Orient-Express renesansa: Šta povratak vozova otkriva o turizmu danas?

Luksuz se vraća u vagone.

autor BURO.
Orient-Express

Prva asocijacija na Orient-Express nam je, naravno, Agatha Christie, jer su elegantni vagoni najlegendarnijeg evropskog voza kroz prizmu književnosti postali egzotično mesto zločina. Ali postoji razlog zašto je Agatha Christie još tridesetih godina izabrala upravo taj voz za svoj roman.

Jednostavno rečeno, Orient-Express, zajedno sa krstarenjem Nilom, predstavljao je vrhunac luksuznog putovanja – hotel sa pet zvezdica na točkovima.

U svetu u kom su uvezene cigarete i šampanjac bili oličenje luksuza, putovanje Orient-Expressom bilo je međunarodni zlatni standard aspiracije.

Orient-Express
instagram orientexpress

„Orient Express utelovljuje avanturu i eleganciju od svojih početaka. Njegovo ime postalo je deo našeg kulturnog nasleđa i ostaje izvor inspiracije za najveće umetnike“, rekao je Bernard Arnault kada je LVMH prošle godine kupio 50% brenda.

Svečano obučeni konobari, rashlađeni šampanjac i mahagonija u spavaćim vagonima. Svet koji izgleda daleko od našeg, ispunjenog međunarodnim letovima, egzotičnim destinacijama dostupnim u jednom danu, online rezervacijama i recenzijama korisnika.

Nekada je tipično moderno putovanje predstavljalo aspiraciju, ali omasovljenje tog iskustva dovela je do gubitka ekskluzivnosti, na šta je luksuzna industrija odgovorila oslanjanjem na prošlost i, posebno, na vozove.

Orient-Express: Nova era slavnih vozova

Sve je počelo 2017. godine kada je Accor kupio 50% Orient-Expressa od francuske železnice SNCF. Kompanija je 2022. godine stekla preostalih 50%, čime je dobila punu kontrolu, a u junu 2024. jednu od dve polovine prodala je LVMH, koji takođe ima opciju da do 2027. godine stekne potpuno vlasništvo nad brendom. U međuvremenu, poslovanje se širi.

Prošlog aprila, La Dolce Vita Orient Express zvanično je počeo sa radom u Italiji, označavajući novo poglavlje za jedno od najlegendarnijih imena u istoriji luksuznog putovanja. Oživljavajući raskoš italijanskog dizajna 1960-ih, voz je poslednjih meseci prevozio putnike kroz vinograde Toskane, ligursku obalu i Veneciju, istovremeno pokrećući novu rutu od Rima do Palerma.

Projekat je nastao pre nekoliko godina, prateći tačnu prognozu da će turistički sektor, posebno onaj fokusiran na luksuzna iskustva, doživeti bum – što se i dogodilo ove godine. Nove rute La Dolce Vita Orient Expressa predstavljaju samo deo šire vizije za industriju luksuznih vozova.

Brendov flagship voz, Nostalgie-Istanbul-Orient-Express, pod upravom Accore, vratiće se u saobraćaj između Pariza i Istanbula 2026. godine, sa 17 originalnih vagona iz 1920-ih i 1930-ih, restauriranih od strane francuskih zanatlija.

Venice Simplon Orient-Express, koji je LVMH stekao preko Belmonda 2018. godine, već je godinama u funkciji i bio je protagonista brojnih influenserskih kampanja.

U međuvremenu, Orient-Express je već otvorio svoj prvi hotel, La Minerva u Rimu, dok će se drugi, Palazzo Donà Giovannelli u Veneciji, otvoriti narednog aprila. Do kraja 2026. godine, Corinthian, najveća jedrilica na svetu sa 54 apartmana i gastronomskom direkcijom nagrađenog šefa kuhinje Yannicka Alléna, ploviće između Lisabona i Kariba. Sledeće godine, 2027, pridružiće joj se Olympian.

Kako će izgledati budućnost luksuznog putovanja?

Oživljavanje luksuznog železničkog putovanja širi se i van Orient-Expressa.

U Španiji će sledeće godine stići voz Al Ándalus, sastavljen od restauriranih vagona iz 1920-ih i 1930-ih, prvobitno izrađenih za britansku kraljevsku porodicu; ponudiće sedmodnevne, šestonoćne itinerere koji pokrivaju deset destinacija, kao što su Sevilja i Granada, uz luksuzni autobus za izlete.

U Tajlandu, voz The Blue Jasmine počinje narednog novembra, sa devetodnevnim putovanjem kroz pet provincija, od Bangkoka do Sukotaija, prevozeći samo 37 putnika.

U Sjedinjenim Američkim Državama, Canyon Spirit, proglašen prošle godine za najbolji luksuzni voz od strane Travel + Leisure, proširiće svoju rutu 2026. godine kako bi povezivao Salt Lake City, Moab i Denver tokom tri dana, nudeći zadivljujuće poglede na kanjone i planine Jute.

U Kini, Golden Eagle Silk Road Express vratiće se 2026. godine, nudeći 14-dnevno putovanje kroz Kinu i Vijetnam.

pexels adrien olichon 1257089 13368192
pexel.com

Ovaj niz investicija pokazuje kako se obim i tok luksuznog tržišta preusmerava sa mode na putovanja i iskustva poput restorana, luksuznih barova i wellnessa. Izveštaj True-Luxury Global Consumer Insights 2025 koji su pripremili Boston Consulting Group i Altagamma potvrđuje da najbogatiji klijenti sveta preusmeravaju svoju potrošnju ka wellnessu i putovanjima, koja sve više podrazumevaju autentična iskustva, uranjanje u lokalne teritorije i kulturu, doživljene sa sigurnog i luksuznog vidikovca.

S obzirom na to da avionska putovanja često uključuju razne neprijatnosti, poput dugog čekanja na aerodromu, prisilne bliskosti sa gužvom i poštovanja brojnih sigurnosnih pravila, razumljivo je zašto bi, za određene rute, ideja putovanja udobno smeštenim u vozu koji izgleda kao da je iz filma Viscontija, uz dodatnu romantičnu privlačnost nostalgije za Belle Époque, možda sa opcijom uživanja u spa centru ili koktelu u restoranskom vagonu iz 1930-ih, mogla da privuče luksuzne putnike, piše nss mag.

Obnova potrebe za prostorom, odbacivanje komercijalnih turističkih aranžmana i osećaj frustracije zbog velikih gužvi, koji je nastao u postpandemijskom periodu, doveli su do ponovnog porasta popularnosti putovanja vozom.

Foto: instagram orientexpress; Sergi Reboredo / VWPics / Universal images group / Profimedia