Najpoznatiji dizajneri mid-century nameštaja koji su i dalje uticajni

autor Božica Luković
nameštaj

Vintage nameštaj donosi poseban šarm svakom prostoru – a najpopularniji je dizajn iz sredine 20. veka. Kao inovatori u svakom smislu, dizajneri nameštaja 20. veka su želeli da stvore stil koji će predstavljati duh epohe i potrebe savremenih potrošača.

Zbog toga, mnogi dizajneri i brendovi iz sredine veka i dalje utiču na trendove enterijera, skoro ceo vek kasnije. Ali šta tačno definiše nameštaj iz sredine veka?

namestaj
pexels.com

U posleratnoj eri, postojao je opšti pomak prema modernističkim principima; stvaranje nameštaja sa čistim i pojednostavljenim linijama, konstrukcijom i skulpturalnim oblicima. Sa novim tehnologijama, materijalima i metodama prodaje na raspolaganju, postojala je prilika da se stvore komadi koji su bili i udobni i apstraktni – dve karakteristike koje su definisale mid-century nameštaj.

Ovo su neki od najprolifičnijih dizajnera iz sredine 20. veka.

MID-CENTURY NAMEŠTAJ – NAJPOZNATIJI DIZAJNERI: MARCEL BREUER

Marcel Breuer je postao poznat zahvaljujući kultnoj Wassily stolici. Jedan od razloga zašto je ovo njegovo delo postalo toliko poštovano leži u jednostavnoj prirodi dizajna. Breuer je uzeo ono što je bilo poznato kao „klupska stolica“ i dekonstruisao je na najosnovnije elemente i delove. Ova povezanost umetnosti i industrije bila je česta tema kroz celo njegovo stvaralaštvo. Njegova Wassily stolica je toliko cenjena kao temelj nameštaja iz sredine veka da je 1968. i 1982. godine dobila dve nagrade od Muzeja moderne umetnosti.

LUDWIG MIES VAN DER ROHE

Arhitekte često postaju izvanredni dizajneri, a to je slučaj Ludwiga Miesa van der Rohea. Dizajner rođen u Nemačkoj se kasnije preselio u Čikago, gde je nastavio svoj rad kao arhitekta – stvarajući građevine poput čuvene Farnsvort kuće – dok je istovremeno ulazio u svet dizajna nameštaja. Ponosni modernista sa pristupom „manje je više“, jedno od njegovih najcenjenijih dela bila je Barcelona stolica; savršen spoj čelika i kože.

GRANT FEATHERSTON

Australijski dizajner nameštaja Grant Featherston bio je samouki dizajner stakla i nameštaja. Prvi put se pojavio na sceni 1947. godine sa serijom komada The Relaxation Series; ali je kolekcija Contour Series početkom 1950-ih zaista učvrstila njegovu poziciju. Nastala je kada je Featherston sanjao o pravljenju fotelje koja bi bila invertovana verzija ljudskog tela; stvarajući koncept „kontur udobnosti“. Tokom svog rada, stvorio je više od 25 fotelja i sofa, koje su svaka bile kategorizovane prema funkciji. Pored svoje poznate Contour Series, Featherston je takođe poznat po svojim Stem i Obo stolicama, kao i seriji Numero koja je odgovorila na potražnju za prilagodljivijim i fleksibilnijim nameštajem.

EDWARD WORMLEY

Američki dizajner Edward Wormley je svoj pristup nameštaju opisao „suptilnu toplinu i vanvremenski kvalitet“. Njegov prvi uspeh u industriji bio je kada je angažovan od strane proizvođača DUNBAR da unapredi liniju proizvoda ove marke. Od tada, Wormley je postao poznat po kreiranju pristupačnih i široko prihvaćenih komada nameštaja koji su uključivali i evropske i skandinavske detalje.

CHARLES AND RAY EAMES

Nemoguće je govoriti o najistaknutijim brendovima i dizajnerima nameštaja iz sredine veka, a da se ne pomenu Charles i Ray Eames. Eamesovi su poznati po svojim revolucionarnim doprinosima arhitekturi, dizajnu nameštaja, industrijskom dizajnu i proizvodnji. Ovaj bračni par prepoznao je potrebu za pristupačnim, a opet visokokvalitetnim nameštajem za prosečnog potrošača; prilagođavajući svoje komade da zadovolje različite potrebe. Njihove fotelje, koje i danas viđamo u domovima, dizajnirane su od četiri glavna materijala: oblikovanog furnira, stakloplastike ojačane plastikom, savijenih i zavarivanih žičanih mreža i livenog aluminijuma.

FLORENCE KNOLL

Florence Knoll je opstala kroz vreme kao jedan od najistaknutijih brendova i dizajnera nameštaja iz sredine veka jer je bila deo generacije kreativaca koji su bili pod uticajem društvenih i demokratskih događaja. U vreme kada su resursi bili oskudni, Knoll je izgradila ime radeći više sa manje; pronalazeći kreativna rešenja kada je to bilo potrebno. Snažno je verovala u „totalni dizajn“ – arhitekturu, proizvodnju, enterijerski dizajn, nameštaj, tekstile; što znači da je njen pristup uzimao u obzir sve aspekte dizajniranja prostora, a ne samo nameštaj. Njene prepoznatljive kviltovane sofe i povremene stolice i danas se mogu videti u domovima.

EARO SAARINEN

Čini se da su najbolji dizajneri nameštaja iz sredine veka često bili deo istih krugova. Ili bar je to bio slučaj sa Eerom Saarinenom i Charlesom Eamesom, koji su bili dobri prijatelji. Saarinen je 1946. godine, postavio sebi zadatak da dizajnira stolicu koja bi trebala biti udobna i oblikovana od jednog materijala – ali je završio sa mnogo više. Prvobitno nazvana No.70, a kasnije Womb, oblikovana fiberglas stolica sa presvučenim jastucima nudila je oblik koji je bio jedinstven u svom izgledu, ali i funkciji; omogućavajući korisniku da se „uvije“ u oblik stolice. Takođe je široko poznat po svojoj revolucionarnoj kolekciji tulipan stola i stolica.

Fotografije: pexels.com