Korporativno liderstvo – priče o zaposlenima koji od ulaznih pozicija postaju direktori, često ostaju samo inspirativni mitovi u glavama generacija koje tek počinju da grade karijere. Valjda zbog toga što je kapitalizam iznedrio vrlo malo sličnih priča, da ne kažemo živih primera. Ako i postoje, zvuče kao još jedna Disney bajka, u kojoj – Pepeljuga upoznaje princa i iz trošne kuće seli se u dvorac.
Međutim, Elliott Hill je ipak živi dokaz da je taj put, iako retko viđen, jeste moguć. Ali ne uz pomoć „srećnih okolnosti“, već okolnosti u kojima se množe strast, predanost i strateški pristup karijeri. Ukoliko ove činioce zateknete na jednom, pravom mestu, šanse za uspeh se udvostručuju.
Nedavna vest da se Elliott Hill vraća na čelo globalnog lidera sportske opreme, kompanije Nike, kao predsednik i izvršni direktor, nasleđujući Johna Donahoea, izazvala je veliku pažnju u poslovnim krugovima. Od onih koji su tek tada osvestili kako izgleda njegov CV, do onih koji zaista prate njegov rad i komentarišu njegov uspeh rečima: He took “Just Do It” to a new level.
Just Did It
Njegov put u Nike-u, kompaniji čiji su proizvodi definisali ne samo sportski, već i lifestyle sektor, nije samo priča o uspehu pojedinca. Primer – Elliott Hill, bi trebalo da se tumači i kao svedočanstvo o dinamičnosti jedne kompanije.
Elliott Hill i njegova karijera u Nike-u započela je 1988. godine, kada je kročio u kompaniju kao stažista. U to vreme, Nike je bio već etabliran brend, ali nije dostigao status industrijskog giganta kakav danas poznajemo. Ova kompanija, osnovana 1964. godine od strane Phil Knighta i Billa Bowermana, imala je skromne. Ti počeci su zapravo proistekli iz automobilskog prtljažnika, gde je Knight lično prodavao prve parove patika po Americi. Ono što je usledilo kroz decenije rada (dakle, ne godine – decenije) postavilo je Nike kao sinonim za inovacije u sportskoj opremi jer su se oba osnivača trudila da pored cene obezbede i drugačiji (čitaj: moderniji) izgled i performanse. Vremenom, Nike se istakao kao brend koji je mnogo više od obične obuće – simbol kulture začet je u prtljažniku.
Da se vratimo na temu, Elliott Hill se tokom 32 godine rada u Nike-u nije samo prilagođavao kompanijskim promenama, već ih je i oblikovao – što je verovatno bilo ono ključno za njegov napredak. Obavljajući čak 19 različitih uloga unutar firme, Hill je stekao radno iskustvo u svakom segmentu poslovanja. Od marketinga do prodaje, strategije i operacija. Jedan od ključnih momenata u njegovoj karijeri bio je kada je preuzeo ulogu predsednika globalnog poslovanja potrošača, poziciju u kojoj je nadgledao sve segmente Nike-ove interakcije s kupcima – od maloprodaje do e-trgovine. Upravo kroz ovaj položaj, Elliott Hill je bio odgovoran za ključne odluke koje su oblikovale način na koji potrošači doživljavaju Nike proizvode i brend kao celinu.
Just Do It
Jedna od najimpresivnijih činjenica o Nike-u, iako uglavnom prepoznat po sportskim patikama, jeste ta da je kompanija svojim inovativnim marketingom uspela da stvori globalni pokret. Nike je 1988. godine lansirao i svoj legendarni slogan „Just Do It“, koji je postao deo kolektivne svesti, ne samo među sportistima, već i među ljudima koji žele da ostvare svoje ciljeve u svim aspektima života.
Elliott Hill je bio jedan od ključnih igrača u zadržavanju relevantnosti ovog slogana, posebno u digitalnoj eri, kada su brendovi morali da se prilagode promenama u ponašanju potrošača.
Još jedna zanimljiva činjenica o Nike-u jeste da je kompanija jedna od pionira održivosti u industriji sportske opreme. Nike je lansirao inicijativu „Move to Zero„, ciljajući na smanjenje emisije ugljen-dioksida i upotrebu recikliranih materijala u proizvodnji svojih proizvoda. Elliott Hill je bio deo ovog pokreta, nadgledajući inicijative koje su isticale ekološku odgovornost brenda. Upravo ovakve inovacije omogućile su Nike-u da ostane lider na tržištu, uprkos sve većoj konkurenciji i promenama u globalnoj ekonomiji. Skraćeno: Just Do It, and be the first to do that.
