Rat luksuznih ruževa: Hermès, Kilian i Gucci su u trci za novim kupcima
Da li ste ih probali? Ruževe pored kojih Chanel izgleda kao razumno jeftinija opcija, a MAC kao oličenje povoljnosti? Oni dolaze sa potpisima kuća koje uglavnom nemaju cele linije šminke – osim Tom Forda, ali svako pravilo ima svoj izuzetak – a koštaju minimum duplo od bilo kog ruža za usne prestižnih kompanija.
Poslednji dodatak ovom luks-bataljonu jeste Hermès, koji je početkom februara predstavio prvu kolekciju ruževa za usne koja broji 24 nijanse, od kojih svaka “obična” košta €62 (dopuna je nešto jeftinija), a nijansa iz ograničene kolekcije €68. Po rečima Sophie Beresiner, naše UK koleginice, neodoljivi su i neće vam isprazniti “račun u banci osim ako ne pokleknete pred naletom osećanja i ne kupite sve nijanse, što je takođe opravdana investicija ali vam ostavlja manje mesta za manevrisanje kada je u pitanju kupovina torbe u kojoj ćete želeti da nosite te iste ruževe.” Ok, potpuno je jasno zbog čega se Hermès odlučio na ovaj korak i, ako ćemo pošteno, odlično su ga izveli. Magija brenda je tu, dizajn je vrhunski, kvalitet takođe, opcija dopuna je ekološki prihvatljiva: mamac namenjen mlađoj publici je uradio svoj posao i društvene mreže su preplavljenje raznobojnim tubama sa potpisom Pierre Hardy. Među komentarima se, doduše, našao i po koji u kom se ističe da za cenu jednog novog Hermès ruža može da večera jedna četvoročlana porodica ali, da se ne lažemo, ljudi koji ostavljaju ovakve komentare sigurno nisu ciljna grupa za Hermès.
Ipak, i sa ovom cenom, ovi ruževi su daleko od toga da budu najskuplji. Tom Ford, pionir luksuzne kategorije ruževa, je ironično među jeftinijima sa cenom od oko 50 evra, ali i dalje je duplo skuplji od prosečnog fensi ruža. On je taj koji je izazvao ovu lančanu reakaciju pre deset godina, kada je prvi izbacio svoju makeup liniju koja je sada prerasla u posao od ravno milijardu dolara pod okriljem kompanije Estée Lauder. Priča se da je u toku prošle godine bukvalno pola tog profita došlo upravo od prodaje ruževa. Računajte sami.
Ovakav uspeh vija nakoliko kompanija ali ga još uvek nije postigla nijedna, a Hermès pokušaj će u trenutnim okolnostima teško dati očekivane rezultate u skorije vreme. Naime, zvaničan početak prodaje je mart, a znamo šta se desilo od početka ovog meseca. Da li će se investicije dugoročno isplatiti u svetu posle pandemije, ostaje da vidimo. Stručnjaci ipak tvrde da je takozvani lipstick effect – teorija do sada potvrđena u praksi da se i u najvećim krizama ruževi i dalje dobro prodaju čak i kada se sve ostalo zaustavi – danas više ne važi.
U istoj areni se trenutno nalaze i Christian Louboutin Beauté sa svojih 38 nijansi za 85 evra po komadu u gotovo baroknom pakovanju ali bez nekog velikog uspeha, zatim Gucci koji je negde na pola puta između običnog luksuznog ruža i novog koncepta, kao i Kilian sa svojom linijom Le Rouge Parfum koja je, od svih gore navedenih, jedina dostupna u Beogradu. Pored njih tu je i House of Sillage čiji ruž je ukrašen sa 300 Svarovski kristala i košta blizu 200 evra, zatim Bond No. 9 sa svojim ruževima od oko 100 evra (i dopunama za oko 40 evra).
Jedina prava inovacija na ovom polju jeste ona koja se tiče ekologije i koja bi, u trenutnoj društvenoj klimi, zapravo i mogla prevagnuti u korist ovakvih linija, a to je upravo koncept dopuna. Dakle, pakovanje se kupuje jednom i posle dopunjava, što drastično smanjuje količinu otpada i daje smisao luksuznom dizajnu i izvedbi. Mnogi klijenti ali i proizvođači tvrde da ne bi platili ove cene da ne postoji mogućnost dopune. Znam da ja ne bih, iskreno, pošto i dalje obožavam parfeme kojima mogu samo da menjam “patrone” (bravo za sve “Twist&Spray” i “Rechargeable” opcije Chanela).
Ali koji plan stoji iza njih? Sigurno nije samo ekologija, niko nije dovoljno naivan da u to poveruje, zar ne? U suštini, iako je sad čak i uspeh koji su neki već postigli pod velikim znakom pitanja zbog novonastale situacije u svetu, prvobitni razlog jeste pronalaženje puta do novih kupaca. Mlađih, naravno, ali i onih starijih koji neće dati 400 evra za maramu ili 5.000 evra za torbu. Ruž za usne je laka karta za ulazak u svet luksuza ovog nivoa za kupce, a ujedno najjednostavnija šminka za napraviti. Puderi i proizvodi za teniranje su mnogo već zalogaj i pravo minsko polje što zbog pravih tehničkih pitanja što zbog mogućnosti bukvalnog sahranjivanja na društvenim mrežama ukoliko je opseg ponuđenih nijansi i podtonova mali – setimo se da je Rihanna daleko pomerila granicu i standard za to kako prva kolekcija proizvoda za teniranje treba da izgleda.
Mišljenja o tome koliko je ovo opravdano su, naravno, podeljena ali ako mene pitate bilo kakva ostrašćenost je potpuno neopravdana. Kao prvo, zato što se radi o luksuznim proizvodima koji po svojoj samoj definiciji nisu i nikada neće biti “potreba” već stvar izbora. A ko sam ja da nekom kažem da je ok platiti parfem / cipele / maramu / dopišite svoje (da ne ulazimo u torbe sa 3 i više nula), ali je ruž neprihvatljiva opcija? Iskreno, ja koja redovno koristim samo jednu ili dve nijanse, ne vidim ništa loše u tome što volim taj Hermès “klik”.