u ovlašćenim prodajnim mestima ili imaju detaljan sistem online konsultacija. Dakle, nikako na svoju ruku.