Elliott Hill je tokom svoje karijere, javno isticao kako su vrednosti kompanije u skladu i s njegovim ličnim principima i vrednostima – posvećenost izvrsnosti, inovaciji i integritetu. Iako se mnogima možda digla kosa na glavi od ovog pasusa, zaista je ključ uspeha u korporativnom svetu da zaista živite i osećate vrednosti koje propagira firma za koju radite. Otuda valjda sve dolazi – inspiracija i volja pre svega.
Long run
Elliott Hill i njegov dolazak na mesto izvršnog direktora značajan je još u jednom smislu. On dolazi na čelo kompanije u trenutku kada Nike prolazi kroz značajne promene, posebno u digitalnoj transformaciji. Poput mnogih drugih multinacionalnih kompanija, Nike se suočava s problemima u globalnim lancima i snabdevanjem tržišta. Problemi sa transportom, zatvaranje fabrika usled pandemije i geopolitičke tenzije (posebno između SAD-a i Kine) utiču na proizvodnju i isporuku robe. Ovi izazovi, zajedno s rastućim troškovima sirovina i radne snage, stvaraju inflacioni pritisak, što može dovesti do povećanja cena proizvoda, a samim tim i do rizika gubitka konkurentske prednosti.
Nike je već godinama suočen s optužbama koje se odnose na loše uslove rada u fabrikama i korišćenje jeftine radne snage u zemljama u razvoju. Iako je kompanija preduzela značajne korake u poboljšanju standarda, ovi problemi i dalje mogu negativno uticati na njihov imidž. Osim toga, brend mora ostati dosledan u svojoj društvenoj odgovornosti, naročito u kontekstu političkih i socijalnih pitanja, kao što su rasna jednakost, prava radnika i ekološki izazovi. Nike je poznat po angažovanju u društvenim pokretima, ali takve odluke često izazivaju podeljene reakcije i mogu negativno uticati na deo njihove baze kupaca.
Njegovo iskustvo i strateški uvidi sigurno će pomoći kompaniji da ostane relevantna na globalnoj sceni, a na nama ostaje da pratimo kako.
Uprkos impozantnoj istoriji uspeha i globalnoj dominaciji – došlo je drugačije vreme. Nike se, kao i mnogi drugi brendovi, nalazi na prekretnici u svom poslovanju. Kompanija je izgradila reputaciju inovativnog lidera u sportskoj opremi, ali trenutni izazovi zahtevaju promišljene strateške poteze.
Ono što predstavlja dodatni rizik jeste mogućnost da Nike-ova lojalna baza potrošača počne da preispituje visoke cene, upotrebu jeftine radne snage i stavove koje kompanija promoviše. U eri u kojoj potrošači biraju brendove na osnovu vrednosti, Nike (ali i svi ostali) moraju pažljivo da balansiraju između održavanja profitabilnosti i reputacije. Povratak Elliotta Hilla na čelo kompanije svakako može doneti stabilnost i kontinuitet, ali je pitanje koliko će uspešno voditi Nike kroz ove složene izazove koje nameće društvena odgovornost.
Bez obzira na snagu brenda, sposobnost kompanije da inovira i prilagodi se promenama u društvu i ekonomiji biće ključna za dugoročniji uspeh i rast. Nike i Elliott Hill moraju više nego ikad dokazati da nije brend prošlosti, već i budućnosti, sposoban da vodi industriju kroz novu eru.
Ono što trenutno izdvaja Elliott Hilla kao lidera je njegova sposobnost da povezuje prošlost i budućnost kompanije. Kao neko ko je prošao kroz različite faze razvoja brenda, od skromnih početaka u marketingu do vodećih pozicija, Hill zasigurno razume koliko je važno održati srž brenda dok se istovremeno inovira. Tačnije, verovatno poznaje kompaniju bolje nego bilo ko drugi.
Sa druge strane, za Nike, Elliott Hill i njegova uloga znače stabilnost, znanje i veštinu u vrhovnom rukovodstvu i među akcionarima, kao i donošenje odluka na osnovu konkretnog iskustva.
Za biznis svet, ova priča pokazuje da je moguće ostvariti vrhunski uspeh, bez obzira na to koliko skromna bila vaša startna pozicija. Međutim – tajni recept je trideset godina aktivnog rada. Naravučenije, „Just Do It“ nije samo „Just“.
Foto: Instagram