Generacija Z vraća se dejtovanju preko prijatelja

Instikt prijatelja kao novi algoritam

autor BURO.
1270

Posle godina i godina provedenih u levoj i desnoj strani ekrana, Generacija Z sve češće zaključuje, ljubav se ipak lakše pronađe u stvarnom životu nego u algoritmu. I dok su njihovi stariji milenijalci oblikovali čitavu kulturu “swipeovanja”, Generacija Z sada polako, ali sigurno, napušta dejting aplikacije i vraća se onom staromodnom, ali mnogo iskrenijem konceptu: Znaš, imam jednog prijatelja koji bi ti se baš svideo.

Generacija Z

Zamor od beskrajnog “swipea”

Nekada je Tinder bio sinonim za uzbudljivu neizvesnost. Danas, za većinu mladih, on je sinonim za frustraciju. Generacija Z, koja je odrasla uz digitalni haos, prepoznaje njegovu prazninu bolje nego iko drugi. Umorna od beskrajnih razgovora koji nikuda ne vode, “ghostovanja” i površnih susreta, ova generacija sada traži pravu konekciju.

Prema nedavnim istraživanjima (npr. Pew Research Center, 2025), čak 43% ispitanika između 18 i 25 godina reklo je da više ne koristi dejting aplikacije redovno, dok njih 62% kaže da bi radije upoznali nekog “preko zajedničkog poznanika”. Ironično, najdigitalnija generacija sada najviše veruje ljudskom preporučivanju.

Uloga prijatelja

Umesto da im algoritam predloži potencijalnog partnera na osnovu lokacije i sličnih interesa, Generacija Z sada veruje instinktu svojih prijatelja. Oni su, u neku ruku, novi “matchmakeri”. U Beogradu, Zagrebu i Ljubljani sve su češći komentari poput: “Ajde da te upoznam s jednim mojim drugom, skroz si njegov tip.” Ova praksa nije više znak očajanja, već poverenja. Ako ti prijatelj zna energiju, smisao za humor i “vibe” koji voliš, zašto bi prepustila sudbinu aplikaciji koja tvoje želje svodi na par filtera? Takođe, mladi pokreću i prijatelje koje imaju u drugim državama kako bi proširili polje mogućnosti u slučaju da žive u malom gradu ili državi.

pexels cottonbro 46945591

Manje performansa, više autentičnosti

Još jedna važna stvar: susreti “preko prijatelja” skidaju masku koju aplikacije često podstiču. Na dejting platformama svi delujemo kao najbolja verzija sebe, filtrirana, duhovita, s pažljivo biranim opisima. Ali kada te neko upozna preko zajedničkog kruga ljudi, početna očekivanja su realnija.

Za Generaciju Z, koja sada bira da ceni iskrenost i emocionalnu transparentnost, ovakva vrsta upoznavanja postaje mnogo prirodnija.

Zanimljivo je i to što mladi sada često uključuju svoje prijatelje i u ranu fazu odnosa, gotovo kao mini fokus grupu. Grupišu se na “double dates”, izlaze svi zajedno, testiraju energiju u društvu. Ovakav pristup smanjuje pritisak i čini upoznavanje opuštenijim.

U suštini, Generacija Z redefiniše način na koji ljubav funkcioniše u digitalnom dobu. Umesto da se oslanjaju na nevidljive algoritme, oni se vraćaju osnovama, poverenju prijatelja, zajednici i društvenim vezama. Ljubav se ponovo pojavljuje tamo gde je oduvek i bila: između ljudi.

Možda je paradoksalno, ali Generacija Z pokazuje da tehnološki napredak ne znači nužno i emocionalni, često zapravo znači veoma suprotno. Dok aplikacije pokušavaju da “optimizuju”, mladi su shvatili da je upravo njena nepredvidivost ono što je čini uzbudljivom. I možda, baš zato što je sve postalo digitalno, najveći luksuz današnjeg dejtinga postaje realan susret, uz poverenje prijatelja koji kaže: “Mislim da bi vas dvoje mogli kliknuti.”

Foto: Pexels