Focal Design Studio je multidisciplinarna, strateški orijentisana praksa koja se bavi arhitekturom, dizajnom enterijera, nameštaja i proizvoda, usko sarađujući sa lokalnim zanatlijama i drugim strukama. Studio već 8 godina posluje na relaciji London – Beograd, a osnovale su ga mlade arhitektice Tijana Kostić i Suzana Jakić. Njihov rad odlikuje holistički pristup i vanvremenska estetika koja se ogleda u projektima koje su realizovali širom Srbije i Evrope.
U nastavku pročitajte intervju sa osnivačicama Focal Design Studija.
Kako je započela vaša saradnja?
Suzana: Saradnju smo započele još tokom fakultetskih dana, uvidevši da imamo sličan senzibilitet i pristup radu. Uživanje u radu na konceptu, ali i celo putovanje od ideje do realizacije su nešto što nas od prvog dana do danas ispunjava i inspiriše.
Tijana: Ključno je bilo to što je taj zajednički rad nosio neku lakoću i što od početka jedna drugu dopunjujemo. Kada tako nekog pronađeš to se ne pušta! Fast forward to today – i dalje je tako.
Suzana: Dodala bih da smo obe imale jaku želju da stvaramo i da vidimo rezultate tog rada, da budemo uključene u proces donošenja odluka na projektu, pa je logičan sled bio osnivanje svoje prakse.
Kojim projektom biste odabrale da se predstavite domaćoj publici?
Suzana: Naša saradnja jeste počela fakultetskim projektima i sa par komercijalnih projekata u Cetinjskoj u Beogradu, ali možda bismo ipak izdvojile projekat 100 Hammersmith Grove u Londonu, koji je na neki način ozvaničio našu saradnju i prethodio osnivanju firme. Ovaj projekat nas je odredio prvenstveno ka londonskom tržištu i saradnji sa Markom na izvođenju projekata u Engleskoj, a od nedavno i u Srbiji kroz Focal Industries.
Tijana: 100 Hammersmith Grove je projekat od pre 8 godina, ali je i danas potpuno relevantan. I estetski i idejno. Radi se o gradskoj viktorijanskoj kući u kojoj su smeštena 4 stana. Radili smo na projektu rekonstrukcije, dogradnje i dizajna enterijera, a takođe smo projektovali i proizveli nameštaj u Srbiji za ceo projekat. Investitor nam je poklonio puno poverenje, a kako su svi stanovi bili za prodaju, osmislile smo i profil potencijalnih kupaca za svaki od stanova.
Kako se razvijao vaš kreativni izraz, a kako biznis kroz godine rada?
Suzana & Tijana: Mogle bismo reći da i jedan i drugi sazrevaju, svaki na svoj način. Što se kreativnog aspekta tiče, napomenule bismo da ne negujemo neki poseban izraz, već da verujemo da je svaki projekat tema za sebe, baš kao što je i klijent. Ograničenja svakog zadatka nam daju okvire za ispoljavanje kreativnosti.
Sa strane poslovanja, svesne da kroz obrazovanje nismo stekle znanje u vođenju biznisa, a i nemajući radno iskustvo iz kojeg smo mogle preuzeti primere dobre prakse, težile smo da iskustveno optimizujemo sve procese u okviru firme. Kada je to doseglo svoj maksimum, dalje usavršavanje smo nastavile u Mokrogorskoj školi menadžmenta, gde zajedno sa ostalim osnivačima malih biznisa učimo od iskusnih predavača i iz međusobne razmene iskustava, što se ispostavilo kao neprocenjivo za dalji razvoj poslovanja.
Šta izdvaja vaš pristup projektima?
Suzana & Tijana: To bi svakako bila ta sveobuhvatnosti i analitičnost prilikom postavljanja projektnog zadatka. Izmedju ostalog to se ogleda u „briefingu“ klijenta. Na početku projekta imamo „vođenu vežbu“ gde klijenta ‘sprovodimo’ kroz vizualizaciju svog budućeg prostora. Osim funkcionalnih zahteva kroz ovo dobijemo i mnoštvo kvalitativnih informacija, saznamo kako klijent želi da se oseća u tom prostoru, koje su to vrednosti koje želi da afirmiše kroz projekat, kakvu atmosferu želimo da postignemo… To je za nas od ključne važnosti za uspešnost projekta.
Kako biste opisale vaš dizajn proces?
Suzana: Ključ je dobra postavka, a to osiguravamo kroz kreiranje projektnog zadatka u radu sa klijentom. Zapravo taj deo procesa zahteva dosta vremena i koliko uspešno ga postavimo, u velikoj meri će odrediti i uspešnost samog projekta. Bilo da dizajniramo za klijenta ili razvijamo projekte pokrenute unutar studija, primenjujemo isti istraživački pristup, sa posebnom pažnjom na kontekst, proces i detalje.
Tijana: Dizajn proces kao i uvek sastoji se od mnogo divergiranja i konvergiranja. Kroz zajednički brainstorming izbacimo što više ideja. Pravilo je da ne postoje glupe ideje i da se jedni na druge nadovezujemo. Onda sužavamo i testiramo, i tako u krug. Žučne rasprave su dobrodošle. Obično se jedna ideja izdvoji kao najpotentnija ona zaživi kroz koncept i nju predstavljamo klijentu.
Šta je to što vas najviše motiviše da stvarate?
Suzana: Rast i razvoj. Želja za postignućem i napredovanjem, želja da ostavimo trag iza sebe. Da svakim projektom unapredimo kvalitet života pojedinca, a i zajednice.
Tijana: Takođe i satisfakcija kada projekat zaživi, zadovoljstvo korisnika prostora koji smo kreirali. Naravno i ta potreba za samoostvarenjem kroz stvaranje. Ali i potreba za učenjem kroz stvaranje, svaki projekat nas spaja sa novim ljudima od kojih puno učimo bilo da su klijenti ili saradnici.
Suzana: Ponosimo se svojim umećem, uživamo u radu sa ljudima sa kojima delimo iste vrednosti i možemo zajedno da napredujemo kroz proces.
Kako usklađujete privatan život sa preduzetništvom, s obzirom na to da ste obe nedavno postale mame?
Suzana: Znate ono kada kažu Business as usual, e sve je samo ne to. Šalu na stranu, mnogo toga se promenilo od trenutka kada smo saznale da ćemo obe biti mame. Ali promenilo se planski, svesno, sa namerom i ciljem da omogućimo nesmetano funkcionisanje studia i u nadolazećim okolnostima. Mislim da smo u velikoj meri uspele u tome.
Tijana: Prioriteti su se promenili, mnoge stvari su se posložile, a dugo su čekale svoj trenutak na to. Upustile smo se i u neke odluke u koje se možda do tada i ne bismo upuštale, a ispostavilo se da su baš ono što nam je trebalo. Reorganizovale smo studio koji sada funkcioniše po agencijskom modelu. Klijenti na jednom mestu mogu dobiti sve usluge vezane za jedan projekat, od brendinga i marketinga preko dizajna do izvođenja koje sprovodi naša partnerska firma Focal Industries. Baš kroz ovakav proces koji uključije komplet u strategiju se u zadnjem periodu razvijaju neki od naših značajnijih projekata. Iako su nam trenutno wake windows važniji od sash windows, klijenti imaju potpuno razumevanje znajući kakvu će vrednost poneti iz saradnje sa nama.
Kada razmišljate o budućnosti Focal Studija, koji su vaši glavni ciljevi i ambicije?
Suzana: Želimo da nastavimo da stvaramo prostore koji inspirišu, da širimo naš uticaj i van granica Srbije, ali i da ostanemo verne svojim vrednostima kroz rad na projektima koji omogućavaju ljudima da rastu i razvijaju se.
Tijana: Strateški i celovit pristup dizajnu kroz saradnju sa stručnjacima iz drugih oblasti, bilo da je u pitanju proizvod, brend ili prostor za klijenta, ono je u čemu će se i u buduće razvijati naš rad. Svakako naš cilj je da ostavimo trajno nasleđe kroz projekte koji su održivi, funkcionalni i vanvremenski.
Tekst i fotografije: Promo
Još Buro. priča o designu: OVDE